Semester

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

67
3
donnie87:

Hej!

Julen närmar sig med stora steg och jag hade tänkt åka hem till västkusten ett par dagar. Jag har en groda (Rhacophorus nigropalmatus), och funderar på hur jag lämpligast ska se till att den har det bra under julen? Jag vet att det finns en del ställen som man kan lämna in sitt djur på - likt ett pensionat - reptilpensionat :) Ett annat alternativ jag funderar på är om man kan ta med sin groda hem och hålla den i ett preliminärt terrarium då man är borta. Problemet är att jag för tillfället inte äger någon bil. Jag är därför rädd för att grodan skulle råka illa ut om jag ska transportera den när jag åker kommunalt, då det i december månad är kallt ute och grodan är inte skapt för svensk vinter.

Vad tror ni? Skulle det fungera att ta grodan till "pensionatet" (jag tänkte på Terrzoologiska vid Globen) utan att riskera dess hälsa och hur ska jag i så fall göra för att se till att grodan inte kyls ner på vägen eller blir onödigt mycket stressad (att den blir stressad är oundvikligt). Eller skulle det fungera att ta med grodan hem där den sen kan få vara i ett tillfälligt terrarium - detta skulle först innebära en tågresa på ca 4,5 timmar innan den kommer in i det tillfälliga terrariet?

Tredje alternativet (kanske egentligen det bästa för grodan) är att jag bara är hemma på västkusten en kortare tid så att jag senare kan ta hand om mitt kära djur.

Jag förstår att jag har fullt ansvar för mina djur och kommer definitivt inte försumma dem, därför undanber jag kommentarer som "detta skulle du tänkt på innan du skaffade djur". Det jag frågar er om är råd om hur ni har eller hade gjort eller om ni har några idéer om hur man skulle kunna gå till väga om det är möjligt?

Tack på förhand!


242
29
Blues:

En kylbox med värmepåsar kan väl funka!


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Grodan bör klara sig utmärkt ett par dar helt själv. Är det bara ett par dar gör en flytt mer skada än nytta.

 


67
3
donnie87:

Jag brukar mata grodan med en eller två dagars mellanrum. Men jag skulle ju gärna stanna hemma på västkusten i 5-7 dagar. Blir inte det för lång tid utan mat tror ni?


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Det bästa är nog att lämna grodan hemma & kanske be någon kompis att mata den 1-2 gånger när du är borta.. Att flytta till ett tillfälligt semesterterrarium brukar enligt min erfarenhet endast leda till onödig stress, sen att åka lokaltrafik med en reptil vintertid går ju helt bort för mig :) iaf i min stad, dom är inte jättebra på att hålla sina tider :P

Hoppas du löser det, uppdatera hur det blev sen :)


67
3
donnie87:

Jag ska se lite vad jag kan göra. Jag förstår att det innebär onödig stress att flytta grodan om det inte är absolut nödvändigt så jag ska se om det går att lösa på annat sätt. Annars får det blir en kortare visit hos familjen denna jul.


50
10
Malawi:

En vecka utan mat är inga problem. Har själv trädgrodor och ibland händer det att man åker bort en vecka under semestern. Det du kan göra är att ge mer mat till den ett par veckor innan du ska åka så får den lite mer fett på kroppen. Har du vattenskål i terrariumet så kan det vara bra att någon byter vattnet då och då. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Sätt in en liten skål i terrariet där du lägger i några kackerlackor eller mjölmaskar (eller vad du nu matar med) så klarar sig säkert grodan bättre själv i en vecka än att behöva fraktas. Det är rätt så krävande för grodan om den ska fraktas och få miljön bytt.


67
3
donnie87:

Malawi, då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket då om dina trädgrodor klarar sig upp emot en vecka utan mat. Jag får se till att grodan bygger på sig ett extra lager innan jag är borta några dagar då.

Anders, min groda är så sjukt kräsen. Jag har försökt mata den med både mjölmask och exotiska gråsuggor tidigare, men den rör knappt dessa. Jag misstänker att den inte gör det pga att maskarna eller gråsuggorna inte rör sig så mycket... Men om jag inte matar grodan med syrsor under några dagar kanske den väljer att äta av det som serveras :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild