Importera - rosenboa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
2
Mammida:
Halloj. 

Har någon erfarenhet av att importera ormar? 
Besökte malmömässan i påsk och letar på alla andra ställen men hittar inte rosenboa.
Är det ens möjligt att importera via "post"? Om ja, någon som vet ställen att kontakta? 

Skulle så gärna vilja ha ett avelspar, men vill heller inte riskera något bara för att. 

5734
4420
Tropfrog:
I Sverige finns det inga fraktbolag som godkänner frakt av levande djur.

Men om du har närhet till en flygplats som godkänner hanteringen så kan du åka dit och kvittera ut dem själv. Det är bara vissa flygplatser. Du kommer att behöva fylla i tulldokument, betala moms och tull samt veterinärbesiktning. Viktigt att säkerställa att det finns veterinär på plats när paketet anländer. Annars kan det bli stora problem.

Enklare är kanske att kontakta någon som åker till Hamm som kan ta med hem alternativt någon tysk som skall till nästa mässa.

Det borde rimligtvis finnas tillräckligt med djur inom EU för att kunna undvika importkrångel.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF, SDS
3189
1907
EmanuelKarl:
Tror det är lättare att hitta någon som har plats över i bilen hem från Hamm om du inte hittar det du söker i Sverige. Ryggradslösa djur klarar generellt av postens hantering om de packas väl, men att skicka reptiler med svensk postservice är fullständigt oacceptabelt. När man ser reptiler skickas i t.ex. USA är detta med fraktombud som godkänner frakt av levande djur och därmed är betydligt försiktigare under transporten.

6
2
Mammida:
Tropfrog skrev:
I Sverige finns det inga fraktbolag som godkänner frakt av levande djur.

Men om du har närhet till en flygplats som godkänner hanteringen så kan du åka dit och kvittera ut dem själv. Det är bara vissa flygplatser. Du kommer att behöva fylla i tulldokument, betala moms och tull samt veterinärbesiktning. Viktigt att säkerställa att det finns veterinär på plats när paketet anländer. Annars kan det bli stora problem.

Enklare är kanske att kontakta någon som åker till Hamm som kan ta med hem alternativt någon tysk som skall till nästa mässa.

Det borde rimligtvis finnas tillräckligt med djur inom EU för att kunna undvika importkrångel.

Mvh
Magnus

Tack! Du hade koll! låter onekligen alldeles för krångligt. Ombud till Hamm, eller egen resa dit låter som det bästa alternativet. Nästa års projekt tänker jag.

6
2
Mammida:
EmanuelKarl skrev:
Tror det är lättare att hitta någon som har plats över i bilen hem från Hamm om du inte hittar det du söker i Sverige. Ryggradslösa djur klarar generellt av postens hantering om de packas väl, men att skicka reptiler med svensk postservice är fullständigt oacceptabelt. När man ser reptiler skickas i t.ex. USA är detta med fraktombud som godkänner frakt av levande djur och därmed är betydligt försiktigare under transporten.

Misstänkte det men inte till 100% ja vissa saker är USA bättre på. Hamm får det bli. 

1695
802
fluffis:
Rosenboor är fina :)
Har du haft köpes-annons ute? Eller möjligtvis kontaktat någon på forumet som har arten?

Jag var på mässan utanför Köpenhamn nyligen och där såg jag rosenboor. Därför tänker jag att det inte borde vara omöjligt att få tag på, men helt lätt verkar det ju inte :)

50
27
Patrik85:
Ormar och sånt har ibland haft med sig rosenboer på mässor. Vet dock inte om dom har några just nu.

Medlem i SkHF
1190
1409
NellyNiklas:

Enligt artregistret för forumet så finns 42 personer/konton som har arten du söker. Du kan alltid prata med någon av dessa och fråga om de planerat någon avel inom det närmaste. Om inget annat så kanske de får motivationen till det om folk frågar efter dem. 

Hamm är ett bra alternativ och väl värt besöket, för upplevelsens skull. Om det är ditt första besök och tänker att Malmömässan är stor, ja då bör du bereda dig på en överraskning av sällan skådat slag. Besök "terraristika" www.terraristik.com/tb/kaufen-und-verkaufen/terraristik-anzeigen/01/ och sök bland annonserna. 

Som redan beskrivits är import från utlandet, utanför EU, både tids- och resurskrävande, men det går. Du kan höra med "Snakes and Adders" i England om någon ska till Hamm och kan ta med dit från England. Snakes and Adders finns på FB.

Tänk på att ha alla papper du behöver när du åker tillbaka hem igen.

Mvh
Niklas

6
2
Mammida:
fluffis skrev:
Rosenboor är fina :)
Har du haft köpes-annons ute? Eller möjligtvis kontaktat någon på forumet som har arten?

Jag var på mässan utanför Köpenhamn nyligen och där såg jag rosenboor. Därför tänker jag att det inte borde vara omöjligt att få tag på, men helt lätt verkar det ju inte :)

Haft köpesannons och haft bevakning på annonser på blocket. Den här veckan kom det äntligen upp en inte allt för långt bort! Så nu bor hon hos från idag ????

Medlem i SkHF
1190
1409
NellyNiklas:

Mammida skrev:

Haft köpesannons och haft bevakning på annonser på blocket. Den här veckan kom det äntligen upp en inte allt för långt bort! Så nu bor hon hos från idag ????

Gratulationer!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild