Första egna reptilen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

95
43
JAReptiles:

den första jag hade va grekisk landsköldpadda men jag betala inte den sjävl eller tog hand om den jag va ganska liten då så jag lekte med den. den reptil som jag vet jag betala själv och tar hand om va/är en majsorm men de kan ha varit 2 leopardgeckos, 1 G. rosea eller 1 strumpebandssnok kan även varit någon annan sköldpadda.


28
3
Kaptenrosa:

För mig var det en grön leguan som jag köpte 99 som hette Zippo :)


343
119
Salig:

Dvärggeckos :)


23
4
SandMan:

Fick en strumpebandssnok av min far Sommaren 1979.


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Min första egna reptil (men köpte inte själv): Rödörade vattensköldpaddor, hona och hane (fick dom då jag var två år, började sköta om hanen på egen hand då jag var runt 12 år, fick det ansvaret som "tröst" när honan dött, av storasyrran, som skött dom innan). De parade sig, la ägg och vi fick fram en unge... men p.g.a. lite missförstånd från min pappas sida, så råkade de få tag i ungen och åt upp den... 

De finns tyvärr inte längre p.g.a. sjukdom. Honan gick bort när hon bara var 10 år (troligen lunginflamation, men vet ej säkert) och hanen avled efter en tids allvarlig sjukdom trots behandling när han var 21 år. Det var en stoooor sorg, han var en familjemedlem som funnits där så länge jag kunde minnas och troddde och hoppades på många fler fina år tillsammans. 

Om man ska räkna köpt själv så var det en Rödörad ny "fru" till hanen, men hon dog för några år sedan av okänd anledning (fann henne i vattnet och då var det redan för sent), vid ca 20 års ålder (omplacering, var ca 14 när hon kom till mig).

Nu har jag en Reeves... så en liite mindre sköldis. Hoppas på måååånga år med hen, hen är en stark liten sak, tog sig igenom samma sjukdom som rödörade hanen dog av (dock hann det aldrig bli lika alvarligt, då jag kunde se symptomen snabbare, eftersom jag kände igen dom från hanen som det hunnit gå längre på innan upptäkt). Har även tagit sig igenom lite mindre skalblesyrer (lite klumpig...) och har av någon märklig anledning tappat den yttersta delen av svansen??? Men still going strong :-)

Mvh/Animallover_1984

Ps. jösses vad sorgligt det här blev då, bara massa sjukdom, död och elände... men min Reeves är frisk nu i alla fall ds. 


424
32
samthe0ne:

Ögonfransgecko :)


48
41
Nick:

Majsorm var den först köpta reptilen jag hade.


48
13
nasicus:

Jag adopterade en kungspyton från ett dåligt hem och blev helt såld. Först hade jag bara tänkt ha henne tillfälligt men hon är familjemedlem sen ett par år tillbaka.


18
1
chatterbox:

En grön leguan som jag köpte -95


67
3
donnie87:

Det är visserligen ingen reptil, men det första djur jag skaffade i denna hobby var Walleces Flyggroda (Rhacophorus nigropalmatus). Han är drygt 1,5 år nu och heter Rufus :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild