Din bästa idé?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

230
22
Nooon:

Infoga en överbliven kökslucka i glas, från Ikeas dynsavdelning, i botten så att värmemattan kan vara under terrariet.


 


270
80
Mjos:

Snyggt med plattorna! Färgar med te? :)  ok,,.. Ja det var en smart lösning och inget giftigt heller..


230
22
Nooon:

Vattenautomat för kryp. Inte min idé - jag fick den av någon på ett forum någongång. Mycket bra! Vattnet kan inte förorenas av skit och matrester... och inga kryp kan drunkna.... om de inte äter upp pappret. Då kryper de minsta ner genom hålen. Håll den fylld med vattnet och byt ut pappret då och då. Pappert ska vara lite kraftigare - typ Torky. Vanligt mjukt hushållspapper som går sönder när det är vått duger inte. Gör en spång eller nå´t av hårdpapp om de minsta har svårt att ta sig upp.

(ursäkta den kassa kvalitén på bilden)

edit: Viktigt! Papperstussarna får inte hänga ner över kanten på vattenburken. Om de skulle göra det skulle vattnet att droppa ner på botten av boxen och burken småningom att tömmas helt. 


270
80
Mjos:

Skulle man inte kunna använda disktrasa (ny då givetvis) istället för papper eller finns det massa gift i de kanske?


230
22
Nooon:

Fuktgrotta... har jag gjort av en självvattnande kruka (en så´n -> orthexgroup.com/paulina-self-wateringpot-o-17-cm) och ett lock från en kakburk som råkade passa precis. :) En "veke" av en remsa wettexduk får nå ner till botten av vattenreservoaren. Jag fyller aldrig reservoaren helt - bara någon eller ett par cm i botten räcker långt. Jag bäddar med dubbla wettexdukar. Jag tänker att det kanske blir lite väl fuktigt - wettexdukarna suger åt sig vatten väldigt ordentligt... men lilla ödlan älskar sitt bo och har haft det i många år. Jag letar fortfarande efter någon duk som inte suger åt sig vatten fullt så bra. ...men det har inte visat sig lätt att hitta - det ska ju vara något som små klor inte kan fastna i. "Bastun" står givetvis i den varma delen av terrariet.
Ovanpå lägger jag en av hennes stenar med hål i som jag har köpt i en zoobutik. Hon verkar tycka att hon har det väldigt ombonat och trevligt där nere i sitt hål och är där nästan jämt. :)


230
22
Nooon:

Fasadplattor
Mjos: Snyggt med plattorna! Färgar med te? :) ok,,.. Ja det var en smart lösning och inget giftigt heller..

Tack :) Jo, jag gillar plattorna! Min lilla ödla äter sand och när det är så så blir det svårt att få till en snygg botten i terrariet... men plattorna är ett snyggt alternativ. ...och inte bara för sandätare. Plattorna tar åt sig fukt och spill.. men de går att koka och eller desinficera i ugnen. Jag har gjort det flera gånger vid storstädningar. Tefärgningen bleknar med tiden så jag får ju göra om det men det är ju inte särskilt svårt.


Vattenautomat för småkryp
Mjos: Skulle man inte kunna använda disktrasa (ny då givetvis) istället för papper eller finns det massa gift i de kanske?

...hmm... jag vet inte. Wettex sägs ju vara nedbrytbart... men vad är de gjorda av egentligen? Jag menar - de kommer ju att tugga lite på dem också. Som synes ovan så bor min lilla ödla på Wettex och det har gått bra i många år... men hur det är om krypen tuggar lite på det... hm... något att forska lite i.

Åh, jag ska lägga till det också! - Papperstussarna (eller trasbitarna om man nu använder det) får inte hänga ner över kanten på vattenburken. Om de skulle göra det skulle vattnet att droppa ner på botten av boxen och burken småningom att tömmas helt.
(jag editerar och lägger in detta i mitt ursprungliga inlägg också så att ingen missar det)


270
80
Mjos:
Har redan tagit en plastburk (sån man har så ont av när man måste ha med sig kall sås eller sylt till jobbet :D och tryckt ner en wetex.. Får väl se vad som händer. :S



270
80
Mjos:

Har redan tagit en plastburk (såna man har så ont om när man måste ha med sig kall sås eller sylt till jobbet :D och tryckt ner en wettex.. Får väl se vad som händer. :S



230
22
Nooon:

Så här står det på Viledas hemsida (www.vileda.se/se/products/show/1360?hotspot_id=998)

-----

Svampduk, Wettex Classic

Miljövänliga Wettex består till 100 % av naturmaterial:
- Bomull och cellulosa
- Vattenbaserade färger
- Klorfri tillverkning
- Biologiskt nedbrytbar och komposterbar

-----

De har fler sorters svampdukar och trasor. Det skulle väl vara den där färgen man kan fundera på tror jag... hur den är att äta.


1159
626
Temla:

Noon!!! Vill du vara snäll och komma hem till mig och inreda mitt Leopardgecko terrarium! Jag är grön av avund. Du har ordnat det så snyggt och fiffigt. Impad! 

hehe Ser att din hona också lägger sina ägg på Wettex duken. Samma här, även fast jag fjäskar med tjusig äggläggningslåda. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild