Reptilbok till förskola

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

40
3
sandiz:

Hej! Jag har fått ett projekt av chefen på förskolan jag är på att göra en liten bok om reptiler framförallt ormar på en barn nivå mellan 2-5 år. Jag och min karl kommer använda bilder och sånt från reptilerna vi har. Så nu vill jag få lite hjälp på traven att komma på å roligt på en barn nivå om följande djur.

majsorm
hondurasmjölksnok
trynsnok
tjursnok
vietnamesisklångnossnok
baroni
stäppvaran
snäckor
klogroda


163
34
Danne:

Inga pyton eller boa? (:


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

snäckor
klogroda

dumt att ha med kanske  om det skulle va om reptiler   :)


230
22
Nooon:

Visa bilder på hela djuren. Porträtt räcker inte. Hitta bilder där det framgår hur stora djuren är - dvs de ska finnas något slags bildlig referens... inte bara en skriven uppgift om hur många meter djuret kan bli - barn har svårt att föreställa sig det utifrån en beskrivning.

Förklara varför djuret heter som det heter. Ex-vis kan du ha en majsplanta i bakgrunden på majsormsuppslaget. 

...och det föranleder nästa förslag - visa i bild i vilken miljö djuret lever.

Du kan ha en liten text brevid som stöd för vad en eventuell vuxen läsare kan berätta för barnen om just djuret när de tittar i boken tillsammans. I övrigt ska innehållet så långt det är möjligt dels visa djurens speciella egenheter och dels fungera som stöd för barnens minne av det någon vuxen kunnat berätta; om barnen tycker om boken tittar de ju gärna i samma bok om och om igen - med och utan vuxen. En del 5-åringar har börjat knäcka läskoden. Enkla fakta i lättläst stil kan gå hem.

En art per uppslag.

Glada färger.

Inga skrämmande bilder. Det spelar ingen roll att det är naturligt med halvätna råttor. Det är för starka bilder för många småbarn.

2-åringar... kan du göra boken lite stryktålig så vore det nog bra.

 

Hm... var det här den sorts förslag du frågade efter? ...eller var det kanske fakta om själva djuren du sökte?


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

Kanske skulle vara roligt att förklara varför djuren fått sina namn som exempelvis majsormen och trynsnoken, så kanske det blir lite lättare för mindre att förstå namnen. :)


74
13
larsson88:

Ta gärna med våra svenska ormar :)

 


40
3
sandiz:

De ska ju då vara på en barn nivå så att förklara hur långa är ganska svårt att få dom att förstå längden på samma vis som oss och frågan kan nog komma och då får man visa ist Och inga natur bilder om man säger så, de ska inte förknippas att de är ok att gå och ta i någon av våra svenska ormar om någon ser något ute.. Så kort faktat som möjligt då både barn och andra personaln ställer frågor..  Tänkte typ som en rolig kort förklaring på olika arterna inget avanserat. Om man tänker lite så här visar du en vit orm och en vanlig i samma art eller lika gärna olika blir frågan ovadsätt varför är den ormen vit och inte den andra om du vidare. Blir som sakt våra bilder på våra djur som kommer användas. de ska vara lite roligt inte gå in så mycket på vårat sätt tt tänka nu utan tänka lite utanför ramarna. Förslaget på hur visa fått sitt namn de kan vara lite roligt på någon av arterna :P Nej inga boa eller phyton här de är vi klara med..  Varför jag tar med klogroda och snäckor är för att föra veckan så var vi inne på snäckor och jag hade med till barnen och de var väldigt uppskattat och roligt hos både personal och barn. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag tror det är bra att variera lite så det är med både reptiler, groddjur och snäckor m.m.

Det kanske kan vara kul att ha med någon kameleont? Att förklara att de kan titta åt olika håll samtidigt, och visa att de har jättelång tunga kan säkert vara kul.

Man kanske även kan prata lite om grodor, och sedan till våren införskaffa lite grodrom som barnen får vara med och ta hand om?

Bilder med välkamoflerade geckos kanske kan vara en idé? Där barnen får pricka ut var ödlan är någonstans.

 

Vad gäller arterna du listar:
Klogrodan kanske man kan berätta att grodor alltid måste vara fuktiga iofs? Och att "Små grodorna" faktiskt har svansar när de är i yngelstadiet :)

Med ormar så kan det ju vara kul att berätta att ormarna luktar med sin tunga. (Man behöver ju inte direkt gå in på hur jacobsonska organet funkar.)
Då kan man även visa att stäppvaranen har en kluven tunga med.



Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag har samma fråga som DPBallPythons :) Ska ni inte ha med några boa eller pytonarter? Utan några såna arter är det ju ingen riktig reptilbok ;)

Såg nu att du skrev "nej dom är vi klara med" ... vad menas med det? Kan man få se det som skrivits om dessa arter? Jag kan säkert faktakolla lite om ni skulle vilja.


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

"Och att "Små grodorna" faktiskt har svansar när de är i yngelstadiet"

Inte nog med det, de har även öron! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild