Vad är detta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Är det någon som tror sig kunna artbestämma denna snigel? Har funderat ett tag nu, är lite orolig över att det skulle kunna vara en ung individ av Arion vulgaris då jag inte lyckats passa in den på någon arts beskrivning. Det är cirka 4cm lång som helt utsträckt och något gul-grå-persikafärgad.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

1660
776
fluffis:
Det är inte en pantersnigel då? Jag tänkte på ränderna på första bilden men jag är absolut ingen expert.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Ser varken ut som en (ung) A. vulgaris eller L. maximus tycker jag. Gissar på parksnigel (A. fasciatus) men det finns ett par andra som är snarlika och inte helt lätta att skilja.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Just nu är min misstanke att det skulle kunna vara en Lehmannia valentiana kanske <.<

Ska söka lite på parksniglar också :)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Var är den hittad och var sitter andningshålet (främre eller bakre delen av manteln)?

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Upphittad i ett av mina terrarium, har massor av dem, den här är den största. Det sitter längst bak vid mantelslutet.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Ok, ja då låter Lehmannia valentiana inte helt omöjligt. Jag vet inte riktigt hur utbredd den är i Sverige men ska finnas i de södra delarna i alla fall. Är det terrarieinredning som kommer från något annat okänt land blir det nog en rejäl utmaning om du säkert ska artbestämma den...

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Ja du... Framförallt bottensubstratet är
lite blandad kompott så den skulle teoretiskt kunna komma lite varstans ifrån. Men jag antar att den kommit in med löv eller stammar/grebar/rotvältor. Mer i södra sverige kan man knappast bo (om man räknar efter landskap) så då får man väl gissa på att det är en något överdimisionerad L. valentiana.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild