Värmeproblem i mitt nya bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

19
3
OliverBorggren:
Hej. 
Planerar mitt nya bygge till min Kp. Tanken är att bygga i formplywood då jag har 2 skivor hemma.
120x60x50 är tanken.
Problemet är hur jag ska göra med värmen.
Då tanken är att jag ska kunna stapla flera på varandra så vill jag ej behöva ha lampan utanpå, men än inget stort fan av att ha det i terrariet iheller, Värmeplatta istället kanske?

Sen ang värmematta så har jag det utanför mitt nuvarande glas terrarie, men det kommer inte bli så bra med plywood. Hur har folk gjort där? Har funderat på ifall jag ska bygga in den i terrariet med en korkskiva ovanpå så ormen inte kommer åt mattan.

Kom gärna med tips. Mvh

Medlem i SkHF
979
1100
NellyNiklas:

Jag rekommenderar värmelampa, typ Halogen, framför värmematta alla dagar i veckan, även för "nattaktiva arter", då lampor ger fler fördelar än mattor. Utöver det bör du också ha UVB. 

Med det sagt är en värmematta inte uteslutet, men du behöver nog anpassa funktionen och bli lite kreativ. Precis som du påpekade kan du inte använda den som en värmematta under terrariet, men med lite DIY så kan du använda den som en "värmesten" i terrariet nattetid OM den kontrolleras av en termostat. Detta kan lösas genom att limma fast mattan på undersidan av en skifferplatta. Även en metallrör som proben/termostatgivaren passar i behöver limmas på undersidan. 

Samma effekt kan du skapa med en värmelampa ovanför en eller flera stenar. Dagtid ansamlar de värmeenergi för att sedan släppa under kvällen och natten, vilket är naturligt. 

Jag misstänker att terrariet står inomhus med en stabil rumstemperatur runt 20 grader? 

Mvh
Niklas


5100
3876
Tropfrog:
Finns det några värmemattor med rätt IP klassning för att sätta inuti ett fuktigt terrarium? Samtliga jag själv sett kommer med ingen/låg klassning och det står tydligt i manualerna att de inte är för användning inuti terrarium.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
979
1100
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Finns det några värmemattor med rätt IP klassning för att sätta inuti ett fuktigt terrarium? Samtliga jag själv sett kommer med ingen/låg klassning och det står tydligt i manualerna att de inte är för användning inuti terrarium.

Mvh
Magnus 


Absolut något som TS behöver ta ställning till. Ska det bli något mer bioaktivt med fuktigt substrat, levande växter etc så är  värmelampor och stenar det bästa alternativet.

Mvh
Niklas


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Jag har dubbelbotten med värmekabel kopplad på termostat.
Jag har45 mm reglar under bottenskivan. Där har jag sen kabeln fäst på en frigolitskiva för att minska spill. Detta ger ca 27grader i grundtemp i luften. Sen har jag en lampa inuti terrariet som i sin tur ger en spot på 35 grader under lampan. Under barkitar som ligger ovan på kabeln har jag ca 29-30 grader.
Jag har ventilation i taket så man behöver fukta ofta. Men det gör inget då jag utan problem kan hälla ut en liter vatten rätt i substratet.
Men hade satt ventilation på sidorna om jag gjort om det.

5100
3876
Tropfrog:
Jag har bioaktivt terrarium med värmematta. Det byggdes 2017 och fungerar fortfarande fint. Har dock bytt ut ca 3/4 delar av substratet, borde ge mig på den sista fjärdedelen i höst. Så klart den som är svårast att komma åt.

Mvh
Magnus 

5100
3876
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:


 

Absolut något som TS behöver ta ställning till. Ska det bli något mer bioaktivt med fuktigt substrat, levande växter etc så är  värmelampor och stenar det bästa alternativet.

Mvh
Niklas



Betyder Absolut i detta fallet att det finns ip klassade värmemattor för användning inuti terrarium? För det var väl den frågan som citerade?

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Bioaktivt till KP känns överflödigt då de bajsar en korv efter matning som man lätt plockar bort. Sen kommer inte så mycket mer förrän nösta matning. Lätt att hålla rent till skillnad från tex ödlor som smutsar ner mer konstant.

Medlem i SkHF
979
1100
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:


Betyder Absolut i detta fallet att det finns ip klassade värmemattor för användning inuti terrarium? För det var väl den frågan som citerade?

Mvh
Magnus


Nej. Det betyder att frågan, om det finns IP-klassade värmemattor för användning inuti terrarium, är något som TS absolut behöver ta ställning till. Men det finns ju en del frågor för TS att besvara först.
"Hur tänker jag göra i terrariet? Ska ormen ha separat fuktig låda eller fuktigt substrat/Bioaktivt? Vilka värmekällor är mest lämpliga för ändamålet etc.

10 sekunder på Google ger också ett svar; det finns absolut värmemattor med hög IP-klassning. (IP67)

Mvh
Niklas


5100
3876
Tropfrog:
Ok, jag blev bara lite förvirrad. Har aldrig hört ta ställning användas kring till fakta förr.

Inte lika duktig på att googla tydligen. Men jag vet hur man delar en länk på under 5 sekunder ;)

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild