Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 19

Medlem i SHF
280
148
Flosker:
Thinning skrev:
Här är en länk:

jordbruksverket.se/download/18.1b29a1dd194b2e05896ec835/1741686726218/Foreskriftsförslag-l80-tgau.pdf

Inte läst allt än men paragraf 7 är spännade.

7 § Djur får inte utfodras med levande ryggradsdjur eller insekter.

Medlem i SkHF
1121
1343
NellyNiklas:

Observera nu att detta är en remiss. Vi, som ett kollektiv inom hobbyn har nu en period på 3 veckor att lämna in svar på remissen. Alla kan lämna in svar. SHR kommer lämna in svar för SHR's räkning, men hindrar inte att medlemmar ur SHR att lämna egna svar.

Det är av yttersta vikt att vi, gemensamt lämnar in svar med vett och etikett för att de överhuvudtaget ska tas på allvar. Vi kan gott hjälpa och assistera varandra i detta. Så, ta ett djupt andetag och en kopp/glas valfri dryck och en macka och lägg resterande tid i veckan att läsa igenom noggrant, gärna mer än en gång. Jämför med de tidigare gällande reglerna. Ta AI till hjälp om ni behöver.

Jag har redan sett diskussioner från andra som hunnit läsa igenom och mycket av det som föreslagits är direkt ett spik i kistan för hobbyn, om de skulle klubbas igenom. 

13
27
Mathias22:
13 Kap
Inredning

11 § Groddjur ska hållas i en berikad miljö som innehåller anordningar
och naturmaterial som är anpassade för arten. Inredning och anordningar ska
ge groddjuren sysselsättning och stimulera deras naturliga födosöksbeteende.

3 kap. Grundläggande bestämmelser för hållande av djur
Allmänt om hållande av djur

Utesluter inte de här varandra?

221
346
MartinJ:
Mathias22 skrev:
13 Kap
Inredning

11 § Groddjur ska hållas i en berikad miljö som innehåller anordningar
och naturmaterial som är anpassade för arten. Inredning och anordningar ska
ge groddjuren sysselsättning och stimulera deras naturliga födosöksbeteende.

3 kap. Grundläggande bestämmelser för hållande av djur
Allmänt om hållande av djur

Utesluter inte de här varandra?

Definitivt. Tur gråssugor finns som en glömd hjälte för alla grodor, paddor, spindeldjur och andra grupper...

Medlem i GHF
103
217
Daniel81:
Tycker det är anmärkningsvärt att ett statligt verk tar in en så delvis extrem och känslostyrd organisation som djurens rätt när det kommer till att ta fram lagar och styrdokument.

Vill Statens jordbruksverk ta död på en hel industri som faktiskt handeln med små sällskapsdjur och allt runtomkring är? Det är den mest opragmatiska ändringen av ett styrdokument jag sett.  Detta är maktmissbruk i sin renaste form eftersom flera av de nya reglerna, till exempel burstorlekar, har noll förankring i verkligheten och man begränsar människor att få hålla hålla på med sina intressen.  Ingen ska få mig att tro att en orm på 40 cm måste ha 0,75  m2 för att må bra. Vare sig SJV eller djurens rätt har data som visar detta och detta är känslostyrt och satt utifrån  en extrem organistions perspektiv, som troligtvis inte vill se djur i bur. Bra jobbat SJV.

771
408
Johnexotics:
MartinJ skrev:

Definitivt. Tur gråssugor finns som en glömd hjälte för alla grodor, paddor, spindeldjur och andra grupper...

Kommer inte gråsuggor räknas ?

221
346
MartinJ:
Johnexotics skrev:

Kommer inte gråsuggor räknas ?

Var mest menat som ett tragekomiskt inspel, men de nämner ju specifikt att ryggradsdjur och insekter inte får användas som levande föda. Har dock inte lusläst hela dokumentet än, så kräftdjur kanske står med i någon annan paragraf.

Medlem i SHF
8
7
JakobL:
Hej

Snabb fråga för någon mer insatt:

Jag bokstavstolkar punkt 8 i kapitel 16 (sid 64) som att de nya utrymmeskraven ska gälla för djur anförskaffade efter att denna nya L80 träder i kraft, och att djur som hållits sedan tidigare kommer att få fortsätta hållas enligt gamla regler. Stämmer denna tolkning?

Den relevanta texten är alltså denna:

8. Den som håller djur i enlighet med tidigare utgivna särskilda
instruktioner enligt 1 kap. 5 § Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS
1999:110) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur
avsedda för sällskap och hobby, får även fortsättningsvis hålla djuret enligt
dessa instruktioner.

Tack för svar!

PS: helt parodiska krav som ställs enligt denna remiss. En jungfrugecko behöver nu alltså ett 1,5 meter brett terrarium givet ett djup på 50 cm? Och en salamander på 21 cm kräver en bredd på 3 meter med samma djup :D Ska jag skratta eller gråta?

771
408
Johnexotics:
MartinJ skrev:

Var mest menat som ett tragekomiskt inspel, men de nämner ju specifikt att ryggradsdjur och insekter inte får användas som levande föda. Har dock inte lusläst hela dokumentet än, så kräftdjur kanske står med i någon annan paragraf.

Kräftdjur räknas in i leddjur 

221
346
MartinJ:
Johnexotics skrev:

Kräftdjur räknas in i leddjur 

Det är helt korrekt, men min (försök till lustiga) poäng är det specifikt insekter som benäms i just den citerade paragrafen, vilket bara är en del av leddjuren och då inte innefattar kräftdjur. Men som sagt, det är fullt möjligt att leddjur i sin helhet benämns på annat ställe, jag har som sagt inte hunnit läsa igenom hela remissen än.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 19
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild