Kan terrarium bli för stort?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
3
donnie87:

Hej! 

Jag har funderat på att skaffa ett nytt terrarium till min Rhacophorus Nigropalmatus. Det jag funderar på att köpa är ett Exo Terra 69x45x90 (l, b, h). Grodan är ju ett vilt djur egentligen så storleken på terrariet borde nog inte vara några problem, det jag funderar på är just hur det fungerar med maten... Jag bruka slänga in ca fyra syrsor vartannat dag i hans nuvarande terrarium. Det känns som att dessa syrsor skulle försvinna i ett sånt stort terrarium. Vad tror ni om saken? Jag oroar mig samtidigt för att syrsorna börjar föröka sig om jag har fler inne i terrariet samtidigt (vilket hände för några månader sedan i hans nuvarande terrarium).

Hur har ni andra gjort som, har eller har haft, enstaka djur i ett större terrarium? Eller ni kanske inte ens håller enstaka djur i såpass stora terrarier?


114
16
AdamsReptiles:

Sålänge inredningen är bra. Du får fylla burken med mycket gömslen etc.


67
3
donnie87:

Många ställen att gömma sig på? Då är väl risken snarare större att syrsorna håller sig borta från grodan? :P


50
10
Malawi:

Bara sätta in syrsor i en högre plastlåda så tar det längre tid innan dom kommer ut till terrariet. Går också sätta syrsor i kylen innan matning så blir dom sega.

Att ge 4st syrsor varannan dag låter ganska mycket till en groda, testa ge mer sällan så hinner grodan bli mer hungrig och äter upp syrsorna snabbare.

Vad har du för terrarium nu till den? 


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Att lägga syrsorna i en burk är ett måste i en sånt stort terrarie. En diskad creme fraicheburk el liknande funkar bra till små grodor.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Att fylla med mycket gömslen som AdamsReptiles är för att se till att grodan känner sig skyddad. I ett litet terrarium blir det automatiskt oftast mer skydd, speciellt om sidorna av terrariet inte är genomskinliga.

Självklart blir det svårare att hitta födan, och där finns det ju alternativ som Jimmy och Malawi har nämnt; att man har syrsorna i en burk i terrariet, så att grodan lär sig att maten finns på ett specifikt ställe, samt att syrsorna inte kan gömma sig.
Det går även att mata med pincett, men detta är självfallet betydligt mera tidskrävande.

Grodor är enligt mig betydligt jobbigare att mata med pincett än t.ex. ödlor eftersom grodors syn är relativt dålig och är gjord för att se saker som rör sig och de kan ta väldigt lång tid på sig innan de hugger efter ett byte. Många grodor är även extremt klumpiga.


67
3
donnie87:

Tack för tipsen med att placera syrsorna i en burk. Kan ju försöka med det :) Just nu bor grodan i ett ganska litet terrarium - 45x45x45... Som du säger Anders skulle man kunna mata grodan med pincett. Har testat detta innan, men bara lyckats få honom att äta två gånger på detta viset. Han är sjukt kräsen och käkar maten när det passar honom :P Är fyra syrsor vartannan dag verkligen så mycket? Oftast har han hunnit äta de flesta när jag slänger in nya... Ibland är det någon kvar. Jag vill ju inte att han ska gå hungrig :)

Även om man lägger syrsorna i en burk, är det ändå inte relativt lätt för dem att ta sig ut ur burken då de lätt kan hoppa ut?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det beror ju självklart på hur stora syrsorna är jämfört med grodan. Är de små så kan han ju äta väldigt många.

Mina korallfingergrodor t.ex. äter sällan mer än en enda stor dubia per matning. Kanske två. 
Mina mjölkgrodor som får en hel del små kan säkert käka 5-6st vid varje matning.

Så att veta hur många som är "lagom" är omöjligt utan att veta storlek på groda och syrsor.

Syrsorna kan självklart hoppa ur ifall burken inte är tillräckligt hög. Ökensyrsorna hoppar högre än vanliga svarta fältsyrsor så håll dig till fältsyrsorna kanske? Det går ju även att köra med dubia-kackerlackor, men det är oftast lättare för grodorna att fånga och se syrsor.

Jag matar i princip alla mina djur med pincett, eller lägger över dom till en annan låda vid matning men självklart är det bäst om man bara kan sätta in mat i terrariet som de kan ta själva utav utan att bli störda och tvingas äta när man själv har tid.


50
10
Malawi:

Äter han upp alla syrsor nästan på en gång så fortsätt att ge lika mycket, tänkte bara ifall han inte orkar äta upp alla och det blir kvar syrsor som sen börja lägga ägg i ditt terrarium. Eftersom du skrev att du fick det problemet en gång.

Till mina vitläppade trädgrodor slänger jag in ett stort gäng syrsor 2ggr i veckan. Dock har jag 3st i samma terrarium så alla blir uppätna på en natt.


67
3
donnie87:

Grodan är den största trädgrodearten, om jag har förstått det rätt. Den är mellan 8-10 cm lång. Och syrsorna jag matar honom med är acheta domestica. Storlek 8 står det på förpackningen, så jag antar att det är ca 8 mm. Han brukar inte äta upp alla fyra jag ger honom direkt, utan det kan ta två dagar... Kanske skulle minska på matintaget så han äter alla samma natt han får dem :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild