Mossa utifrån

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

58
16
09an:
Hej!
Jag var nyligen ute på svamp plockning och stötte då på ett antal fina mossor, jag plockade med mig några olika tussar och de vore ju roligt att få in i nått terrarium. Min fråga är vad jag ska göra för att få bort djur o annan skit ur mossan, om det ens behövs. Har frågar föräldrarna men ingen av dom har en aning om vad de finns för "dåliga" saker i svenska naturen... Terrariet jag tänker på att få in mossan är bioaktivt(gråsuggor och ska införskaffa hoppstjärtar). Så om någon har någon "tutorial" på hur man kan sanera mossan eller om det ens behövs. Mossan kommer från en frisk skog långt ifrån fabriker och åkrar, alltså inga föroreningar.
Tacksam för svar:)

316
283
panterophis:
www.natursidan.se/nyheter/det-ar-inte-tillatet-att-plocka-mossor-och-lavar-i-naturen-hur-som-helst/

58
16
09an:

Jag är medveten om dessa lagar och var definitivt tillåtet där jag plocka. Snälla gå tillbaka till frågan, jag ber inte om folks åsikter på plockningen av mossan.

Och om du ville "sätta dit" mig med artikeln du länkade till så läste du nog inte den helt:)

Från artikeln:
 Det är tillåtet att plocka mossor och lavar för eget bruk i liten skala om du har markägarens tillstånd och OM det inte är i ett skyddat naturområde eller till försäljning.


665
346
Johnexotics:
Behövs inte saneras 

1228
464
leedragon:
Johnexotics skrev:
Behövs inte saneras 

vad hände om det har chytrid eller annat skit?

665
346
Johnexotics:
leedragon skrev:

vad hände om det har chytrid eller annat skit?


Hm aldrig hört talas om. Personligen har jag aldrig haft sånt problem tagit in mossa rätt många år. 

84
67
Nina_Fiji:
Jag blötlägger mossan i vatten med lite lite yes. Ligger bara två tre minuter. Då flyttar det fram döda myror, maskar och lite annat smått. 

5102
3878
Tropfrog:
Chytridiomykos är en allvarlig svampsjukdom som drabbar groddjur. Den finns i Sverige, men inte överallt. Enligt försiktighetsprincipen skulle jag inte rekommendera att ta in mossa från skogen.

En annan anledning är att vi lever i ett tempererat klimat och de flesta terrariedjur vi håller är från tropiska eller subtropiska klimat. Alla växter inklusive mossor är anpassade till det klimat de lever i. Kort och gott, svensk mossa dör i terrarium. Bättre att låta den vara kvar där den trivs och växer. Så skaffat du tropiska mossor att stoppa i terrariet istället. Jag har gott om sphagnum som trivs bra i fuktiga terrarium.

Mvh
Magnus 

67
39
Tonyikalmar:
Håller med om att det är en bra ide att skaffa en exotisk mossa från början. Har själv plockat ute och dom har en tendens att gulna och dö efter något halvår inomhus. 
Men hade ett tag en begynnande stam av små lokala gråsuggor som såg ut att trivas. Tror det var samma där. Fel klimat i längden.. 

32
11
Papriika:
Tonyikalmar skrev:
Håller med om att det är en bra ide att skaffa en exotisk mossa från början. Har själv plockat ute och dom har en tendens att gulna och dö efter något halvår inomhus. 
Men hade ett tag en begynnande stam av små lokala gråsuggor som såg ut att trivas. Tror det var samma där. Fel klimat i längden.. 


Vart kan man få tag på tropisk mossa som trivs i terrarium? Hittar bara torkad överallt och det håller sig ju inte fint i längden. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild