Resmål utan giftormar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Nu när det är semestertider om några månader, så har jag gått i funderingen var man kan åka på semester med flickvännen. Eftersom jag själv inte är någon som direkt tycker om att ligga och sola, då jag bränner mig efter 2 sekunders vistelse i solen så kunde det vara kul att hitta något resmål med lite herptiler att leta efter istället. Men då jag själv känner att jag är väldigt novis vad gäller ormar, och även flickvännen kanske vill hänga med ut och leta någon dag så vore det bra med ett resmål utan dödligt giftiga ormarter att råka trampa på.

Vi var lite inne på Cypern, men där finns Macrovipera lebetina (tidigare Vipera lebetina) som vad jag förstår är rätt så potent?

Finns det några bra resmål, som både är relativt billiga, och har en del herptiler men ej giftiga ormar?

238
14
Regnskog:
Vi har en lägenhet i Malaga provinsen i Spanien. Dom har giftormar men inte farliga för människor. Sköldpaddor, landsköldpaddor, salamandrar, kameleonter, geckos och en del andra roliga reptiler finns där. Skönt väder är det också och det finns en del nationalparker med floder och vattenfall med tät skog runt om. det finns också höga berg att utforska.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Skruva upp budgeten och åka till Nya Zeeland! :D Där finns inga ormar men de coolaste geckosarna!

238
14
Regnskog:
En bra lista på vad dom har att erbjuda där. en.wikipedia.org/wiki/List_of_reptiles_of_Spain

1228
464
leedragon:
tror att madagaskar har  bara  en gifteorm art

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Södra Spanien (inklusive Malaga) har en potent Huggormsart, Vipera latastei.

Kanarieöarna har inga inhemska ormarter alls, men en del intressanta ödlearter (tex Gallotia sp).
Det finns även Kalifornisk Kungssnok introducerad på Gran Canaria.

Mallorca har inte heller några inhemska ormarter alls, men en del ödle och sköldpaddsarter. Det finns även introducerade arter som Natrix maura (ej giftig) och Pseudemys floridana.


238
14
Regnskog:
Leedragon, han sökte billiga resemål. 

Jimmy, chansen att skadas svårt av en sådan är lika med noll. 

51
8
Rochkan:

Gambia!! Vet inte riktigt vilken säsong(regn eller torr) det är där nu men när jag var där i slutet oktober(början torrperioden) så fick jag se diverse reptiler och resan dit var supersmidig och framför allt billig, låg på ca 8000 för en vecka all inclusive och flyg.! :)

Jag hade bl.a. Nilvaraner på 1,5 meter precis utanför hotelrummet! :) Det finns även en sjysst reptilpark som är värd att besöka om man åker dit!

Fun fact! reptilparken har de sista 12 individerna av en speciell sköldpaddeart(Kommer tyvärr inte ihåg namnet) i världen, varav bara en hane! håller tummarna att de kan reproducerar sig! :)

Hoppas du hittar någon sjysst resa till sommaren, hör av dig om du har några frågor om Gambia! 

Annars är Australien fantastiskt! Har haft diverse grodor och geckosar som sällskap senaste nätterna när jag har campat! :)


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Regnskog det där är inte sant - latastei har dödsfall på meritlistan och bör betraktas som potent. Ungefär i samma klass som V ammodytes och V aspis.

fieldherping.eu/Forum/viewtopic.php?f=33&t=832

vipersgarden.at/bite.php

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Rochkan, fast Gambia har väl en hel del giftiga ormar? :)
Nu är det ju inte så att jag aldrig någonsin kommer vilja åka till ett land med giftormar, men som ett första utomlandsherp så kan det vara skönt att börja med ett land med inga eller åtminstone få giftiga ormar.

Vipera latastei verkar ju åtminstone relativt lätt att känna igen. Det handlar ju även om hur välkamouflerade och agressiva arterna är.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild