hur illa är det IGENTLIGEN att ta in en bufo bufo

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
jazo:
Nu blir det vår, hurra! Men det betyder = ofantligt många påkörda paddor. hur illa är det igentligen om man tar in en padda och ger det ett lyxliv.  Samma sak med mitt avlopp, det trillar ner massa grodor och paddor. sen är dom fast när det kommer snö. kan man inte rädda dom och ta in dom i ett fint terrarium?

104
74
Nickesnoken:
Naturen ska ha sin gång men på viktiga grodlokaler byggs överfarter för grodor, kanske kan du påverka din hemkommun? Du kan också montera ett nät så groddjuren hindras att ramla ner i avloppet. 

4
0
jazo:
det kan jag kanske göra, tack! =)
men angående infångandet, hur dåligt är det?

4
0
jazo:
och finns det nåt straff för det?

104
74
Nickesnoken:
Klassas som artskyddsbrott att ta in fridlysta djur. Straffet är böter eller fängelse i uppåt 2 år om brottet anses grovt. 

På våren skall groddjuren föröka sig och skall lämnas i fred. Hjälpa dem över vägen så de slipper bli påkörda går bra. Och studera dem i det fria. Du kan ta in enstaka ägg och följa utvecklingen under förutsättning att de släpps tillbaka på samma plats, så tolkar jag lagen, vanligt att skolor gör på det viset. 

298
269
Formula76:
...realistiskt, vad tror du ska hända? På riktigt.
Ingen kommer göra husransakan för att se om du har tagit in en Vanlig padda i huset. Ingen kommer kommer orka göra en anmälan, ingenting kommer leda nånstans. Det kan jag nog garantera. Det är bara löjligt att tro att någon på riktigt skulle bli åtalad och dömd för det.

Sen tycker jag nog att de har det bättre utomhus i det fria
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild