Bananflugor slut

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Shakespeare skrev:

Kan man bara fånga dom som finns i huset eller måste man köpa ett odlings set för att börja?

Du kan men det kommer ta en tid innan du får igång en fungerande kultur. De kan dock flyga medans de kulturerna som köps i reptilhandeln inte kan det, vilket underlättar väldigt mycket.

jag skulle rekommendera att köpa en kultur med blandat (både färdigutvecklade flugor samt larver) och påbörja en ny kultur kärnfullt kommer hem. 

Mvh
Niklas

3
1
Shakespeare:
NellyNiklas skrev:

Du kan men det kommer ta en tid innan du får igång en fungerande kultur. De kan dock flyga medans de kulturerna som köps i reptilhandeln inte kan det, vilket underlättar väldigt mycket.

jag skulle rekommendera att köpa en kultur med blandat (både färdigutvecklade flugor samt larver) och påbörja en ny kultur kärnfullt kommer hem. 

Mvh
Niklas

Vet du något bra ställe att köpa online på? Jag använder mest dubias som foder men vill testa något nytt

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Shakespeare skrev:

Vet du något bra ställe att köpa online på? Jag använder mest dubias som foder men vill testa något nytt

Osäker på vilka butiker som erbjuder bananflugor online, men tänker att det kan inte vara svårare än en enkel googling att ta reda på det.

Mvh
Niklas

5898
4525
Tropfrog:
Jag tycker inte att det låter som en bra idé att skicka bananflugor. Verkar kladdigt och väldigt liten chans att du får hem något användbart.

Mvh
Magnus 

3
1
Shakespeare:
Tropfrog skrev:
Jag tycker inte att det låter som en bra idé att skicka bananflugor. Verkar kladdigt och väldigt liten chans att du får hem något användbart.

Mvh
Magnus 

Jo kan nog bli så. Hade köpt 1kg buffalo maskar från Nederländerna... dom kom i en rutten klump som luktade lik. Post företaget behövde stå och se på så att det inte var en död kropp eller mågot haha 

mvh vidar

5898
4525
Tropfrog:
Shakespeare skrev:

Jo kan nog bli så. Hade köpt 1kg buffalo maskar från Nederländerna... dom kom i en rutten klump som luktade lik. Post företaget behövde stå och se på så att det inte var en död kropp eller mågot haha 

mvh vidar

Det kan förstås hända och det är väl att betrakta som olycksfall att foderdjur dör i transporten. Men nu pratar vi om bananflugor som måste ha sitt substrat. Om paketet kommer på sidan eller uppochner så drunknar flugorna i sin egen mat inom en minut. Har svårt att tänka mig att någon ens vill skicka.

Mvh
Magnus 

7
0
Jumpingspider:
NellyNiklas skrev:

Framöver kanske det kan vara värt a ha en liten odling hemma?

Bananflugor är ganska enkla att få igång och bibehålla. 

Mvh
Niklas

Tack för tipset. Har du möjlighet att berätta hur du tar hand om och bibehåller en bekväm miljö för bananflugorna som du har under en längre tid? Tack för hjälpen. 

7
0
Jumpingspider:
Shakespeare skrev:

Cyberzoo har fungerat bra för mig och flugorna kommer fram i bra form. De skickar dem med handvärmare under vintertid. Problemet jag hade när jag skapade denna tråd var att under en period hade varken min lokala djurbutik eller Cyberzoo bananflugor att köpa och de kunde inte säga när de skulle få in nya. För det mesta går de att beställa. 

5898
4525
Tropfrog:
Alla som sysslar med pilgift vet att köpta kulturer ofta är fulla med kvalster och att det är mycket arbetsamt att rensa dem. Så för att säkra att det alltid finns friska kulturer så odlar vi själv. I princip alla sätter mer kulturer än vad som egentligen behövs. Det säkrar kontinuitet även om en kultur skulle bli dålig.

Så mitt tips är att odla själv. Det andra alternativet är att be någon som gör om att få köpa ifrån dem. I vilket fall får du bättre kvalité än man vanligtvis får från butik.

Om jag mot förmodan skulle krascha mina odlingar så har jag åtminstone 10 st personer i telefonboken som jag kan ringa. Jag har gett dig den enda jag vet i Stockholm redan. Har du tagit kontakt?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Jumpingspider skrev:

Tack för tipset. Har du möjlighet att berätta hur du tar hand om och bibehåller en bekväm miljö för bananflugorna som du har under en längre tid? Tack för hjälpen. 

Det finns många olika sätt att odla och bibehålla kulturer. Vi använder 50cl "engångsmuggar" från ICA (som vi diskar och återanvänder givetvis), "träspån" som påminner om stålull, (det har ett namn men jag kommer inte på det här och nu, återkommer). 

Till smeten använder vi havregryn, banan, socker, jäst (den blå) och kanelpulver.

Hur du går tillväga är oftast väldigt enkelt och du kan säkert hitta en metod och recept som passar just dig. 

Magnus ovan har säkerligen inget emot att delge hans recept och metod.

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild