Bada

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1663
779
fluffis:

Det finns väldigt få anledningar till att tvångsbada en orm och det ska absolut inte göras på rutin anser jag. Det finns ingen anledning (om det nu inte finns en särskild anledning trots allt). Tvärtom kan det stressa ormen och att överhuvudtaget ta ut sin orm utanför terrariet har vi alla läst om att det inte är bra. Vissa ormarter badar nästan aldrig, andra gör det ofta, andra gör det beroende på årstid och en hel del gör det för att svalka sig om de blir för varma (mest på sommaren). Om ormen har problem med fjäll eller dåliga ömsningar är det snarare andra saker man bör se över, tex luftfuktigheten eller näringsbrist. Att bada ormen i en plastlåda utanför terrariet vid ett tillfälle kommer inte att förbättra ormens skinn eller fjäll på sikt.  Om ormen redan har ömsat och det finns skinn kvar, då föredrar jag att lägga ett örngott i blöt, vrida ur och sen lägga i ormen, helst i terrariet men om ormen inte stannar kvar i örngottet kan man lägga det i en mindre låda med ormen i, i några timmar. Själv har jag badat ormar vid tre tillfällen. Ena gången var det en råttsnokshona som jag badade efter att hon lagt ägg. Andra gången var det en orm som såg tjock ut nära kloaken fastän den inte fått mat på flera veckor, och jag ville förvissa mig om att det inte fanns något kvar eftersom ormen skulle vintervila svalt. Tredje gången hade jag en orm som hade legat i sitt eget bajs och grisat ner sig rejält och luktade skit :) Sen vet jag inte om det räknas men jag har använt plastlåda och duschen för att duscha en ny orm som hade kvalster. Detta var jag tvungen att göra var fjärde dag och det var inte alls uppskattat men det var ju viktigare att ormen blev kvitt kvalsterna.

Som flera redan har skrivit är det viktigt att ormen alltid har tillgång till en vattenskål/badskål som är stor nog att bada i.


297
15
shad0w88:

Ända gången jag badade mina boa va när dom hade kvalster.. spolade av dom ngn ggn om dagen  bara för att få av dom värsta.. 

Sen vet jag att de inte hjälper i o med skitet sitter i terrat men det tog jag ju så klart med hand om ..

 


478
592
Rottenroth:

Badar enbart mina när jag märker att dem legat i sin egen avföring när man kommit hem ifrån jobb.

Har inte parat tidigare så har ej haft behov av det, men bada sina ormar på rutin som fluffis och andra säger kan man undvika genom att ge dem en stor nog balja.

Bara för att man inte ser dem bada betyder inte att dem inte gör det när man inte tittar ;D


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Precis, även om man intr ser det så kanske de för det. Jag undrade länge varför vattnet i ett kar i ett terrarie försvann så fort... För några veckor sedan när jag precis fyllt på vattenkaret kom en regnbågsboa fram från sitt gömställe och pressAze ner sig i karet, uran att ta någon notis om att jag atpd och tjuvtittade. De brukar även dra med jord och löv ner i vattmet så jag ser om någon har badat under natten :p


88
10
1603:

Tycker att vad Fluffis skrivit är vettigt.
De få gångerna jag badat mina ormar är när dem haft gammalt öms som dem inte fått bort runt ögonen. Då hjälper jag till väldigt försiktigt. Om det är öms som sitter kvar någonstans på kroppen låter jag det oftast vara då ormen inte tar skada utav det (så länge det inte sitter till exempel kvar runt om ormen, låt säga längst ut på svansen. Det kan efter en tid göra att svanstippen går av).

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild