AlexGustavsson skrev:
Jag som måste säga att jag har mycket god insikt i frågan... måste styrka Tropsfrogs svar. Djurskyddslagen avser ryggradsdjur. Det är precis som Tropfrog skriver inte möjligt för Länsstyrelsen att luta sig mot lagstiftningen när det gäller ryggradslösa djur. Länsstyrelserna hanterar ryggradslösa djur när det kommer till artskydd och CITES (ffa spindeldjur) eller vid det tillfälle man omhändertar samtliga djur på fastigheten och det då finns ryggradslösa djur där.
Just detta var en av anledningarna till att Jordbruksverkets förslag på nya föreskrifter på L80 slog bakut, då man skulle förbjuda utfodring med levande insekter, men en av anledningarna till att myndigheten fick pudla var på grund av att insekternas eventuella lidande inte kan regleras av djurskyddslagen.
Djurskyddslagen gäller alla djur. Även ryggradslösa djur.
Jag kan ha missat något här, men jag tror inte det? Visa mig gärna något som styrker att Djurskyddslagen inte gäller ryggradslösa djur, så ska jag erkänna mitt misstag.
I lagen står det djur. Även ryggradslösa djur är djur. Det finns ingen definition (mig veterligen) som definierar djur som explicit ryggradsdjur.
Det är därför förslaget om ny L80 även inkluderade insekter, hur fel än det blev (av helt andra orsaker).
Artskydd brukar handla om handel och skyddet av arter i handel. Djurskydd handlar om hur djur sköts och tas hand om Det skiljer en de därl.
Du får inte hantera djur hur som helst. Det regleras av djurskyddslagen. Den gäller alla djur. Inklusive ryggradslösa djur. Artskydd och cites är något helt annat.
Jag nämner inte länsstyrelsen explicit. Jag nämner myndigheter.
Mvh.