Ah yes, det odödliga debatten om att hantera eller ej. Finns en tråd redan för vidare diskussion om så önskas. Somliga accepterar det medans andra inte. Det är helt ok att vara oens. Gynnar det djuret? Ingen aning. Vissa arter och även individer i samma art får kanske mer utav det än andra. Dock är jag övertygad att dessa djur är bra mycket mer intelligenta än vad tror om dem.
Ledsen att säga det, men att aktivt tvångsbada reptiler har blivit någon märklig trend. Utan tvekan från USA. För någon lustig anledning är det överhängande P. vitticeps, skäggagamer. Den reptil som lever längst ifrån vatten i vanliga fall.
Behöver djuret badas för att lösa upp öms som fastnat så är det troligtvis för torrt i terrariet. Inte ovanligt att ödlor blir av med tår pga detta.
Behöver djuret badas för att lösgöra smuts i porer eller lösa upp en förstoppning så beror det med största sannolikhet på brist på stenar, grenar eller liknande som djuret kan gnida sig mot och brist på vätska i fodret.
Det finns absolut reptiler som lever i en gruppdynamik. Majoriteten ödlor och sköldpaddor, så länge du har ytan till det. Många arter av skinkar lever i grupp, några få arter som familjegrupp i samma hela eller träd, även vår egna sandödla, om jag inte missminner mig?
Så, mitt förslag till TS är att börja googla efter djur som intresserar DIG utefter de "önskemål" och kriterier du har. Sen letar du all information om den arten som du kan. Ju mer förberedd du är desto bättre och mer lyckat kommer det bli.
Mvh
Niklas