Svårt med hög fuktighet i exo terra?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

150
90
HameFall:

Jag sitter och funderar på att skaffa Phelsuma grandis i mitt 60x45x60 exo terra, är det svårt att hålla fuktigheten på runt 80% i ett sådant med tanke på att det är nättak?


47
3
Larscha:

Ja, ett helsike att hålla fukten i de där burkarna. Dessutom är nätet relativt ömtåligt. Min katt hoppade upp på terrariet en gång och nätet gav vika. Efter att ha täckt över nätet med plexiglas (1 ruta öppen för UV/värmelampa) och slutligen ett tak av trä (för kattens skull) så blev det lite bättre men långt ifrån bra. 


343
119
Salig:

Jag sitter med ett exo terra 45x45x60 som jag har en luftfuktighet på 60-80%, om natten kan den gå upp mot 90%. Jag fuktar morgon/kväll med blomspruta och har en fogger som hår 30min varannan timma. Nätet är täckt med fastejpad kartong till 75%, med lämnade hål för lampa och fogger. Temperaturen ligger på 27,5 grader.

I början kämpade jag för att få upp fuktigheten, men nu har det balanserat sig. :) Mycket växter, genomfuktigt substrat (jag använder exo terras plantation soil) samt spagnummossa håller fukten uppe för mig :)


47
4
Crestie:

Jag har klippt till bitar av plastfickor och lagt över två av nät rutorna i taket =) håller fukten fint


Medlem i GHF
70
23
hjelte:

Definitivt svårt. Jag har 90*45*30, dock inte som regnskogsburk men ändå.

Med bara spån och plastväxter, men stor vattenskål så går det så här års ner på dryga 20-30%

 

Jag har täckt halva min överdel och det har gett stor skillnad. Ligger nu runt 50-60 %


242
29
Blues:

Har oxå plastfickor som jag lagt över nätet funkar bra.


343
119
Salig:

Det värsta med fukt i exo terra tycker jag är att nätet rostar så förbaskat fort... till och med mitt öken-terra har en enstaka rostfläck, och det är efter kvällsfukten med blomspruta... -.- mitt regnskogs-terra är snart fläckigt i nätet och det har stått igång i en dryg vecka nu :/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild