Luftfuktigheten sjunker! Why?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
Hej! Har gått väldigt bra med luftfuktigheten i mitt terrarie i tre veckor, 30-40% fuktighet eller lite mer. Men från igår sjönk den enormt. Nu är det på varma sidan 25%, mitten 20% och på svala sidan 38%. Detta efter att ha vattnat blommor och substrat en hel del, annars var det typ 20% o hela. Vad händer? Behöver jag vattna ännu mer, typ gräva så man fyller mer undertill eller ska jag typ ha i en större vattenskål med vatten? Förstår ingenting. Inget speciellt har ändrats runtom.

Mvh Yasmine

892
492
Johnexotics:
Vad har du för terrarium. Kan vara så du har förmycket ventilation 

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
Ett i glas. 150x60x100. Varit bra som sagt i snart en månad men nu bara poff! för torrt.. 

892
492
Johnexotics:
Ta ett kort få vi se hur det ser ut. Sen kan du beskriva hur ditt substrat är blandat 

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
Blandat sand och kokosfiber som substrat :) lite mer sand på varma sidan och mer fiber på svala sidan. Värmen har bra gradient. Är en vattenskål inne i terrariet vanligtvis och har ikväll satt in ännu en för att öka fuktigheten. 1043703_gycsfvwsqrrvurnbwwdn.jpg

5898
4525
Tropfrog:
Jag gissar på att felet ligger i luftfuktighetsmätaren inte i luftfuktigheten.

20% är extremt lågt, ovanligt och anses vara en hälsorisk om man har så lågt i hemmet. Augusti är dessutom en månad med hög luftfuktighet i Sverige. 75% utomhus idag. Och vi värmer inte jättemycket just nu så, så det lär vara åtminstone 50-60 inomhus. Du kan omöjligt nå 20% I ett terrarium under de förutsättningarna.

Stoppa i fler mätare och kolla hur de står sig i förhållande till den som används idag.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
Okej, tack. Har i tre stycken i terrariet och känns udda att alla skulle sluta funka samtidigt? Just nu visar de på 40-50% efter natten så får se ikväll. Blir ju dumt om fukten var bra och det nu är skyhögt med allt vatten, om nu mätarna visar fel.

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:
Vilken typ av hygrometer använder du? Min erfarenhet är att de flesta man kommer över i handeln till vad många anser är en rimlig peng i princip är kassa bör man jämför i samma terrarium med en laboratoriegodkänd och då orimligt dyr hygrometer för de flesta. 

5898
4525
Tropfrog:
Vad får du för resultat om du mäter luftfuktigheten inomhus och utomhus med samma mätare?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild