Årets första huggorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

953
1840
peter54:
Nu är det verkligen vår på riktigt. Jag tog en tur med fyrhjulingen ner till "vår" övervintringsplats här hemma, klockan hade redan hunnit bli 16.30, så jag var orolig att det skulle vara för sent, men i solens sista riktigt varma strålar hittade jag årets första huggorm. Det är första gången sedan vi flyttade hit 1995 som jag har hittat en huggorm i mars månad.

48
41
Nick:
Hoppas att man får möjlighet att se någon detta år. Var ut igår men såg ingen (bara en massa spindlar och andra kryp) och tänker ut i morgon och leta lite. Vi har otroligt fina ormar, synd att dom är så svåra att se/hitta. Ändå så har jag naturen utanför knuten :)

Tyckte att man såg mer orm när man var yngre för 30 års sedan, men det kanske mest beror på att man rörde sig ute mer i naturen:)

Tack för din bild!

114
16
AdamsReptiles:
Detta var årets första för mig. Observerad 23/2. 30-40 cm och knubbig. Riktigt häftig upplevelse :)

276
118
Maqea:
Fina djur det där.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
peter54: Vart i landet bor du? :) Åtminstone runt Örebro hittade bror min huggis i februari och här i Linköping har de vart framme tre veckor minst vad jag har sett.

85
144
Avic:
Vi hittade oxå orm, dock igår..

Vipera berus


Natrix natrix


Mvh!

953
1840
peter54:
Jag bor i nordvästra Uppland, här är mycket kallare än vad det är exempelvis i Uppsala. Inne i samhället Harbo bara 5 km söderut har exempelvis alla krokusar blommat länge nu, men våra har just skjutit upp gröna blad. År 2010 i början av april när herparna i Uppsala var ute i Hågadalen och fotade huggormar, hade vi 10 cm snö och nollgradigt här. Jag brukar hitta de första huggisarna runt den 10e april, så detta är första gången i mars månad.

953
1840
peter54:
Hittade samma ormkl 16  idag, den här gången alldeles nyömsad.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild