Foderdjur möss/gerbiler/råttor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

384
18
mr_fan:

ok


114
73
Lunde:

Man kan gasa mycket små musungar (<10 dagar) så länge man kompletterar avlivningen med att dekapitera dem efteråt. Det har visat sig att dessa små ibland vaknar upp även om de har varit till synes döda, så CO2 är inte längre godkänt som enskilt medel för avlivning.

För möss är kanske det snabbaste och bästa sättet att dislokera nacken på dem (om man inte har tillgång till bra sövutrustning), men det krävs lite träning för att göra det snabbt och "smärtfritt". 

För råttor (>150 g) så är CO2 bättre än dislokering p.g.a. att deras storlek medför att de har mer muskler och starkare skelett vilket försvårar ett snabbt och komplett dislokeringsförlopp.

Tycker Fluffis variant verkar som en bra lösning på problemet.


22
2
joing:

Obs det här är en video hur dom använder co2 för att avliva möss.

Så dom som inte vill behöver inte titta.

 

 

 

 


104
11
_kim_:

Jag har ingen erfarenhet själv, men släpper inte han på gasen lite väl fort ? Ser ju mer ut som att de kvävs direkt istället för att somna först så att säga ? 

 

//Kim


384
18
mr_fan:

är inte denna gasen farlig för os människor? tänkte ifall man skulle göra så här som ni beskriver  och sen öppnar locket får man inte i sig c02?


317
283
panterophis:

gecko12: så länge du inte somnar med huvudet i lådan så är det lugnt


384
18
mr_fan:

ok men behöver man göra nått mer sen efter det? eller bara in i frysen?


8
5
Lejona:

För några år sedan var jag inne på att föda upp möss och kollade runt lite på avlivnings metoder och läste då nånstans tror det va på jordbruksverket att man behöver tillstånd för att avliva med gas!?

 

Har jag fel eller gäller det enbart nån speciel gas?


22
2
joing:

Ville bara visa med videon hur man tydligen kan göra.

Tycker han hade lite väl många i burken men det kanske inte är någon fara.

har ingen ingen aning hur det är med tillstånd, men tror inte man behöver det för mindre skala.

När det gäller adaptern så har jag läst på nån sida (som jag tyvärr tappat bort) att han använde en sån här från biltema www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Pumpar/Cykelpump-CO2-27527/


1663
779
fluffis:

Lejona:

Jag hittar inget om tillstånd för att avliva foderdjur (men det betyder inte att det inte finns) men däremot verkar det krävas tillstånd för att få ha foderdjur som man avser att sälja.

"7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur 

utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte
verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som
foderdjur."

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild