mamma rädd för orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

57
0
Batista123:

hej jag har velat haft en nät pyton i hela mitt liv men går inte för min mamma är rädd för större ormar och när det börgade bättra sig kom den där dumma orm grejen i kanada hjäp med vad jag ska säga till morsan för att hon ska komma över den


65
13
Doberman:

Inte speciellt länge alltså...
Varför ska du skaffa en av de största arterna.. varför kan du inte börja med en majsorm eller någon liten pyton?

Men om hon ska komma över sin fobi så får du väll visa att du kan ta hand om den, mata den själv, städa terrariet själv osv.. Sen kan du väll prata med någon här på sidan som har orm om ni kan åka till honom/henne och fika och hon kanske kan titta på ormarna i allafall och ta det sakta men säkert? Dock förstår jag inte hur du ska ha råd att köpa ett så fruktansvärt stort terrarium som de kräver efter visserligen många år men du är väll ung så du bor väll hemma i 10 +/- 2-3år så det blir ju säkert din mamma som får betala för hela kalaset? och hur du ska kunna mata den om den tar sig till 5-6m.. bytesdjuren kommer ju vara lika stora som dig unge man!

 

Mvh Rickard


52
5
Larsson:

Snälla du har aldrig haft en orm. du håller leopardgecko världens lättaste ödla. skaffa en majsorm eller nått i den storleken. o ingen kommer släppa en sån orm till ett barn.


Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

En nätpyton är inget för nybörjare, har du aldrig haft orm ska du inte ens tänka tanken att köpa dig en gullig liten nätpyton. Starta med en mindre orm, kanske någon snok eller boa?

 

Mvh Jonas


229
124
CJBReptiles:

Nätpyton är världens längsta orm och är kända för att ofta ha ett hett temperament. De är en otrolig skillnad i hantering av nät gentemot snokar. Jag förstår att du vill köpa din dröm orm men du måste vänta tills du är åtminstone 18 år. Du måste förstå att en nätpyton på 5 meter dödar dig utan problem om den har en dålig dag. 

Börja med något mindre som en kungsboa eller rutpyton.

Ett tips från en kille som gjorde misstaget att köpa tre tigerpytons som 14-åring.

Mvh Carl-Johan


23
4
SandMan:

Måste börja med att hålla med CJBReptiles. Ormar över huvudtaget är inga leksaker och framför allt ormar som blir 3 meter och mer för det kan kosta mer än det smakar. Jag talar av erfarenhet med stora ormar på 50 kilo och mer. Det finns ju så många andra ormar att välja mellan ca 1000 st som verken blir över 2 meter och inte är giftiga men är otroligt vackra och underbara som "husdjur". Inget illa menat men man måste lära sig att krypa annan man går. Lycka till att hitta en första orm och har du några frågor så skicka gärna ett pm. Mvh SandMan....


95
43
JAReptiles:

jag tycker att du ska köpa kungsboa eller kungspyton kaske rutpyton meninte nät pyton det är världens längsta orm och väger en del sen har den ett rykte med at vara lite aggressiv


478
592
Rottenroth:

Råden som ges här är rätt bra för dig.

 

Du ska nog inte börja med en nät pyton så vidare du inte är 100% dösäker på att du ska ta han dom ormen ordentligt, dessutom en 5 meter orm behöver MYCKET utrymme. Snacka om att du får ge den ett eget rum ungefär. Kan du göra det?

Du ska ju gärna inte hantera de riktigt stora helt ensam heller för går det fel så kan du ju räkna vad utgången med största sannolikhet blir ifall den virar sig runt dig.

 

Tror du måste testa på en mindre orm för att förstå kraften, jag har själv aldrig hanskats med de stora men man kan fantisera lite när ens 1 + meter ormar drar hårda tag som väger lite över kg måtten.


205
25
Strunten:

Lyssna på dom med erfarenhet, jag har ingen som helst erfarenhet av ormar i denna kaliber utan endast om snokar, och tar åt mig av denna info fast det inte rör mig. Och som det beskrivs är det nog bättre att vänja din mamma vid ormar genom att skaffa en mindre orm, sen när du blir äldre och bor själv och kanske har det utrymmet och erfaarenheten som krävs så kan du börja överväga en såpass stor individ.

Så mitt tips är: Lyssna på dom som vet och överväg dina val noga!


57
0
Batista123:

hej alla jag ska lyssna på era råd låvar och tack men vill bara säga till några inte alla men några jag har två ormar om ni tittar på mina bilder ser ni ok :)   ;)

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild