Varför slutar så många med hobbyn?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
6
Scandinavian:

Har fått intrycket att det är extremt många som lägger ned hobbyn med ormar och reptiler just nu. Hur kommer detta sig? 

Nyfiken! Därav frågan :)


Medlem i GHF
20
3
Eminor05:
Elpriserna? Eller att hobbyn går i vågor som alla andra intressen skulle jag våga gissa på mvh

229
223
Formula76:
Vad baserar du det på?
Varför får du intrycket av att, just nu, lägger extremt många ner hobbyn?

3
2
Uggle:
Formula76 skrev:
Vad baserar du det på?
Varför får du intrycket av att, just nu, lägger extremt många ner hobbyn?

Tror han syftar på alla annonser i köp och sälj där de skriver att de lägger ner. Flertal som gör det på de första sidorna

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:

De som lägger ner hobbyn, tillfälligt eller permanent är dock färre än de som börjar med den, det är det ingen tvekan om. Däremot är det inte allt för sällan stora samlingar som säljs av på ett bräde. 

Finns ju en rad olika anledningar tror jag. Separation, tillökning i familjen (är nog en ganska vanlig anledning), förändringar i jobbet kanske, elpriset eller så har man rent av för många djur då nöjet förvandlas till ett jobb och man tappar liksom gnistan. Detta kan ju i sin tur leda till depression som är svår att ta sig ur, speciellt om man är ensam. 

Lyssnar man in på "Animals at Home" podcasten så är det ofta man hör liknande historier. 

Mvh
Niklas


301
150
SunshineGeckos:
NellyNiklas skrev:
De som lägger ner hobbyn, tillfälligt eller permanent är dock färre än de som börjar med den, det är det ingen tvekan om. Däremot är det inte allt för sällan stora samlingar som säljs av på ett bräde. 

Finns ju en rad olika anledningar tror jag. Separation, tillökning i familjen (är nog en ganska vanlig anledning), förändringar i jobbet kanske, elpriset eller så har man rent av för många djur då nöjet förvandlas till ett jobb och man tappar liksom gnistan. Detta kan ju i sin tur leda till depression som är svår att ta sig ur, speciellt om man är ensam. 

Lyssnar man in på "Animals at Home" podcasten så är det ofta man hör liknande historier. 

Mvh
Niklas


Jag hade reptiler tidigare också. 2015-2018 men det kom så mycket skit i mitt liv under 2018 plus att ekonomin försämrades rejält. Allt det gjorde att mitt psykiska mående gick ner och jag tappade lusten att ta hand om mina djur. Därför valde jag att sälja alla för att dom inte skulle fara illa ifall jag grävde ner mig ännu mer i mitt dåliga mående (vilket jag gjorde också).
Idag har jag reptiler igen men mår också bättre än tidigare år.
Det är också sånt som kan hända vem som helst. Ibland ger livet en smällar man inte förväntade sig helt enkelt.

656
344
Johnexotics:
När jag blev arbetlös sålde jag av 90% av djuren .Men nu håller jag på bygget upp hobbyn igen :)

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:

Jag är villig att påstå att antalet inom hobbyn som INTE haft åtminstone ett tillfälligt avbrott från hobbyn är lätträknade. 

I övrigt är det intressant att lyssna på exempelvis AAH podcasts och höra hur det introducerades till hobbyn, hur det gick, vad som sket sig, hur de hanterade skiten och hur/vad som fick dem att återintroduceras i hobbyn. Dom lyssnare så börjar man reflekterar på sig själv.

Jag började några år innan millenieskiftet med 2 skäggagamer, som något halvår senare ynglade av sig. Jag måste ha varit 14 vid den tiden. Något år senare sålde jag allt inför ett år av utlandsplugg. 

Sen dröjde det till 2006-2007 när jag fick återfall, byggde ett gigantiskt terrarium till en djungelrutpyton. Därefter blev det flickvänn, sambo, flytt till större och ormen hängde med hela vägen till dess att sambon ville flytta till mindre. Lättpåverkad som jag var då åkte ormen vidare till Norrköping och såldes på en mässa där. Den var jobbig. 

Sen dröjde det säkert ett decennium innan det tog fart igen och det har jag min fantastiska fru att tacka för. Nu har vi grodor, orm, sköldpadda, insekter, fåglar och spindeldjur och en helvetes massa lärdomar och livserfarenhet i bagaget. 

Att sälja av, eller tillfälligt lämna bort djuren är nog det bästa man kan göra om man trillar ner i en jobbig sits, både för djuren och för den egna välmåendet. Samtidigt fins det fall där just djuren har varit räddningen. 

Mvh
Niklas


2
1
Norrbottenspets1:
Jag tillhör de som lämnat hobbyn och varit helt utan reptiler under 15 år. Ett längre strömavbrott decimerade min samling hårt och sedan tappade jag lusten, barn och annat har också tagit sin tid. Nu vill jag börja igen och ha lite djur. Suget har kommit åter efter 15 års frånvaro.

5092
3863
Tropfrog:
Jag hade nästan 20 års uppehåll innan jag började igen. Jag tror de flesta som haft minst ett terrarium kommer att göra come back när det passar bättre i livssituationen. För mig var det först långa resor som satte stopp, sedan studier och trångboddhet följt av husrenovering, trädgårdsbygge, karriär och barn. När det mesta vare avklarat och barnet hyggligt stort var det dags att plocka upp hobbyn igen.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild