Oh nej, fler ägg! Omplacering på tal.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SkHF
72
20
Hallengren:

Kullabo skrev:
Hejsan!
Nu har en av våra lansköldpaddor lagt ägg igen, hon har redan avlat oss fyra ungar. Hustrun min vill inte ha fler, för då har vi över tio sköldpaddor och en hund och jag har inte hjärta att nonchalera äggen så jag tänker dela med mig av småttingarna från tidigare kull för dela med mig av glädjen husdjur oss ger. Delad glädje = dubbel glädje. Jag tänker först på de som fyller tre år i år. På min profilbild syns storleken, det är den i mitten (till höger syns mamman och till vänster en av förra årets kull).
Ha en trevlig sköldpaddssommar! Tänker ni semestra i Kullabyggden kan ni titta in på en kopp kaffe i växthuset.



hejsan 
har skickat pm till dig 


34
13
Kullabo:
Hejsan!!


Tack för de tröstande orden,
Jag skulle inte kalla mig uppfödare utan tycker bara det är gulligt att se när de rara små djuren kravlar sig upp ur marken. Nedan fotografi tog jag när jag jobbade i Karachi för trettio år sedan.
Jag vill heller inte konkurrera med proffs utan tycker bara det skulle vara kul att få dela med sig  av den glädje jag fick när jag som femåring vid Medelhavet av en souvenirkrämare i en roddbåt köpte en sköldpadda för några cigaretter jag tiggt av en styrman. 

34
13
Kullabo:
Hejsan!!


Tack för de tröstande orden,
Jag skulle inte kalla mig uppfödare utan tycker bara det är gulligt att se när de rara små djuren kravlar sig upp ur marken. Nedan fotografi tog jag när jag jobbade i Karachi för trettio år sedan.
Jag vill heller inte konkurrera med proffs utan tycker bara det skulle vara kul att få dela med sig av den glädje jag fick när jag som femåring vid Medelhavet av en souvenirkrämare i en roddbåt köpte en sköldpadda för några cigaretter jag tiggt av en styrman.

232
224
Formula76:

Kullabo skrev:
Hej!
Jag ser på din profil att träsksköldpaddor är ditt gebit. Vår art går vanligtvis runt på landbacken i Grekland och äter ogräs så den passar nog inte in i sällskapet.
(Kommer du förresten ifrån Bjärehalvön, i så fall har du kanske en av våra gamla sköldpaddor? För ca. tjugo år sedan köpte vi en, som försäljaren sa, grekisk landsköldpadda men när vi fick hem pappkartongen med paddan i visade det sig att så var inte fallet utan den hade lång hals och tre ryggåsar, tala om at köpa grisen i säcken, så vi sålde den vidare till en kille på norra sidan Skälderviken för den passade inte in i vårt sällskap av landsköldpaddor. I så fall trevligt att råkas på detta forum). 
Fadern till våra småttingar har vi fått, via ett sköldpaddsforum, av en tjej ifrån Ystad så det vore girigt att göra förtjänst på ätteläggen. Det skulle kul att visa upp småttingarna för henne men hennes adress har vi slarvat bort.
Ha en trevlig helg!


Hej!
Visst är det kul med när de förökar sig! Det är halva grejen med att hålla djur tycker jag, och jag förstår dig att man inte har hjärta att kassera äggen.
Tyvärr sätter reglementet käppar i hjulen med den arten, man måste ha korrekta papper om man ska sälja, men såvitt jag förstår får du lov att skänka bort dom om man skriver gåvobrev.

Försök även på Facebook www.facebook.com/groups/173342104818231/

Men många gånger har jag märkt att när det är "gratis" så poppar många intressenter upp som inte borde ät särskilt pålästa och kanske inte borde ha djur och snart det stackars lilla livet ute på annons igen, eller värre, död. Så var vaksam på vart de tar vägen. Och tycker inte man ska sälja till de som ska ha dom som leksaker till sina barn.

Nej jag är inte från Bjäre, är från sydost Skåne, så vi har nog inte stött på varandra. 

Vet du exakt vilken art du har? "Grekisk Landsköldpadda" är ett lite diffust begrepp som kan inefatta flera arter, och få av dom finns i Grekland.
Men får man det vetenskapliga namnet så vet man exakt vilken art/underart man menar.

Hoppas du hittar ett bra hem till dom! Lycka till :-) 


34
13
Kullabo:
Tack!

1
0
Juol:

Kullabo skrev:
Hejsan!
Nu har en av våra lansköldpaddor lagt ägg igen, hon har redan avlat oss fyra ungar. Hustrun min vill inte ha fler, för då har vi över tio sköldpaddor och en hund och jag har inte hjärta att nonchalera äggen så jag tänker dela med mig av småttingarna från tidigare kull för dela med mig av glädjen husdjur oss ger. Delad glädje = dubbel glädje. Jag tänker först på de som fyller tre år i år. På min profilbild syns storleken, det är den i mitten (till höger syns mamman och till vänster en av förra årets kull).
Ha en trevlig sköldpaddssommar! Tänker ni semestra i Kullabyggden kan ni titta in på en kopp kaffe i växthuset.



PM :)


80
78
testudo_H:

Kullabo skrev:
Hej!
Jag ser på din profil att träsksköldpaddor är ditt gebit. Vår art går vanligtvis runt på landbacken i Grekland och äter ogräs så den passar nog inte in i sällskapet.
(Kommer du förresten ifrån Bjärehalvön, i så fall har du kanske en av våra gamla sköldpaddor? För ca. tjugo år sedan köpte vi en, som försäljaren sa, grekisk landsköldpadda men när vi fick hem pappkartongen med paddan i visade det sig att så var inte fallet utan den hade lång hals och tre ryggåsar, tala om at köpa grisen i säcken, så vi sålde den vidare till en kille på norra sidan Skälderviken för den passade inte in i vårt sällskap av landsköldpaddor. I så fall trevligt att råkas på detta forum). 
Fadern till våra småttingar har vi fått, via ett sköldpaddsforum, av en tjej ifrån Ystad så det vore girigt att göra förtjänst på ätteläggen. Det skulle kul att visa upp småttingarna för henne men hennes adress har vi slarvat bort.
Ha en trevlig helg!


Antingen ska ju ev ungar ha Citesintyg från Jordbruksverket eller så behöver du tillstånd för handel enligt artskyddsförordningen av Länsstyrelsen. Det är stränga regler runt Citesklassade djur och både Jordbruksverket och Länsstyrelsen har skärpt direktiven. Har inte föräldrarna Cites så blir det svårt få intyg till ev ungar och man kan då ge bort dem mot gåvobrev. Men att kläcka fram ungar man vet man inte ska eller kan söka de viktiga Citesintygen till blir ju väldigt konstigt. Intygen är ju något som följer djuren resten av livet. Utan intyg blir ju framtiden för ungarna begränsade.
Vill man inte ha ungar av dem så får man kassera äggen. Jag och flera andra uppfödare kasserar grekiska ägg varje år.

Jag föder själv upp grekiska och har alla tillstånd som krävs.


5117
3883
Tropfrog:
Tja framtiden för ungarna utan papper kan väl egentligen vara precis lika god som för föräldrarna. Eller lika god som för djur med korekta papper för den delen. Det bästa som kan hända dem är väl att de får ett nytt hem liknande deras föräldrars. Att de får gå ute och lapa sol på somrarna och ges ordentlig övervintring på vintrarna. Kanske de rent av får en partner i framtiden och egna ungar? Kort och gott att de hittar en ägare som tar lika bra hand om dem som TS tagit hand om deras föräldrar helt utan vinstintresse. Allt detta helt ovetande om att de är papperslösa.

Däremot så kan ju gratis papperslösa djur vara ganska så illa för uppfödare av djur med korrekta papper. Vad kostar en grek med papper idag? 10 papp eller något? Tråkigt om gratisdjur urholkar det värdet? Eller? Jag måste erkänna att ju mer jag läser om det desto mer gillar jag idén med uppfödning av gratis djur av den enda anledningen att man tycker om djuren och vill sprida glädjen man får av dem själv till andra. Så länge man inte gör något olagligt så tycker jag nog att det är en fin tanke.

Mvh
Magnus 

80
78
testudo_H:

Tropfrog skrev:
Tja framtiden för ungarna utan papper kan väl egentligen vara precis lika god som för föräldrarna. Eller lika god som för djur med korekta papper för den delen. Det bästa som kan hända dem är väl att de får ett nytt hem liknande deras föräldrars. Att de får gå ute och lapa sol på somrarna och ges ordentlig övervintring på vintrarna. Kanske de rent av får en partner i framtiden och egna ungar? Kort och gott att de hittar en ägare som tar lika bra hand om dem som TS tagit hand om deras föräldrar helt utan vinstintresse. Allt detta helt ovetande om att de är papperslösa.

Däremot så kan ju gratis papperslösa djur vara ganska så illa för uppfödare av djur med korrekta papper. Vad kostar en grek med papper idag? 10 papp eller något? Tråkigt om gratisdjur urholkar det värdet? Eller? Jag måste erkänna att ju mer jag läser om det desto mer gillar jag idén med uppfödning av gratis djur av den enda anledningen att man tycker om djuren och vill sprida glädjen man får av dem själv till andra. Så länge man inte gör något olagligt så tycker jag nog att det är en fin tanke.

Mvh
Magnus 


Alltså du får inte avla på djur utan intyg så det är det jag menar med att ev ungar utan intygs framtid påverkas för alltid utan intyg eftersom de kan ej sökas via nya ägare utan behöver sökas via uppfödaren.
En grekisk landsköldpadda kostar ca 2000:- men då man höjt intygen till 950:-/st så höjs säkert priset men några "10 papp" har de aldrig kostat och jag har hållt på med grekiska i många år.


Det är ju just att Cites A listade djur har väldigt mycket regler runt sig både genom Jordbruksverket, Länstyrelsen och Naturvårdsverket. Man behöver rätt intyg och tillstånd och det är både EU regler samt svenska regler som ska följas.  jordbruksverket.se/djur/hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---cites/allmant-om-hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---cites


5117
3883
Tropfrog:
testudo_H skrev:

 


Alltså du får inte avla på djur utan intyg så det är det jag menar med att ev ungar utan intygs framtid påverkas för alltid utan intyg eftersom de kan ej sökas via nya ägare utan behöver sökas via uppfödaren.
En grekisk landsköldpadda kostar ca 2000:- men då man höjt intygen till 950:-/st så höjs säkert priset men några "10 papp" har de aldrig kostat och jag har hållt på med grekiska i många år.


Det är ju just att Cites A listade djur har väldigt mycket regler runt sig både genom Jordbruksverket, Länstyrelsen och Naturvårdsverket. Man behöver rätt intyg och tillstånd och det är både EU regler samt svenska regler som ska följas.  jordbruksverket.se/djur/hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---cites/allmant-om-hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---cites




Nu blir jag förvirrad. Så som jag har förstått det så har TS avlat på papperslösa djur och har också varit i kontakt med jordbruksverket som berättat att det är helt ok att skänka bort dem med gåvobrev som finns att ladda ner på deras hemsida. Och nu säger du att han inte får lov att avla. Det tycker jag låter mycket besynnerligt. Vi talar alltså inte om olagligt införda djur här utan om djur som införts till Sverige innan arten listades. Om jordbruksverket säger att det är ok att avla på dem och ge bort gratis så väljer jag att tro på det. Detsamma borde rimligtvis gälla avkomman också?

10 papp var väl en gissning från min sida. Om du säger 2 så väljer jag att tro på dig här. Har aldrig själv köpt eller sålt arten.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild