Mygglarver till axolotl

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

508
304
Jonas77:

Så.... det är mer relististkt att säga att det är ok att ge enbart daggmask i x antal år beroende på hur många år du har haft din axolotl?

Om vi tog tusen axolotler och gav dem alla daggmask, och tusen axolotler som fick annan föda, då tror jag att vi skulle få andra resultat.

Jag förutsätter att du inte har denna typ av statistisk uppbackning?

Ge din axolotl varierad kost som ligger i djurets rimliga bytesdjurskategori.

 


232
94
anamidnatt:

Tror du inte läste vad jag skrev, skrev att jag antog att personen var påläst nog för att förstå att man behöver en varierad kost men att mygglarver eller daggmask som en del i det inte är skadligt.

 

Hade hoppats på att slippa vara övertydlig men alla tolkar tydligen olika.


232
94
anamidnatt:

För att förtydliga ytterligare så får mina daggmask, fryst, tinad rå fisk, mygglarver mm.

Dock går daggmasken åt mest då det föredras rent smakmässigt.

 

Att ge axoloter en kost som är helt naturlig för dem är mycket svårt faktiskt utan att utsätta dem för onödiga risker, tex. levande fisk.

Och nej, jag orkar inte leta upp bevis. Google är tillgängligt för alla. Jag anser det som safe mat för axoloter som en del i en varierad kost. All föda i världen kan vara skadlig på något sätt, frågan är hur djupt man ska gå? Det finns bakterier i allt och att leva kan orsaka cancer. Just saying.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Mask är vad jag vet ett bra foder för axolotler. Att variera är självfallet bra, men man har inte mängder med passande foderdjur för axolotler att tillgå med bra näringsinnehåll.
Det är lättare när de är juveniler, eftersom det finns en del olika mindre passande byten som grindalmask m.m.

Det finns mjuka pellets för fiskar som man kan använda. Har inte gjort det själv, men läst om det på axolotl.org:
"The Indiana University Axolotl Colony, when it still existed, fed its axolotls with high protein and vitamin fortified pellets designed for salmon (5 mm diameter for adults, 3 mm for younger axolotls). The pellets are 45% protein and 20% fat. [...] I found that the axolotls didn't like the hard variant of pellet so make sure your pellets are soft (like those used by the Axolotl Colony)."
Källa: www.axolotl.org/feeding.htm


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Det finns en ganska ny snokenartikel om en Bombina orientalis som i fångenskap blev 32 år och fick uteslutande daggmask.

Nu är det ju inte en salamander, men likväl ett exotiskt groddjur och jag tycker det påvisar att daggmask är ett bra foder för groddjur.


333
97
leolina:

När vi hade axolotlar matade vi i huvudsak med mjuka, sjunkande laxpellets och mask nån gång emellanåt, funkade kanon :)


1229
464
leedragon:

ahaa du menar så, men, va jag vet så det går bra att mata de med guppis eller andra små fiskar, vet också personer som  hat matad med syrsor, och rå kolevern.

 

 


232
94
anamidnatt:

Man ska inte mata med hel/levande fisk, det må vara ganska naturligt för dem men benen kan skära/sticka sönder huvud och buk på axoloten eller fastna och ge förödande effekter. Nötkött och liknande käkar de säkert och vet inte om inehållet är bra/dåligt men känns mindre naturligt enligt mig, När senast såg du en axolotl som fällde en ko? :P


1229
464
leedragon:

nej, men pellet är inte så naturlaga heller men de funkar,  fisk har fungerat för mig i flera år, det är lite som ödlor som käkar hårdskall insekter, det kan skära de på väg in och i visa fall händer jue det funkar ändå.

sen har sånna fiskar är "mjuka ben" så jag skulle nog inte oroa mig för sånt


232
94
anamidnatt:

www.caudata.org/cc/articles/Mixing_disasters.shtml

 

Here ya go, fortsätt mata med fisk, är väl inget farligt ;D

Edit: även om fiskarna har mjuka ben diskuteras det mycket på andra forum om att fiskarna har parasiter som kan överföras till axoloten, men å andra sidan finns det väl parasiter på allt levande. Denna diskussionen kommer aldrig ta slut :D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild