Dvala Ackis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

11
1
Crf450:
Jag har en Ackis som är runt 2-3 år. Vi bytte terrarie till honom för ca 2 månader sedan. Efter det har han bettet sig konstigt. Nu i ca 5 veckor har den legat i ett korkrör  utan att komma ut. Sprejar vatten mm så den inte torkar ut. Är det vanligt att dom dvalar? Jag har värme mm som man ska ha i olika delar i terrariet. 

Behöver lite råd hur jag ska göra????

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:
Vad är det för temperatur inuti korkröret?

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Att du har värme och sånt som man ska ha betyder inte att du har rätt värme och sånt som man ska ha. 

Börja med att dubbelkolla temperaturerna i terrariet. Dubbelkolla även din UV belysning. Hur gammal är UV källan, vilka nivåer UVB producerar den? 

Mvh
Niklas


11
1
Crf450:
Jag har nya uvrör från Zyberzoo. Temperaturen är 25 som lägst och en solplats på 40-44

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Crf450 skrev:
Jag har nya uvrör från Zyberzoo. Temperaturen är 25 som lägst och en solplats på 40-44


Är 40-44 lufttemperaturen runt solplatsen eller yttemperaturen på solplatsen? 40 grader som yttemperatur är väl ett minimum? Hur högt är UVrören placerade? Kan du ta en bild på terrariet? 


11
1
Crf450:


11
1
Crf450:
45 grader är det på stenen. Alla lampor är justerbara uv röret är väl det enda jag inte har mätt. 

11
1
Crf450:

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Crf450 skrev:



* Vad har du för modell/typ av lysrör i armaturerna?
* Hur används den keramiska lampan? 

Att en reptil dvalar, eller brumerar är inget ovanligt i övrigt. OM det nu är det din ödla gör så kan det vara en respons på omgivning och temperatur. Man har hört om vissa skäggagamer som börjat brumerat vare sig ägaren ville det eller ej.

Mvh
Niklas

11
1
Crf450:
Keramiska lampan värmer på natten när allt släcks. Ska kolla upp ljusrören. Köpte allt på Zyberzoo i samråd med kunnigt folk om vad jag hade för ödla. Han jag pratade med där har stor kunskap när det gäller reptiler men jag tänkte med mitt inlägg om det var andra som dvalade sina Taggsvansvaraner. Ödlan gick bara och gömde sig så vi blev oroliga att han inte mår bra. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild