VIKTIGT för vår framtida hobby, gå in och läs samt skriv på!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

www.dght.de/index.php?option=com_content&view=article&id=658%3A2002-aktion-gegen-einschraenkung-der-heimtierhaltung-verlaengert&catid=3%3Anewsflash

Bli medlem i DGHT redan idag, inte i morgon utan idag. Går det förslag igenom kommer det att drabba vår hobby mycket hårt. För mer information ta kontakt med DGHT.

Om ni inte kan läsa tyska använd translate.google.se/

Mvh
Daniel

197
14
SibiriskTiger:
Även fast jag översatte detta så förstod jag inte ett dugg vad detta handlade om? 

Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

Som jag skrev ovan, för mer info ta kontakt med DGHT. 

Men i kort handlar det om ett förslag att förbjuda all odling av inhemska arter (arter inom EU), även fångenskapsuppfödda, vildfångade djur samt exotiska djurmässor inom EU.
Det tråkiga är att några välkända tyska herpetologer ställer sig bakom förslaget.

Vilket skulle innebära att alla djur som finns naturligt inom EU skulle bli förbjudna, alla mässor skulle bli förbjudna och alla viltfångade djur oavsett ursprung skulle bli förbjudna (det sista "drabbar" inte oss då det redan finns ett lokalt förbjud mot detta i Swe).

Mvh Daniel


Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:
Vad ligger bakom att välkända tyska herpetologer vill förbjuda alla mässor? Avundsjuka eller nåt som hänt nyligen i Tyskland? Borde ju även drabba dom kan man tycka..

Jag är med i SHF och tycker det räcker med en SHR-ansluten förening för mig. 

1228
464
leedragon:
det är  förbjud att ha svenska reptiler i sverige också?

Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

Anledningen känner jag inte till. 

Tyvärr räcker det inte med lilla SHR, som för övrigt har mindre totalt antal medlemmar än den lokala delen av DGHT i Berlin ;-)

DGHT är den enskilt största föreningen för herptil intresserad i Europa, efter att SEH "floppat" är det DGHT vi får vända oss för att påverka på EU nivå.

Om förslaget går igenom drabbar det ALLA EU länder, inte bara Tyskland.
Självklart gör var och en vad man vill, men att lita blint på SHR är en miss. Förstå mig rätt jag har inget emot SHR, är själv medlem och till för lite sedan var jag ordförande i en SHR ansluten lokalförening.

(SEH = www.seh-herpetology.org/)

/Daniel


Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:
leedragon: Nej det är det inte om djuren är CB, födda i fångenskap, med riktiga papper. Däremot får du självklart inte plocka in en reptil utifrån och placera den i terrarium :) Alla arter är fridlysta vad jag vet.

Daniel_Claesson: Jag ska forska lite i detta, tack för informationen, utan att du skrev ur det här hade säkert många missat detta.



Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

Ja så är det, vi Svenskar har dåligt engagemange i DGHT och föreningar övht. 

SKÄRPNING! ;-)

Ju fler som blir medlemmar desto bättre, passiva eller aktiva spelar mindre roll just nu. Tror vi är ett 30-tal medlemmar från Swe i DGHT, vi borde kunna vara 200-300 med tanke på hur många som far till Hamm/Houten osv.

Förutom att man får riktigt bra tidningar så får man förköpsrätt till inträdet till Hamm mässan via medlemskap i DGHT.
Bara det borde vara tillräckligt för att locka många medlemmar.

Just nu är det DGHT som "slåss" för vår rätt till vår hobby i EU.

Mvh Daniel


424
32
samthe0ne:
Så som jag förstod det gällde väl förbudet enbart mot Europeiska reptiler? En som jag som bara har Oceaniska arter (reptiler från Oceanien: Australien, Nya Zeeland och det området "down under) klarar sig väl från förbudet, eller har jag fel där?

Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

Förtillfället ja, men tror inte för en sekund att om det går igenom att det stannar vid Europeiska djur.

Sen förbudet mot mässor, kommer Zoo handeln där efter?

Bara för att man initialt inte drabbas är det inte anledning att sätta sig ner med armarna i kors. - Det drabbar ju ändå inte mig....

Detta rör oss ALLA som har herptiler som intresse och hobby *PUNKT*

Mvh
Daniel

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild