Precis som Binks och övriga säger så är fuktlåda ett måste för att leopargeckon ska kunna ömsa på ett behagligt sätt. Om leopardgeckon är juvenil, det vill säga en unge så kan du ha en vanlig disktrasa i fuktlådan så den inte får i sig subtrat (se bara till att det inte är till exempel färgade trasor som kan innehålla gifter).
Är ödlan äldre har du lite olika valmöjligheter, självklart kan du fortsätta använda disktrasa, men det ger ingen grävmöjlighet, istället kan du blanda vermeculite och torv eller använda mossa. Jag själv kör blandning mellan torv och vermeculite, det tycker jag håller fukten väldigt bra och de gillar att gräva i det också.
Sollampa är inte nödvändigt så länge du har en värmematta, eftersom ödlan behöver värmen underifrån för att kunna smälta maten.
Jag har både haft sollampa och inte, det har fungerat alldeles utmärkt utan och jag anser att man bör ha värmematta/slinga istället men självklart fungerar det med båda så länge man har en dimmer på dem så det inte blir för varmt.
I det terrariet jag har nu så satt det en värmelampa i och den har jag inställd på en timer på endast 3 timmar om dagen då den riktas mot skiffersten som håller sig varma långt in på kvällen.
Ljus i terrariet har jag bara vanliga LED-slingor från IKEA som jag fäst uppe i taket, de är inte för starka och ger ifrån sig ett okej ljus.
UV lampor är en smaksak kan jag tycka, vissa hävdar att leopardgeckon får bättre färg av det, men jag har inte märkt någon skillnad från när jag gått över till LEDslinga. :)