Tropfrog skrev:
Nu var det väl inte riktigt meningen att kommunicera att jag kan göra något som ingen annan kan. Det är väldigt enkel teknik som vem som helst kan anförskaffa.
Nej, meningen var mer att påtala att det är felaktigt att framställa en mer än 20 år gammal utgående teknik som något nytt och fräscht. Hade det funnits en reell efterfrågan så hade folk redan haft dimmbara lysrör i sina terrarium då tekniken varit tillgänglig länge.
Jag själv ser absolut fördelen med dimmning i terrarium och har som sagt utnyttjat det sedan tekniken fanns tillgänglig för en rimlig peng på alla mina byggen. Idag använder jag mig av led belysning eftersom det är den tekniken som valts och kommer att vara dominerande i framtiden. Lysrör fasas ut. Uv lampor kommer att finnas lite längre då tillfredsställande alternativ inte finns idag, men det jobbas hårt på det. Är man bara medveten om detta så ser jag absolut inget fel att investera i gammal utdöende teknik. Men jag gissar att just det inte nämns någonstans i marknadsföringen?
Mvh
Magnus [/quot[quote=Tropfrog]
Nu var det väl inte riktigt meningen att kommunicera att jag kan göra något som ingen annan kan. Det är väldigt enkel teknik som vem som helst kan anförskaffa.
Nej, meningen var mer att påtala att det är felaktigt att framställa en mer än 20 år gammal utgående teknik som något nytt och fräscht. Hade det funnits en reell efterfrågan så hade folk redan haft dimmbara lysrör i sina terrarium då tekniken varit tillgänglig länge.
Jag själv ser absolut fördelen med dimmning i terrarium och har som sagt utnyttjat det sedan tekniken fanns tillgänglig för en rimlig peng på alla mina byggen. Idag använder jag mig av led belysning eftersom det är den tekniken som valts och kommer att vara dominerande i framtiden. Lysrör fasas ut. Uv lampor kommer att finnas lite längre då tillfredsställande alternativ inte finns idag, men det jobbas hårt på det. Är man bara medveten om detta så ser jag absolut inget fel att investera i gammal utdöende teknik. Men jag gissar att just det inte nämns någonstans i marknadsföringen?
Mvh
Magnus
Ska man vara krass så är det så att ALLA de UV-källor vi har idag kommer att fasas ut, men det innebär ju inte att vara bara kan gå och vänta på att det ska komma vettiga UV-LED. Det här är första gången någonsin någon tagit fram en produkt som låter oss att dimma en UV-källa, och dessutom den typ som är den mest flexibla och lättanvända (T5). Då vi förhoppningsvis får lov att använda dessa rör i ytterligare några år, och konceptet dessutom redan inkluderar bra dagsljus LED ser jag det som ett mycket bra tillskott på marknaden, oavsett hur länge vi får använda just T5-biten.
Alla får göra som de vill och tycka vad de vill, men att få det att låta som någon marknadsföringsbluff tycker jag är märkligt. Arcadia tar fram produkter till terrariemarknaden och där finns inga motsvarande färdiga lösningar, speciellt inte dimbara UV-källor alltså är det en ny lösning för de flesta.
Jag ser stora fördelar med att ha färdiga lösningar med länkade UV-, och dagsljuskällor, helt enkelt för att det blir enklare för djurägarna (som i de flesta fall inte kan eller vill göra egna lösningar). Det innebär inte alltid att det är bättre eller billigare prylar men det ökar chansen att folk får till en bra belysning till djuren, med både UV, dagsljus och IR.
Man får som sagt tycka vad man vill och själv välja vad man använder för prylar. Jag ser i alla fall fram emot att kunna styra både UV och dagsljus på ett, förhoppningsvis enkelt sätt. Och sedan fasa ut T5 till LED för UV när det kommer bra möjligheter till det.