Veterinär med koll på reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

142
12
blixa:

Chlamy.......: Skaffa henne sommras på expo syd vet inte rikigt hur gammal hon är men hon är men hon är inte nog under året, Hon bor för tillfället med en annan hona jag skaffa på expo norrköping
Hon har ätit grishjärta,pinkisar,mask och har tillsatt kalicum när hon åt grishjärta men tror jag gav för mycket så har legat lågt med d,

har 22-23 grader i terriarum å 29-30 under värmelampan pröva höja för någon skrev att dom vill ha lite mera men då ville hon inte ligga direkt under, Hon älskar att sola luftfutigtheten ligger på runt 40% men försöker få upp den något då nån rekomdera att det skulle vara högre, ingen uvb vet inte om det är det i värme lampen den hetta sun glow eller något sånt


Hon har inte rasat i vikt utan var för min andra hona verkar tycka att det är dags å sova å vägrat äta så börja väga bägge två hon vägde 46gram 22/11 44gram 8/12 men efter googlad om blod i avföring så vart jag nojig

men min lokala vetrinär kundne inte göra något då det var orm men när jag fråga om dom kunnde anylsera avföring så tyckte hon att jag skulle kolla up SVA hon visste inte om man kunnde skicka som privat person men ska undersöka det närmare

 


142
12
blixa:

Tack så jätte mycket ska pröva med det du sa gäller samma med oxhjärta? Har nämligen fått de tidigare. Men blir bara pinkiskar i framtiden


142
12
blixa:

Calcium Powder - If a food source lacks bones, the snake will need occasional calcium supplementation. Buy the type that contains Vitamin D, because Vitamin D is required in order for living organisms to absorb and metabolize the calcium. Yet don't overfeed the calcium supplement, because Vitamin D accumulates in the body and can reach toxic levels. Don't sprinkle more that a large pinch or two on any food item, and only offer calcium with Vitamin D at approximately two week intervals. One might also, for example, dip the last inch of a worm into the calcium powder. Once the snake begins eating the clean end of the worm, it will naturally eat the other end with the powder on it.


står det thamnophis.com men man ska jag köra mer en "large pinch" ett tag?


142
12
blixa:

Jo läst på har jag gjort båda före å efter jag skaffa ormarna men så missar man ju lite här å där tyvärr,


142
12
blixa:

k jo den med d3 har jag redan så kan lika gärna beställa utan när det ska köpa lys rör å vitaminer några särklida vitaminer du kan tipsa om


142
12
blixa:

ok tack så jätte mycket för informationen uppskatta det verkligen


142
12
blixa:

Tack för tipsen. Någon dvaling hade jag inte planerat, tänkt mera att hennes biologiska klocka tyckte det var sov dags. Men bryter all fisk ner eller är det dom med theramin i.


31
8
SunOfDarkness:

Chlamy, är du säker på det du skriver om tiamin?

Jag är nybörjare och definitivt ingen expert, men "överallt" jag läser så är problemet TiaminAS, vilket är ett enzym som bryter ner tiamin (tiamin=vitamin B1). Jag har t ex en bok som heter "Garter and Watersnakes" som rekomenderar tiamin tillskott!

/Tobbe


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Tiamin är inte ett gift utan ett livsnödvändigt vitamin (B1). Hos strumpebandssnokar är det betydligt vanligare med tiaminbrist än överdosering, detta pga. utfodring med fisk som innehåller tiaminas (som bryter ned tiamin), precis som SunOfDarkness skriver. För mycket av något, oavsett vad det är, är så klart aldrig bra men tiamin är ett vattenlösligt vitamin och därför väldigt svår att överdosera. Därmed inte sagt att en diet på enbart grishjärta är bra.

Undrar lite över vad följande betyder, kan du utveckla det eller hänvisa till någon källa där man kan läsa mer?

"Proteinet i daggmask bryter ner kalkets effekter"

"Kalken hjälper till att öka blodcirkulationen och på det viset driver du snabbare ut giftet ur kroppen"

"Fisk innehåller ett enzym som i sej är kalknedbrytande"


31
8
SunOfDarkness:

@Chlamy, Mycket intressant! jag tar allt jag läser med en nyapa salt, både böcker och internet forum! :-)

Själv matar jag med fisk + kalk, ibland multivitamin och ibland med mask au naturell, samt har UV-lampa! Kommer fortsätta i den stilen.


Tyvärr kan jag inte hjälpa Blixa, med ursprungsfrågan...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild