Nybörjar giftorm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

11
6
PiedSpeckle:
sammemoya skrev:

Då är det nog en bra idé att hålla sig undan giftormar överhuvudtaget, speciellt med tanke på att du inte ens visste vart man skulle åka om man blev biten? 

Nej nu tar du fel. Så som jag skrev sa han att man skulle åka till Kolmården. Sen har jag frågat andra som sagt samma sak när jag ställt frågan för att vara helt säker. Däremot har väl inte sjukhuset nå serum redo där iaf om man blir biten?

16
10
Raven:
En snabb googling så står det att vid ormbett så bör du ringa 112. www.terrariedjur.se/forum/thread/6095/1/ här är även en gammal tråd på forumet om vad en kan göra om olyckan är framme. Här är även en artikel från Sveriges Radio som nämner om "bra att göra saker" vid innehav av giftorm: www.sverigesradio.se/artikel/5627649:~:text=%E2%80%93%20Man%20b%C3%B6r%20anm%C3%A4la%20om%20man,finns%20i%20Sverige%20%C3%A4r%20oklart.

Personligen ser jag inte charmen med att ha en orm du inte ens kan hålla i utan att riskera ditt liv, men each to their own I suppose :P buskhuggormar som nämnts tidigare i tråden är sjukligt fina djur, utseendevis. Har inte hört så mycket om deras temperament, men vet att giftet agerar väldigt snabbt.

5898
4525
Tropfrog:

PiedSpeckle skrev:

Nej nu tar du fel. Så som jag skrev sa han att man skulle åka till Kolmården. Sen har jag frågat andra som sagt samma sak när jag ställt frågan för att vara helt säker. Däremot har väl inte sjukhuset nå serum redo där iaf om man blir biten?

Nu balanserar du igen mellan sanning och lögn för att polera sanningen och sopa igen spåren. Hur kan det vara fel att säga att du inte vet var man vänder sig vid giftormsbett, när du alldeles precis har skrivit att man skall vända sig till Kolmården. Det är ju tydligt att du inte visste var man vänder sig. Nu vet du åtminstone det. Men vid tillfället du skrev det var det absolut tydligt att du inte visste.

Huruvida sjukhuset har serum redo vid bett eller inte skall du nog undvika att uttala dig om just nu. Det ökar inte din trovärdighet. Bättre att helt enkelt ringa ditt närmaste sjukhus och kolla deras rutiner. Om det var mitt närmaste sjukhus det gällde så vet jag att de har serum för de flesta vanliga giftormar på lager alltid, men inte till alla.

Det är ju en väldig tur att just giftormshobbyn är självreglerande. Att de som har giftormar inte säljer till vem som helst och att olämpliga ägare som trots detta får tag i dem kan sållas bort i ett senare skede :)

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild