Starta butik

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

va ska man sälja under resten av året då leedragon??


1228
464
leedragon:

westman, det är den del av året där det är  dåligt med de där foder är det då  han skulle kunna sälja, sen om det är inte heltids jobb behöver han inte sälja året runt, men annars tillbehör?


31
1
RobinF:

Zoohandlarcertifikat krävs för att öppna zoobutik, utfärdas av jordbruksverket efter godkänt resultat i examinationen. Beroende på vad som ska säljas i butiken finns det olika kategorier som kommer finnas på slutprovet, ex. gnagare, reptiler, groddjur, fåglar. 


230
22
Nooon:

Mitt tips är att du inte har för bråttom utan förebereder dig ordentligt. Medan du gör det kan du fila på dina planer och du hinner garanterat fylla tillräckligt med år för att starta själv och själv ha kontroll över ditt företag. Börja med att surfa till 

www.tillvaxtverket.se/

www.skatteverket.se/foretag/informationstraffar.4.18e1b10334ebe8bc80001513.html

www.verksamt.se

och besök ditt stadsbibliotek (de har litteratur ( O.O nähä!? ;) ) och ordnar informationsträffar med föreläsare.)

...och så Nyföretagarcentrum som Donnie87 redan tipsat dig om.

 

Gå på alla informationstillfällen. Somliga kan man gå fler än en gång om man vill. Prata med andra "startare" och med de företag och de personer som snälla staten skickar för att informera. (Jo, tack så mycket! :) Det är inte i många länder man kan få så pass mycket hjälp. ). Läs om marknadsföring, import och allt annat du hittar och samla information och idéer i en pärm.

Du kan nog behöva en laddning pengar att börja med. Ta reda på det ordentligt och se till att göra vad du kan för en så ekonomiskt säker och flygande start som möjligt! Även om du smyger igång på något sätt. Uteblir kunderna/intäckterna är drömmen snart bara en dröm igen.

Jag laddar för ett ev. eget företag. Under tiden arbetat i ett litet företag i en helt annan bransch samt idéellt - också i en helt annan bransch... Syftet med det ena jobbet var givetvis att förtjäna mitt uppehälle och det andra att göra en god gärning men båda handlade också om att jag ville se och lära. Det spelar ingen roll att det var helt andra branscher - jag har fått se företagande inifrån och lärt mig massor! Tack vare det kommer jag att undvika många potentiellt dyra missar och jag har många idéer och kunskaper som kommer att komma väl till pass om jag startar.

 

...och jag håller med de andra - självklart ska det vara en webbutik! Annars blir kundkretsen alldeles för liten!

Stort lycka till :)


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

Rätta mig om jag har fel, men du behöver ingen (djurrelaterad) utbildning för att varken öppna äga eller driva en djuraffär. Däremot måste någon som arbetar på affären ha relevant utbildning för relevant djurslag.

Enligt jordbruksverket så gäller kravet på utbildning den som är ansvarig för djurskötseln, hanteringen och försäljningen av djuren. Inte nödvändigtvis den som äger, startat eller driver affären (även om det givetvis kan vara samma person). Det kan alltså vara en anställd som gått utbildningen.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handel/levandedjur/zoohandel.4.5aec661121e261385280002797.html

Jordbruksverkets tolkning av föreskriftens krav på utbildning är att det gäller den som ansvarar för den dagliga skötseln, hanteringen och försäljningen av djuren. Det är givetvis bra ifall övriga som arbetar i butiken går utbildningarna också, men det är inget krav.

Jordbruksverkets tolkningar är dock inte lag, utan just bara tolkningar, det ska kommas ihåg.

MVH

 


593
551
Redfoot:

Har jag förstått dig rätt så menar du att om jag startar en djuraffär så kan jag lägga över det juridiska ansvaret för djuren på någon anställd?


1228
464
leedragon:

det är så med elföretag iallafal :)


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

Jag menat att kravet på utbildning gäller den som ansvarar för den dagliga skötseln, hanteringen och försäljningen av djuren. Enligt länken ovan. Det är ett direkt citat från jordbruksverket.

Att starta eller äga en affär står det inget om. Rätta mig om jag missat något? Det skulle innebära att om jag startar samt äger en djuraffär kan jag lägga ansvar för skötsel, hantering och försäljning av djur på en anställd. Det är också den som måste ha utbildning. inte nödvändigtvis den som äger eller startat affären. 


1
0
xjamesjenkinsx:
nyt on monia
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild