Koppel/sele till reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
En reptil bryr sig endast om de basala biologiska behoven som att hitta föda, undvika att bli föda
och fortplanta sig.
Allt annat som vi människor påstår att de känner behöver är mänskliga behov och beteenden som vi applicerar på reptilen.
Visst kan en Skäggagam förstå att det går att komma ut om en ruta öppnas eller att det kommer mat om man tar fram syrslådan, men det betyder endast att de lärt sig att deras basala behov (föda, flykt, partnersökande) eventuellt kan tillfredställas om de tex kommer ut eller sitter kvar och får mat.
Att man som reptilägare lägger mänskliga värderingar på deras beteende gör att det blir svårare att inse och tillgodose deras naturliga behov då människor lätt inbillas att de mår bra av att komma ut och gå eller umgås och att man gör det "för att den vill det", vilket inte är sant, utan det är för att du som ägare tror att den vill det genom att tolka dens beteende genom ett mänskligt filter.

1275
1724
Falk:

Moova skrev precis det jag menade, alltså att dom kraffsar inte och vill ut för att sitta i knät och se på tv eller gå på promenad.

Evanjeline sen finns det inte inget som heter "tamreptiler" utan fångenskapsuppfödda och vildfångade är det man säger.

 

Bra skrivet Jimmy


1159
625
Temla:
Jimmy skrev: "En reptil bryr sig endast om de basala biologiska behoven som att hitta föda, undvika att bli föda och fortplanta sig.  Allt annat som vi människor påstår att de känner behöver är mänskliga behov och beteenden som vi applicerar på reptilen." 

Det tror jag inte på. Tror inte att det är så enkelt att man kan påstå det med säkerhet. Djurs (och människors) starkaste biologiska behov är att hitta föda och fortplanta sig ja, men jag är övertygad om att det är mycket som vi inte känner till när det gäller djur. Nya forskningsrapporter om djurs känsloliv/behov/beteenden kommer hela tiden som visar att vad man tidigare trott har varit felaktigt. Tänk om det gäller reptiler också?

1275
1724
Falk:
Du får gärna länka till dom rapporterna

19
9
kobbe1:
Suck den här frågan har man ju tagit upp med nyborjare i 15 år,.till den det berör, det jimmi skrev ovan är Bevisad biologisk evolutionär fakta! (Tänk om )teorin är INTE det!!!!!! tills det är bevisat att ödlor m.m tycker om att mysa i soffan med sin ägare eller ta en kopp framför tv:n så kanske man skall sköta herptilerna efter de facto!!!!!!!!!!!!!!!!!för djurens skull inte er.. Bygg eran herptilskötsel på fakta inte teologi. MVH kobbe      detta är min åsikt ej ett påhopp=)



Medlem i SHF
537
749
Patch:

Håller med dig Micke_E... trist att allt hamnar på hanteringsfrågan

Men i grund och botten så är det ju där felet sitter... Varför ska man annars ta ut en reptil i sele? hur man än vänder och vrider på det så är de ju inte för reptilens skull?

Finns det NÅTT som säger att en sele är att föredra framför en bur? (Finns ihopfällbara burar som skulle kunna funka så man kan inte skylla på det heller) En sele är ju nått som alltid håller fast ett djur (reptiler förstår inte det på samma sätt som en katt och en hund till exempel)

Sen att inte alla djur blir galna av selen är ju inte samma sak som att de inte är bra? För inte allt för längesen så borrade man hål i sköldpaddornas skal och satt i en nyckelring där och sen en kedja i det som i sin tur satt fast i en pinne man slog ner i marken.... är detta ok? Trots att djuret i sig inte visade nån direkt smärta så är det ju GALET att göra en sån sak! och de är ju lite åt samma håll att sätta fast en ödla i sele tycker jag (självklart inte lika drastiskt men nog så stressande)

Att de finns sele åt reptiler (ödlor främst då) är inte samma sak som att de bör användas... men så länge de säljer så kommer de finnas folk som gör dem!

MvH Alex


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Håller med och därför jag inte orkar lägga mig i diskussionen, samma argument användes redan i början på 90-talet då jag blev mer insatt i hobbyn (kanske även fanns tidigare). Tongångarna är lika hårda nu som då tyvärr :)

Min personliga åsikt & uppfattning är att reptiler gör sig inte alls bra i varken koppel eller sele utomhus, utan vill man ge dom riktig sol är det en bra byggd utomhusbur som är det vettigaste alternativet.

Kan dra en kort historia vad som hände min bekant en solig dag, året var 1993 vill jag minnas.. Med dom bästa intentionerna skulle min kompis ta ut sin gröna vattenagam i en nyinköpt sele, ödlan blev skrämd av en fågel & i panik trasslade den ur sig ur selen & försvann in i närmsta buskar... Vi letade i timmar men tyvärr återfanns aldrig den gröna vattenagamen & troligtvis frös/svalt eller dog på annat tråkigt sätt ute i den fina svenska sommaren. Jag själv ser inga fördelar med att ta ut ett tropiskt djur i ett nordiskt klimat, men där går åsikterna isär brett inom våran hobby :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag tror de flesta har fått säga sitt, och tråden har gått alldeles för offtopic.
Sen tycker jag att man måste kunna vara skeptisk till om hurvida alla reptiler är helt begränsade till endast de basala biologiska behoven utan att folk ska fördumma det med att man tror att de vill sitta framför TVn.

Hanteringstråden kanske behöver låsas upp, men då förväntar jag mig att folk kan hålla en seriös diskussion med belägg snarare än ogrundade påståenden.

Denna tråd låses dock, då TS fått ett par svar (och mycket offtopic).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild