Allmäna funderingar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
2
Lilium:
halloj, funderar på att skaffa groda/grodor men har en hel del funderingar: 
1. vad finns det för arter som är bra för nybörjare?
2. hur stort terrarium behöver deem? 
3. någon övrig info om de? 

58
16
09an:
En bra början är nog att du bestämmer om du vill ha träd levande grodor eller grodor som lever i vatten eller på marken. Sen är det bra att vara medveten om att grodor äter levande insekter.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kul att du vill skaffa groda/grodor.

1. De vanligaste arterna skulle jag säga är Korallfingergrodor, orientaliska klockgrodor och pacmangrodor. 

Men likt ovan, så skulle jag rekommendera dig att fundera lite mer på vad för typ du är intresserad av då de skiljer sig både i utseende och beteende. Vill man ha en klättrande trädlevande groda så är korallfingergrodor bra. De kräver dock mycket utrymme, och hanar låter väldigt högt när de kväker. På dagen sitter de helt stilla ihopkrupna, så de är helt inaktiva under dagen.


Orientaliska klockgrodor är halvt vattenlevande/marklevande och är mer aktiva under dagen än korallfingergrodor. De är mindre, och kräver således inte lika stort terrarium, men samtidigt väldigt aktiva och gör sig bäst i fina välinredda terrarium med både land och vattendel. Går att ha i grupp.

Pacmangrodor kan i stort sett enbart hållas ensamma, och är ganska inaktiva grodor. Det gör att de inte är i lika stort behov av stort terrarium, men nackdelen är som sagt att de mest sitter i ett hörn och väntar på mat. 


2. Väldigt beroende på art. 

3. De har känslig hud, och ska därför inte hanteras mer än nödvändigt. Vattenbyten bör göras ofta, och till en del arter (speciellt pilgiftsgrodor) kan man gärna använda ett regnsystem på timer för att se till att det hålls fuktigt i terrariet. 

 


42
2
Lilium:
helst en som inte behöver en vattendel, utan om man skulle kunna ha som en låda i terrariumet vore enklare. Gärna nån som inte är agressiv ochså :) 
Har koll på att de äter insekter, hur ofta vill de ha mat? och hur mycket? har leopardgeckos så köper ju in inekter & så rätt ofta.
Den ska inte vara giftig och bara en bonus om den är dagaktiv, spelar ingen roll hur pass aktiva de är men vore ju kul att se de ibland!

5099
3873
Tropfrog:
Pilgiftsgrodor är nog de enda vanligare grodor som passar in på dina önskemål. De är inte giftiga i fångenskap.


Mvh
Magnus 

42
2
Lilium:
okej! vart hittar man sådana och ilken art (om det finns fler arter/underarter av de) är bäst för nåon som aldrig haft grodor förut om det är någon skilland

5099
3873
Tropfrog:
Pilgiftsgrodor köper man bäst av duktiga svenska odlare. Håll koll här på köp och säljavdelningen samt på pilgift.se. De senare anordnar två groddagar om året där många grodor byter ägare.

Jag tycker nog att man skall välja en art som man gillar snarare än en art som anses lätt. Ett intresse för arten kommer sannolikt att ge den ett bättre liv. Med det sagt så anser jag att dendrobates leucomelas är en mycket bra förstaart som de flesta entusiaster aldrig slutar med trots att de utvecklar hobbyn och antalet terrarium. De går bra att hålla i grupp, är relativt aktiva och oblygt, vackra och sjunger vackert. 

Vår forummedlem emanuelkarl driver en ypperlig youtube kanal med mycket bra information om Pilgiftsgrodor. Tropical turtorials heter den. Där kan du lära dig det mesta du behöver om dessa vackra små skapelser.

Mvh
Magnus 

42
2
Lilium:
okej! det ska jag 
behöver man ha något tillstånd för att hålla pilgift? hittar ingen information om det. 

Medlem i GHF
44
34
Baboon:
Nej. 

7
0
SharkMeat93:
Hej
Jag har en akvarium på 54L vilken slags reptil skulle passa till den?
Den kommer att ha mossa som bottenmaterial.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild