Fire salamander

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1228
464
leedragon:

www.youtube.com/watch?v=bsdo8e8ZG1c

 

www.youtube.com/watch?v=vYj4kFyrUug

 

 

klarar de sig i snön? eller vaknade de lite för tidigt?


1228
464
leedragon:

aha  det där var ju intressant, tänkte att det måste ju vara minst 0 grader om snö är ute fortfarande, m


1228
464
leedragon:

så inte hela andra clipet :O


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Det var ju inte direkt nyfallen snö, utan snö ligger ju ofta i flera veckor efter det blivit plusgrader, och även i Sverige kan man ju se Huggormar och andra herptiler ta sig fram över snö och is på vårkanten.

 


1228
464
leedragon:

aha  så  de klarar sig med  bara några + grader? 

 

har själv bara träffat på ormar när allt snö är borta


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

chlamydosaurus: generellt parar sig eldsalamandrar på hösten (och sedan lägger honorna yngel på våren).

Tuffa djur är det verkligen, till skillnad från reptilerna som lapar vårsol och ofta ligger i mikroklimat på 20+ grader även om snön ligger kvar så räcker det med ett par plussgrader för att det ska bli fart på salamandrarna.


67
33
FinnW:

Om jag är sugen på att köpa lite olika sorters salamandrar vad rekommenderar ni för storlek på burkarna då? Skulle 100lit räcka?


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

FinnW: menar du eldsalamandrar eller andra arter? Utrymmesbehoven skiljer så klart mycket beroende på djurens storlek, aggressivitet, levnadsfas och aktivitetsnivå.

100 liter (standardmått ca 75*35*35) kommer man inte så långt med om man ska följa L80 (inga salamandrar över 10 cm), men även om jag brukar förorda stora burkar generellt så kan jag tycka att L80 är förhållandevis generös med just salamandrar och många arter skulle fungera bra med liknande mått även om de blir större än så. Eldsalamandrar skulle jag nog säga är en sådan art. Deras maximala storlek varierar en hel del beroende på underart och individ, fördelen är att de växer sakta så man brukar hinna justera terrariets storlek i tid om det skulle behövas.


67
33
FinnW:

Jag menar eldsalamandrar och kanske någon marmor. Inga jättar utan ca:10-15cm.

 

 90x40x40cm = 144lit skulle man komma långt på då?


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Med 90*40*40 håller du dig inom lagliga svenska mått för salamandrar upp till 15cm (men har du ett par 11 cm långa T. marmoratus i terrest fas i en sådan burk tror jag att du kommer att uppleva den som väldigt stor...)

Under akvatiska perioder eller om du har både land- och akvatisk miljö till T. marmoratus så nyttjar de större utrymmen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild