Hyllsystem till terrarievägg....

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Min man har tröttnat på att ha djuren i sovrummet så nu har jag fått tillåtelse att röja ut våra stora klädkammare och göra det till mitt "djurrum" :) Äntligen! Hade tänkt ha såna där vita hyllsystem med metallskenor som man kan köpa på olika byggvaruhus. Min oro är om jag kan lite på att det håller för några terrarier i olika storlekar....

Det är betongvägg så måste ju givetvis ha rätt plugg och skruv men ändå liksom. Är det någon som använder sig av sådana hyllor som kan stilla min oro?  


478
592
Rottenroth:

Vad har du för storlekar och material på dem?

Är det bara små terrarier för insekter / geckos så bör det inte vara några problem med vikten.

För större terrarier / djur skulle jag inte rekomendera vägghyllor då det bara sliter på betong, då får det vara ställning eller så staplar man de på varandra.


315
283
panterophis:

Jag kör samma system i min klädkammare (finns bild i mitt galleri) och har några exoterra 30x30x30 och ett hemmabygge som är 96x30x30 och det funkar bra så länge man har rätt skruv/plugg och har nog mycket skenor som fördelar vikten :)

 

MVH John


309
239
Gogs:

Dom håller rätt bra. Körde med ett sånt system till min dvd samling förut. Hade 4 skenor uppsatta på väggen och hyllorna låg på runt 2½ meter och jag hade filmer från golv till tak (runt 9000 dvd) så det var ju lite vikt och det funkade alldeles utmärkt. Så det bör hålla utan problem =)


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Har inte så många terrarier nu men eftersom jag fått fria tyglar i detta rum så blir de väl fler snart! 

Tanken är iaf 3 st 45*45*60, 2st 80*40*40. Det vore ju förödande om det skulle visa sig inte hålla!!

 


47
4
Crestie:

Jag själv hade inte chansat. finns ju bra och hyggligt billiga metallhyllor i olika storlek. Om du nu vill ha fler terrarier dessutom så kan det va bra att planera för detta innan inköp så du slipper köpa nytt sen. Men jag personligen tycker det är tryggare att det står på golvet för skulle det inte hålla så kostar det multum att ersätta, inte bara hyllor, utan även terrarier och till och med djur i värsta fall. Men jag är inte sån som chansar med något =P lite mesig antar jag haha


478
592
Rottenroth:

Det hade ju varit dyrare att behöva laga själva väggen än allt du precis nämnde Crestie.

En polare gjorde misstaget en gång att sätta upp en på tok för tung överhylla till sin tv i betongvägg fullsmockad med prylar även uppsatt med expansionsbultar. Litade lite för mycket på järnhandelns tips att "ja men det ska funka med dessa plugg!".

Vad som hände sedan var att betongen släppte och det blev ett par maffiga hål i väggen :) 


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Ja själva väggen bryr jag mig inte om ifall den blir förstörd. Det går att laga! Men djur som krossas får jag ju inte tillbaka om det skulle hända :( Lägger nog ner hyllorna, blir nog typ ikeas köksskåp längs med väggarna i hels rummet istället. Skaffar jag små terrarier så kan ju de vara på hyllor över istället. är som du Crestie, vågar inte chansa!!


356
177
krypet:

Jag har stabila träväggar i mitt gamla hus från sent 1920-tal, och då fungerar skenor på vägg utmärkt.

På en vägg har jag metallhyllor som står på golvet. De har en fot som går ut och sedan en skena satt i foten. De kommer från IKEA. De var ganska trickiga att få ihop ordentligt, och då brukar jag inte tycka att IKEA-möbler är svåra. Man behövde skruva och fixa... men de håller hur bra som helst. Jag vet inte om de finns kvar.De följde med när jag köpte begagnade terrarier så jag vet inte vad hyllan heter. Jag skulle nog välja en lösning med hyllsystem som står på golvet om jag hade betongväggar.

Det finns bilder i mitt galleri på hur det ser ut i mitt terrarierum. Detaljer syns inte, men något syns väl. Hyllan med exoterra-terrarier är monterad i vägg och de andra bilderna visar hyllan som står på golvet.


478
592
Rottenroth:

Inte för att du inte ska bry dig om djuret men planera så det inte blir kostsamt på båda hållen! ;) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild