Nybörjarhjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
OskarK:
Hejsan!

Jag börjar äntligen nå delen av mitt liv där jag är ekonomiskt stabil nog att ta mig ann ett husdjur, och tack vare både pälsallergi och en kärlek till reptiler är planen att skaffa en eller ett par ödlor. Jag vill börja litet och under ett antal års tid lära mig tillräckligt för att i framtiden adoptera en teju. (Jag har turen att jag känner någon som är väldigt kunnig om reptiler som genast skällde ut mig när jag berättade att jag ville börja med en teju!)

Där är ett par månader kvar innan jag kan påbörja projektets mer praktiska delar, men där finns inget som hindrar mig från att samla så mycket information, tips, råd och utskällningar som möjligt fram tills dess! Jag vill vara 100% säker på att jag kan erbjuda ett tryggt och bekvämt hem trots allt.

Därför vill jag gärna fråga er på forumet - nybörjare som veteran - vilka ödlearter ni rekommenderar till en nybörjare?

Jag har tidigare blivit tipsad om ögonfransgeckos, leopardgeckos och afrikanska tjocksvansgeckos som synnerligen väl passande arter för någon utan tidigare erfarenhet med reptiler.

Sedan har jag även ett par frågor om de olika arterna för dem som orkar ge svar!

Hur är deras temprament? Är de sociala? Kan/bör man ha flera individer i samma terrarium eller är det farligt?
Kan man hålla och klappa dem, eller är det bättre att endast titta? (Jag tycker personligen väldigt mycket om att klappa djur, så jag föredrar arter som är mindre ömtåliga och inte stressas av att hanteras)
Hur lätt eller svårt det är att få dem att äta och dricka?
Hur tydligt är det om de blir sjuka, uttorkade eller undernärda?
Vilken typ av föda är bäst för deras hälsa, och vilken typ av mat tycker de mest om? Eller är det för individuellt för att ge ett bra svar kanske?
Hur mycket arbete och utrustning krävs för att se till att de har bekväma temperaturer och luftfuktighet? Kan man t ex ha dem i ett rum med öppet fönster året runt eller är det bäst att ha dem i ett rum helt utan fönster?
Finns där något annat som du tycker är värt eller viktigt att nämna?

Tack så mycket för din tid och jag hoppas du får en fortsatt fin dag!

/Oskar

5099
3873
Tropfrog:
De flesta reptiler är solitära djur. Det finns undantag, men de flesta bör hållas ensamma.

Reptiler är inte sociala djur. Inga uppskattar att kela med människor. Tråkigt att höra för en pälsdjursalergiker som vill kela. Kanske det finns däggdjur som är bättre för dig? Nakenkatter, nakenmarsvin eller kända låg alergena pälsdjur?

Alla dina andra frågor beror helt och hållet på art.

Mvh
Magnus

2
0
OskarK:
Solitära och bör hållas ensamma, uppfattat!

Det är synd att höra att reptiler inte tycker om att kela, även om det var svaret jag förväntade mig. Men det är inte mer komplicerat än att jag får respektera det och hålla mig till att titta på dem :)

Jag är inte särskilt förtjust i nakendjur, men lågallergena pälsdjur är ett alternativ jag har funderat på en hel del också. Jag tänker inte utesluta det helt, men jag hade inte med gott samvete kunnat säga att jag tar rollen som reptilägare på allvar om jag var typen som tappade allt intresse bara för att jag inte kan klappa dem. Anledningen till varför jag drogs till reptiler till att börja med är ju trots allt att jag älskar hur de ser ut, och det kan jag ju trots allt uppskatta även på distans!

Slutligen så var det kanske otydligt formulerat, och i det fallet ber jag om ursäkt, men frågorna var riktade mot de arter som eventuellt rekommenderats i svaren. Så om någon t ex. rekommenderade leopardgeckos ville jag veta mer om just den arten och varför de rekommenderade den. Hoppas det förtydligade lite! :)

Tack för att du tog dig tiden att svara på mitt inlägg, det fick mig att inse att jag behöver fundera och lära mig mer innan jag tar mitt första kliv och tar ansvar för ett djurs välmående, men jag är om något mer säker på att det är vad jag vill göra.

Med vänliga hälsningar,
Oskar

67
39
Tonyikalmar:
Min första ödla som jag skaffade var just en teju. Men en hona som inte blir lika maffiga. Visserligen hade jag ormar sedan tidigare, men det är inte alls samma sak. 
Man kommer långt med att från början skaffa det djur som man verkligen är intresserad av och inte något annat som ska fungera som stödhjul medan man lär sig. Dessa tröttnar man ofta på, vilket är synd. 
Försök att träffa några tejus innan och bilda dig en uppfattning om hur de är och samtidigt få lite förstahands information från någon på plats. Se om de djuren är något för dig på riktigt. 

121
69
Mirpa:
Förlåt men jag förstår inte logiken att skaffa ett att skaffa ett djur för att förbereda sig på ett annat? De har ju olika behov alla de sorterna du nämner, speciellt om man jämför med en teju. Är inte risken att man sitter med ett djur som man tröttnat på eftersom det inte var det man ville ha från början? 

Nåväl, det är ju ditt val. 

Jag har en gargoylegecko, det är en bra "nybörjarreptil" och har i princip exakt samma skötsel som en ögonfransgecko. De är trädlevande och nattaktiva (vilket gör att jag i princip aldrig ser honom röra sig), vill ha ett högre terrarium (minst 60 cm från substratet till taket). Jag sprayar hans terrarium varje kväll och erbjuder crested gecko diet ca varannan till var tredje dag (eftersom han är lite tjock.) Du kan också mata med tex syrsor och dubia. De klarar sig bra i rumstemperatur, tror mellan 22-28 grader (står bra info i skötselrådet) så har du bra temp hemma behöver du inte massa extra värme. 

Att äga min gargoylegecko gör mig inte på något sätt mer redo att skaffa en teju känner jag. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Mitt absolut bästa tips är att läsa igenom alla skötselråden här på sidan och se vad som faller dig i smaken.

Generellt sätt är det bättre att skaffa djuret man är intresserad av. Det finns många arter jag aldrig aktivt skulle tipsa om till första bästa nybörjare som letar efter förslag på arter, men som absolut hade fungerat bra för en nybörjare som har ett brinnande intresse för just den arten och är beredd att göra lite extra research.

Sedan finns det förstås vissa arter som är direkt olämpliga för nybörjare oavsett hur stort intresse man har. Det kan t.ex. vara arter som är superovanliga, jättedyra (i inköp eller i drift), tar upp löjligt mycket plats eller har förmågan att skada ägaren. Huruvida tejuer är en av dem låter jag vara osagt. 

Enligt skötselråden kräver en vuxen argentinsk svartvit teju enligt lag minst tre kvadratmeter. Jag säger absolut inte att det är omöjligt för en nybörjare, men det är ju knappast något man springer in och köper på närmaste djuraffär och trycker in i lägenheten om vi säger så ;) Jag gissar även på att de blir väldigt dyra i drift när man räknar ihop allt.

Några snäppet mindre ödlor som jag tror liknar tejun beteendemässigt är taggsvansvaran och pärlödla, men jag har aldrig ägt någon av dem själv så ta det med en nypa salt. 

Om jag personligen skulle skaffa en till sorts ödla hade valet nog fallit på någon Phelsuma, Tropiocolotes eller jungfrugecko, men någonting säger mig att vi kanske inte har samma smak ;) Jag gillar små, aktiva ödlor som man kan inreda snygga terrarium till utan att de förstör mina växter.

Lycka till med ditt val!

2
0
Majsormalskare:
Okej jag behöver verkligen hjälp då jag haft panik hela kvällen... jag är ägare två majsormar. Dom båda är runt 4 år och jag har haft dom i 7 månader... alltså så är jag inte "expert" änn och hade behövt hjälp.. när dom bodde hos sin förra ägare så hade dom parat sig 2 gånger innan och lagt ägg. hon berättade att dom går och avla på! Domhär två majsorma hsr vart uppväxta tillsammans i ett terrarium och har aldrig haft ont av varandra någonsin. Och deras förra ägare har aldrig vinterdvalat dom så jag vågade mig inte på det i höstas eftersom jag var väldigt ny! Men jag har läst på massor! Verkligen massor men idag så blev VÄLDIGT shockad eftersom dom parade sig! Eller ja jag antar det eftersom att dom satte ihop sina kloaker.. jag har inget problem med att dom lägger ägg honan ska lägga ägg eller så men efter dom slått ihop kloakerna i 4-5 min så slutade dom och jag tänkte att det är okej att dom gör detta eftersom han antagligen befruktar henne men förut så har han försökt göra detta på honan igen och då har jag blivit stressad eftersom att jag är rädd att honan ska bli tressad av detta, men efter en stund så slutade dom och jag gick och la mig för att sova men nu vaknade jag av att hanen var efter henne igen! Så jag bestämde mig för att göra ett tillfälligt terrarium till honom nu bara för några timmar och han har allt han behöver i det. Men jag gjorde bara detta för att honan inte skulle bli för påfrestand av hanen just nu! Men eftersom jag ibte hade förberett/planerat att detta skulle hända så är jag orolig över hur jag ska förbereda mig inför att hon lägger äggen! Hon är ca 100 cm lång och en en fin storlek verkligen! Då hanen är lite mindre, skulle säga runt 90 cm så dom båda är i en fin storlek för att para sig och får mat var 3 vecka båda två då det fungerar för dom och på det sätt håller dom sig i en fin storlek.. men hur ska jag göra nu då? Ska jag  skaffa ett till terrarium till honan som hon kan vara i under graviditeten eller? Och hur ofta ska jag mata henne nu? Och vad ska jag göra med hanen är allt som vanligt för honom eller är han medveten om att han ska bli pappa?... haha det låter ju knepigt detta men behöver verkligen få svar på detta.. dom båda omsorg och bajsar som dom ska och hsr inga sjukdomar som tur är! Men jag hade ju inte förberett någon av dom för parning heller utan detta kom väldigt plötsligt då jag tänkte mig att dom skulle para sig lite längre fram till våren.. men det är ändå snart mars men jag förväntade mig runt april maj liksom
Mvh en väldigt panikslagen ägare

5099
3873
Tropfrog:
Jag förstår inte paniken. Om du har en hane och en hona tillsammans så kommer de att para sig när de vill det, inte när du planerar att göra det. Vill du kunna påverka när det blir så måste du hålla dem separerade.

Nej, jag tror inte att verkligen hanen eller honan vet att de kommer att bli föräldrar. Men och andra sidan vet vi väldigt lite om djurs tanke och känsloliv. Det vetenskapen studerar och drar slutsatser ifrån är beteenden,  inte tankar och känslor som ju inte djuren kan kommunicera särskilt bra till oss människor.


Mvh
Magnus 

2
0
Majsormalskare:
Okej tack så jätte mycket för snabbt svar borde jag ha dom separat  under hela dräktigheten?

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Ormar kan para sig under hela året såväl höst som vår. Majsorman kan dessutom lägga mer än en kull på ett år. 
Så det är bra om du skaffar möjlighet att kunna separera dom när det behövs. Tex för att undvika oönskad parning. Det kan bli så att hanen kommer fortsätta försöka para sig den närmsta tiden.

Sen handlade denna tråden om nybörjarhjälp för ödlor så den blev ju lite kapad nu. Skapa en ny tråd i Ormkategorin för fortsatt diskussion.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild