Kan man rapportera säljare som misskött djur som säljes?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
Hellgot:

I augusti köpte jag två stycken Afrikanska Jättelnadsnäckor från en person i Örebro med annons på denna webbsida. När jag hämtade dem var deras skal nästan helt grå och senare fick båda av dem en seriös fungalinfektion som kan ha berott på dåliga gener.

Reticulata (arten jag köpte) har väldigt tydliga mönster, men de var helt gråa vilket kan vara pga kalcium brist, dålig näring m.m. De är också mycket små för deras ålder. 

Finns det något sätt att rapportera säljaren så att andra inte köper från dem?

109
105
testudo_H:
Förutom att anmäla till Länsstyrelsen kan du ju ge personen i fråga ett dåligt betyg och beskriva problemet i kommentaren.

5898
4525
Tropfrog:
Hmm. Länsstyrelsen bryr sig nog inte om blötdjur. Det finns inga reglar kring skötseln av dem och då kan Länsstyrelsen inte göra något.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
191
433
Fredriko:
Tropfrog skrev:
Hmm. Länsstyrelsen bryr sig nog inte om blötdjur. Det finns inga reglar kring skötseln av dem och då kan Länsstyrelsen inte göra något.

Mvh
Magnus 

Hur menar du med "inga regler"? Djurskyddslagen gäller alla djur, ink blötdjur. 

Djurskyddslag (2018:1192). 2 kap. 1 § Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

Däremot finns inga föreskrifter gällande blötdjur som sällskapsdjur, men det betyder inte att det inte finns "regler"/lagstiftning. Du får inte göra vad du vill med djur i fångenskap.  Det gäller även blötdjur. 

Sen kanske inte länsstyrelsen agerar angående blötdjur? Jag vet inte. Det är inget jag skulle ta gift på dock. Myndigheterna agerar mot tex plågsamma avlivningar angående olika ryggradslösa djur, så jag skulle inte uttala mig tvärsäkert om att det inte finns regler om blötdjur.  

Mvh. 

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

Fredriko skrev:

Hur menar du med "inga regler"? Djurskyddslagen gäller alla djur, ink blötdjur. 

Djurskyddslag (2018:1192). 2 kap. 1 § Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

Däremot finns inga föreskrifter gällande blötdjur som sällskapsdjur, men det betyder inte att det inte finns "regler"/lagstiftning. Du får inte göra vad du vill med djur i fångenskap.  Det gäller även blötdjur. 

Sen kanske inte länsstyrelsen agerar angående blötdjur? Jag vet inte. Det är inget jag skulle ta gift på dock. Myndigheterna agerar mot tex plågsamma avlivningar angående olika ryggradslösa djur, så jag skulle inte uttala mig tvärsäkert om att det inte finns regler om blötdjur.  

Mvh. 

Jag som måste säga att jag har mycket god insikt i frågan... måste styrka Tropsfrogs svar. Djurskyddslagen avser ryggradsdjur. Det är precis som Tropfrog skriver inte möjligt för Länsstyrelsen att luta sig mot lagstiftningen när det gäller ryggradslösa djur. Länsstyrelserna hanterar ryggradslösa djur när det kommer till artskydd och CITES (ffa spindeldjur) eller vid det tillfälle man omhändertar samtliga djur på fastigheten och det då finns ryggradslösa djur där. 

Just detta var en av anledningarna till att Jordbruksverkets förslag på nya föreskrifter på L80 slog bakut, då man skulle förbjuda utfodring med levande insekter, men en av anledningarna till att myndigheten fick pudla var på grund av att insekternas eventuella lidande inte kan regleras av djurskyddslagen. 

5898
4525
Tropfrog:
Alex verkar onekligen kunna mer om detta än jag.

Själv syftade jag inte till någon lag. Jag menade att Länsstyrelsen är kontrollinstans och har sina riktlinjer i L80. Eftersom det inte finns något nämnt i L80 om blötdjur så har de heller inte något att bygga sin kontroll på.

Men nu menar Alex att det inte finns något i lagen om blötdjur heller. Låter ju logiskt eftersom L80 skall vara en tolkning av lagen.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

Tropfrog skrev:
Alex verkar onekligen kunna mer om detta än jag.

Själv syftade jag inte till någon lag. Jag menade att Länsstyrelsen är kontrollinstans och har sina riktlinjer i L80. Eftersom det inte finns något nämnt i L80 om blötdjur så har de heller inte något att bygga sin kontroll på.

Men nu menar Alex att det inte finns något i lagen om blötdjur heller. Låter ju logiskt eftersom L80 skall vara en tolkning av lagen.

Mvh
Magnus 

Ja det stämmer, de försökte också få till förbud mot hållande av bläckfiskar i nya L80....

Medlem i GHF
191
433
Fredriko:
AlexGustavsson skrev:

Jag som måste säga att jag har mycket god insikt i frågan... måste styrka Tropsfrogs svar. Djurskyddslagen avser ryggradsdjur. Det är precis som Tropfrog skriver inte möjligt för Länsstyrelsen att luta sig mot lagstiftningen när det gäller ryggradslösa djur. Länsstyrelserna hanterar ryggradslösa djur när det kommer till artskydd och CITES (ffa spindeldjur) eller vid det tillfälle man omhändertar samtliga djur på fastigheten och det då finns ryggradslösa djur där. 

Just detta var en av anledningarna till att Jordbruksverkets förslag på nya föreskrifter på L80 slog bakut, då man skulle förbjuda utfodring med levande insekter, men en av anledningarna till att myndigheten fick pudla var på grund av att insekternas eventuella lidande inte kan regleras av djurskyddslagen. 

Djurskyddslagen gäller alla djur. Även ryggradslösa djur. 

Jag kan ha missat något här, men jag tror inte det? Visa mig gärna något som styrker att Djurskyddslagen inte gäller ryggradslösa djur, så ska jag erkänna mitt misstag. 

I lagen står det djur. Även ryggradslösa djur är djur. Det finns ingen definition (mig veterligen) som definierar djur som explicit ryggradsdjur.  

Det är därför förslaget om ny L80 även inkluderade insekter,  hur fel än det blev (av helt andra orsaker). 

Artskydd brukar handla om handel och skyddet av arter i handel. Djurskydd handlar om hur djur sköts och tas hand om Det skiljer en de därl.

Du får inte hantera djur hur som helst. Det regleras av djurskyddslagen.  Den gäller alla djur. Inklusive ryggradslösa djur. Artskydd och cites är något helt annat. 

Jag nämner inte länsstyrelsen explicit.  Jag nämner myndigheter. 

Mvh. 

Medlem i GHF
668
442
Jimmy:
Hellgot skrev:
I augusti köpte jag två stycken Afrikanska Jättelnadsnäckor från en person i Örebro med annons på denna webbsida. När jag hämtade dem var deras skal nästan helt grå och senare fick båda av dem en seriös fungalinfektion som kan ha berott på dåliga gener.

Reticulata (arten jag köpte) har väldigt tydliga mönster, men de var helt gråa vilket kan vara pga kalcium brist, dålig näring m.m. De är också mycket små för deras ålder. 

Finns det något sätt att rapportera säljaren så att andra inte köper från dem?

Om de inte såg friska ut när du hämtade dom borde du anmärkt på det direkt till säljaren innan du genomförde köpet och helt enkelt avstått från att köpa dom.

5898
4525
Tropfrog:
Jimmy skrev:

Om de inte såg friska ut när du hämtade dom borde du anmärkt på det direkt till säljaren innan du genomförde köpet och helt enkelt avstått från att köpa dom.

Jo, det var min första tanke också. Men kan vara lite känsligt att skriva sånt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild