Varför beskriva sina djur som om det vore djuren själva som talade?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

478
592
Rottenroth:

Hej!


Tänkte föra en disskution som möjligt kan ses som löjlig och liten (vilket den är också!) men det retar gallfeber på mig.

Det är inte djur som är i fokusen här utan det är människors beteende.

Topicen lyder : Prata åt djurens vägnar.

Ett bra exempel utan att peka finger är en annons som ligger uppe där personen pratar om sitt djur som om det vore djuret som annonserar ut sig själv.

"Hej jag är en iller hane som heter XXXX men kallas för XXXXX och är 7 månader gammal. Jag söker ett nytt hem hos någon som har intresse att lära mig att bli handtam mm.
Min familj som jag bor hos nu har blivit allergiska och kan tyvärr inte ha kvar mig."

Ni kan säkert lista ut, men jag ska försöka hålla mig så ren som möjligt så jag inte pekar namn så någon känner obehag för det är absolut inte meningen med tråden.

Är själv inte världens mest välskrivna person grammatiskt eller ordagrannt heller för den delen och det är inte det jag syftar på heller.

Det jag undrar är om det finns andra här ute som stör sig på detta fenomen som finns hos en del människor?
Jag blev förvånad när jag såg detta på jobbet idag också där en person på företaget ville sälja sin bil och skrev på följande sätt "Hej jag är en Volkswagen Passat och jag letar ny ägare.".

Finns det någon här som kan möjligtvis förklara varför det skrivs på detta sättet? Jag förstår det inte öht, så gärna någon som gör detta kom med en liten förklaring för jag blir helt snurrig på detta.

 

MVH // Alex


293
354
Dynamitella:

Jag förstår inte heller varför det skulle vara lättare att sälja något på det sättet, då jag "ser ner" på situationen som då blir lite oseriös i mina ögon. Men det irriterar mig inte. Alla gör vi olika.

Folk gör nog så för att personifiera djuret eller objektet för att skapa någon slags, tja, moderskänsla hos köparen? Exempelvis som att "Ingen har tid för mig. Kan du inte älska mig?", blir mycket mer personligt än "Kastrerad, tolvårig hankatt säljes". 


478
592
Rottenroth:

Ja men visst är det så att vi alla är olika därför jag tycker disskutionen kan bli rätt kul,men det blir ett litet förlöjligande av själva vitsen med att annonsera ut saker.
Jag får lite schizofreni vibbar även fast personen inte behöver vara just det.

Jag stör mig ju självklart inte så mycket att jag skulle vilja ha ett förbjud för det eller att jag blir allvarligt förbannad men det kittlar lagom i fingrarna när man ser sådana där annonser.


733
295
markusbabs:

När jag läser annonser så vill jag ha så mycket information som möjligt om djuret men det ska vara kort skrivet. Annars tröttnar jag efter två rader. 

När jag ser annonser som om djuret själv skrivit det så funderar jag på att krypa ner i ett mörkt hål.

 


127
20
Scorx:

Jag slutar bara att läsa annonsen direkt när jag ser det. Verkar bara oseriöst o löjligt.


104
29
Amandarinen:

Jag slutar att läsa och sätter mig bakom ''skämskudden''. haha.. :)


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Vet inte om jag stör mig så mycket på just annonser... men ett relaterat "problem" stör mig otroligt mycket och det är när folk säger t.e.x. "...ska du gå till mamma" och säger det till någon av mina hundar. Jag älskar mina hundar som om de vore mina barn alltså de betyder allt för mig.... men och det är ett stor MEN, de är för i h....vete inte mina barn, jag är inte deras mamma, jag är deras matte, de har mammor som är hundar... ryser!

Mvh/Animallover_1984


305
147
HenkePetersson:

jag är inte heller vidare förtjust i den formen av annonser, går man in på blockets försäljnings sidor av hundar, så finns där en uppsjö av denna formens annonser skrivna ur djurets synvinkel, det har gjorts tester på hur folk tolkar och tar till sig annonsen beroende på hur den är skriven, och statistiken visar att folk svarar oftare på dom annonser som är framställda på detta vis, antagligen för att det blir mer personligt, har man sedan en söt bild på djuret framkallar det ännu mer moderskännslor hos köparen, alla påvärkas som tur är inte av försäljnings tekniken, att skriva en annons på det viset som är listad ovan är lite av en försäljnings teknik, även om dom i mina ögon är en gnutta oseriösa..

 

Sen finns det många som skriver annonsen på det viset för att dom själva ser sig som föräldrar till djuret vilket framgår rätt tydligt om man letar på rätt ställe i texten,vissa stöd ord i texten framhäver detta beteende när det sätts i skrift. som tex mamma, lilla älsklingen, etc


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Personligen tror jag helt enkelt det är så att man vill sticka ut med en annons. Det är väldigt lätt att försvinna bland alla andra annonser, och man gör då vad man kan för att annonsen ska vara annorlunda.

Jag vet inte riktigt vad för poäng tråden har dock. Vad är syftet?

Det kommer alltid finnas människor som beter sig på ett eller annat sätt som man själv inte håller med om eller gillar.
Det är väldigt stor risk för att såna här trådar blir en massa pajkastande, eftersom diskussionen mer eller mindre handlar om vad för beteende man inte tycker om hos människor.

Jag tror det kan vara bättre om vi fokuserar på djuren, och saker vi tycker om inom hobbyn, eller vad vi kan göra för att förbättra hobbyn på alla sätt och vis.

Så låt oss sluta vara misantroper och hobbypsykologer till folk som inte bett om det.


478
592
Rottenroth:

Poängen med tråden är att disskutera annons beteendet i sig och absolut inte slänga paj på varandra.

Vi har alla olika uppfattningar och det måste varje individ förstå, även jag!

Det är bara en kul disskution som jag kom på när jag satt och tittade runt lite eftersom jag inte förstår mig på beteendet med att se sig själv som djuret eller föräldrar till det, ville se hur folks åsikter är i överlag mot denna typ av beteende för jag vill kunna förstå varför.

Som jag skrev åvanför så vill jag absolut inte klaga på det så att det ska bli varningar/borttagning av annons eller förbjudet.

Vi måste ju kunna disskutera utan att det ska bli glåpord och slängningar hit och dit :) vi är trots allt för mestadelen vuxna!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild