Första grodan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Freya09:
Jag vill jättegärna skaffa ett par grodor, men vet inte vilka som skulle passa. Just nu tänker jag på rödögongrodor, men det finns så himla mycket motstridig info online. 

Hur gamla blir de? 

Vad behöver de äta? 

Hur stort terrarie? Hur ska det inredas? 

Är de bra som första groda? 

Alla tips och rekommendationer är uppskattade.

5900
4525
Tropfrog:
Det som kanske är viktigaste informationen för en nybörjare är att de är rent nattlevande djur. På dagen sitter de still så undangömt som möjligt. På natten gör det allt det där som grodor gör. Klättrar, hoppar, jagar och sjunger. Just för sången rekommenderar jag att man inte sover i samma rum.

Resten av dina frågor hittar du nog svar på själv om du fortfarande tycker det är en art för dig.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:

youtu.be/JWhZGQtRPl4?si=jUyRk81rqbaCYmt0

Kolla här om du tror att pilgift kan vara din grej. För många av oss är de de med fantastiska husdjuren man kan hitta, men de passar inte alla. Beror på vad man är ute efter.

6
0
Freya09:
Tropfrog skrev:
Det som kanske är viktigaste informationen för en nybörjare är att de är rent nattlevande djur. På dagen sitter de still så undangömt som möjligt. På natten gör det allt det där som grodor gör. Klättrar, hoppar, jagar och sjunger. Just för sången rekommenderar jag att man inte sover i samma rum.

Resten av dina frågor hittar du nog svar på själv om du fortfarande tycker det är en art för dig.

Mvh
Magnus 

Tack så mycket för svaret. Jag har tänkt ha de i mitt rum, men tror inte att det skulle vara något problem. Jag tycker oftast att sådana ljud är lite sköna att sova till. 
Vet du var jag kan hitta mer info?

6
0
Freya09:
EmanuelKarl skrev:
youtu.be/JWhZGQtRPl4?si=jUyRk81rqbaCYmt0

Kolla här om du tror att pilgift kan vara din grej. För många av oss är de de med fantastiska husdjuren man kan hitta, men de passar inte alla. Beror på vad man är ute efter.

Hur länge lever pilgiftsgrodorna? Eftersom jag går i ettan på gymnasiet så tänker jag att det kanske inte är superbra att köpa något långlivat eftersom jag kommer att flytta till universitetet etc. om några år.

5900
4525
Tropfrog:
Freya09 skrev:

Tack så mycket för svaret. Jag har tänkt ha de i mitt rum, men tror inte att det skulle vara något problem. Jag tycker oftast att sådana ljud är lite sköna att sova till. 
Vet du var jag kan hitta mer info?

www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/a_callidryas

Mvh
Magnus 

5900
4525
Tropfrog:
Freya09 skrev:

Hur länge lever pilgiftsgrodorna? Eftersom jag går i ettan på gymnasiet så tänker jag att det kanske inte är superbra att köpa något långlivat eftersom jag kommer att flytta till universitetet etc. om några år.

Rödögd trädgroda blir runt 5 år. Det innebär att de sannolikt lever under ditt sista år på universitetet. Många pilgiftsgrodor lever längre än så. Planera för att ta med djuren till universitetet oavsett vad du väljer.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
Freya09 skrev:

6-20 år någonting beroende på art typ. Men det är nog svårt att hitta kul amfibier med kortare livslängd än så. I värsta fall får du sälja framöver eller så löser du plats i ditt framtida studentboende.

6
0
Freya09:
Tack så jättemycket för alla svar! Jag ska tänka på det hela lite. Tänker också att jag alltid kunde skaffa ett vuxit djur istället, till exempel en korallfingergroda på c.a. 7 år eftersom mycket av det knöliga verkar vara i början av grodans liv, till exempel ett eventuell byte av terrarie, och olika sorters föda när de blir större etc. Korallfingergrodor verkar vara roliga, och många rekommenderar de som första groda. Har läst deras skötselråd gör också och verkar som något jag kan hantera. Om ni har något mer att tillägga så skriv gärna :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2714
2552
anders:
Freya09 skrev:
Tack så jättemycket för alla svar! Jag ska tänka på det hela lite. Tänker också att jag alltid kunde skaffa ett vuxit djur istället, till exempel en korallfingergroda på c.a. 7 år eftersom mycket av det knöliga verkar vara i början av grodans liv, till exempel ett eventuell byte av terrarie, och olika sorters föda när de blir större etc. Korallfingergrodor verkar vara roliga, och många rekommenderar de som första groda. Har läst deras skötselråd gör också och verkar som något jag kan hantera. Om ni har något mer att tillägga så skriv gärna :)

Korallfingergrodor är förmodlingen bättre alternativt som nybörjare, då de är mer härdiga och lättskötta.
Värt att veta dock är att korallfingergrodor låter väldigt högt, men väljer du att enbart köpa en hona/honor, så har man inte detta problem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild