Högt paludarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
13
DHertz:
Tjenare.  Tänkte starta byggtråd på kommande projekt. 



Det ska konstrueras med aluminiumprofiler och glas, akvarium (med fisk) i botten och preliminärt gångjärnsdörrar fram (tycker de är snyggare än skjutglas). Akvariet i fråga är 70x40x40, lbh, terrariet kommer ha samma basmått men en ordenklig höjd, >1m. Glaset är 4mm float som jag tänkt fästa i de mesta aluminiumprofiler med silikon (Listerna är menade till växthus, tänk E profil men med förlängd bottendel (E_), men har olika profiler att välja mellan)

Då god planering krävs för varje bygge slänger jag upp massor frågor inledningsvis.



Bakgrundsbygget: 
Tanken var att använda fogskum för att forma upp hål där jag kan ha massor löstagbara krukor, såklart med dränering (huvudsyftet för paludariumet är att odla växter). Sen lite grenar osv. 

Tanken är att bygga upp i fogskum sen fästa antingen dicksonia eller kokos/torv på fogskummet. Då jag gärna har liknande process för akvariets bakgrund behöver jag något som blir helt inert när det torkar. Tips på det? Tanken idag är vattenfast trälim eller drylok.

Mistingen:
kommer skötas av ett hemmabyggt system då jag lätt fick tag i en pump. Sen tänkte jag köra kopplingar, dysor osv från dusk.  Kommer nog bli två dysor i taket och möjligtvis två till i hörnen/ på väggen halvvägs ner för terrariedelen. Tanken är att bygga med fogskum+lim&substrat en hörna i akvariet där pumpen står. 

Belysning:
Kommer skötas av våtrumsbelysning eller liknande samt dusk uhop-stick framför mittstagen på dörrarna eftersom höga terrarier verkar vara svårbelysta. Tips på annat tillvägagångssätt är välkomna.

Akvarium:
Bakgrund på samma sätt som resten av terrariet, belysning troligtvis ännu en dusk uhop stick i framkant, filtreringen kommer med gömmas. 

Det var allt jag kom på nu, nu ska det 3D-caddas :) 

7
13
DHertz:
Nästan ett år senare har det äntligen hänt något. Då jag fick ett terrarium av farbrorn (Exo terra Medium X-tall, 60x45x90) så lades aluminiumprojektet på is. Lika bra då det tänkta bottenkaret uppenbarligen fått en spricka. 

Nåväl. En j*vla massa fogskum senare (ca 4 liter) och en hel del karvning har jag en "färdig" bakgrund.

Jag började med att bygga upp en grund som jag kunde arbeta med, ville ha en jämn sluttning topp till botten som grundstruktur. 


Sedan började jag skära ut krukplaceringarna. Man hade kunnat skumma upp allt och tryckt ner krukorna men jag kände att jag ville ha bättre koll på hur allt ser ut när akvariet står upp. Dessutom ville jag ha en del krukor väldigt nära bakglaset och tänkte att fogskummet skulle trycka ut krukorna.



Såklart fick skummet härda innan jag karvade. (iallafall oftast..) Men rekommenderar att vänta tills det har härdat helt, det blir mindre klibbigt så. 
När jag slutligen karvat färdigt hade jag fyllt flera plastpåsar med fogskumsrester. Måste ha förbrukat min årliga mängd härdplast för 2024. 

Som ni ser är krukorna inlindade i plastfolie. Då jag fick fylla i lite hålrum med fogskum gjorde jag så för att undvika att skummet fäster i krukplasten. Det funkade perfekt och när det härdat så kunde man skära bort överkanten, dra ut krukan och "skala av" plastfolien. 

Färdigkarvat: 


Vidare sprutade jag i fogskum i en pappkartong och använde mig av penslar för att "måla på fogskum" och sedan ha på hygrolon på detta. Det gick rätt så smidigt om man tänker bort att fogskum är skitklibbigt. Tror inte det finns någon bättre eller sämre pensel i detta fall, dock skulle jag använt penslar i helplast nästa gång om man tänker på eventuell återvinning, för fogskummet var svårborttaget.

Jag använde vanliga knappnålar för att få fast hygrolonet i de djupare dalarna, det var klurigt ibland och en del detalj tappades. Detta steg gjorde jag när terrariet stod upp för att komma åt bäst (dörrarna var i vägen liggandes). 

Färdigt: 

Samt lite växter i: 

Nu gäller det bara att det växter till sig och att hygrolonet får lite mossa på sig. Hade en epiweb-gren som kanske sätts fast i framtiden. För tillfället kommer jag sköta mistingen manuellt men planen är att ha ett mistingsystem så småningom.

I helgen kommer det troligtvis vattenfyllas för att testa om det är tätt. Hygrolonet och fogskummet bör inte läcka ut något i vattnet vilket var en oro för mig med lim+torv-alternativet  

Djur har jag inte funderat något vidare på. Då jag är akvarist i grunden kanske det blir småfisk och inget mer tills det vuxit på sig ordenkligt. Har ni förslag på något kul och nybörjarvänligt (groda/ödla) är det välkommet. 

7
13
DHertz:
En liten update och någon fråga:

Allting växer på som det ska. Botten (lecaculona) som syns på bild har jag tagit bort och ska ersätta med grus/sand istället så de blir snyggare.
Kör för närvarande en stor skrivbordsfläkt några gånger per dag via en smart plug (deltaco sh-p01, kan rekommenderas). 

Då nuvarande fläkt är gigantisk söker jag efter rekommendationer på andra fläktar, gärna tysta, justerbara och billiga sådana. Löda och så kan jag göra själv om det behövs. Jag köpte dusks mikrofläkt men den lät mer än jag önskade (tills den kort därefter pajade), troligtvis då glaset förstärkte ljudet. 

Funderar även på ett belysningsbyte. Spanat lite på dusks lampor och undrar om DORB hade funkat i denna 90 höga burk, eller om det finns annat på marknaden som hade vart bättre till samma peng.

Ser ni andra förbättringsområden är det bara dela med er. Den stora monsteran och alocasian  på vänster sida ska jag flytta på.

5088
3861
Tropfrog:
Tyst är väl egentligen en fråga om toleransnivå. Enligt definitionen ej hörbart, så egentligen en fråga om hur bra hörseln är.

Denna 40 mm fläkt säger 25db:

www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/inbyggnads-flaktar/axialflakt-12-v-40x40x10-mm-p36171

Den jag körde i mitt bygge tror jag spelade 30db, det hade ingen i familjen några problem med. Dock började de låta efter ca 3 år. Jag slängde ut dem och har inte sett någon förändring varken till det bättre eller det sämre som jag kan härleda till att fläkten togs bort. Jag tänker att terrarium är byggda för att ha ett lagom passivt luftflöde och att det för det mesta räcker gott.

Ja, dorb borde funka bra I 90 höga terrarium. Men du skriver att allting växer som det ska redan, vilket väcker frågan om du verkligen behöver byta ljuset?

Jag gillar devisen "if it aint broken, don't fix it" :)

Om målsättningen är ett palladium fortfarande så finns det andra saker som bör prioriteras.

Mvh
Magnus 

7
13
DHertz:
Tropfrog skrev:
Tyst är väl egentligen en fråga om toleransnivå. Enligt definitionen ej hörbart, så egentligen en fråga om hur bra hörseln är.

Denna 40 mm fläkt säger 25db:

www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/inbyggnads-flaktar/axialflakt-12-v-40x40x10-mm-p36171

Den jag körde i mitt bygge tror jag spelade 30db, det hade ingen i familjen några problem med. Dock började de låta efter ca 3 år. Jag slängde ut dem och har inte sett någon förändring varken till det bättre eller det sämre som jag kan härleda till att fläkten togs bort. Jag tänker att terrarium är byggda för att ha ett lagom passivt luftflöde och att det för det mesta räcker gott.

Ja, dorb borde funka bra I 90 höga terrarium. Men du skriver att allting växer som det ska redan, vilket väcker frågan om du verkligen behöver byta ljuset?

Jag gillar devisen "if it aint broken, don't fix it" :)

Om målsättningen är ett palladium fortfarande så finns det andra saker som bör prioriteras.

Mvh
Magnus 


Tack för råden Magnus! Fläkten ser definitivt intressant ut, ska undersökas. Har redan lite som låter i det rummet (växtlampor, akvarium) så är väl mer att jag undviker att addera ännu ett småsurr om det går.

Anledningen jag vill byta lampa är också för att ändra känslan i terrariet, tror att två "dorbs" som är lite varmare i ljuston hade bidragit mycket, men det är såklart ingen brådska.

Glömde skriva men planerna på paludarium får läggas på is en stund. Anledningen är att jag tycker vattenvolymen i detta terrarium blir för liten för vad jag hade tänkt mig. 

7
13
DHertz:
Satte dit en liten topp, finns en del jobb kvar men det duger sålänge.

7
13
DHertz:
Nu har jag haft i en massa grus i terrariet. Det blev gånger snyggare än leca så nu får vi se hur bra det funkar..




Oså en cyrtosperma johnstonii. Den är inte planterad utan krukan får plats i filtermattan under gruset.

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Tjusigt! Vilken belysning har du i din "custom canopy"? (FYI, så håller jag med om att dedikerade egenbyggda ljuslådor blir alltid bäst.) Custom ftw!

Vi byggde två mer eller mindre identiska till din, utseendemässigt, med 2x 30w led strålkastare, UVB och "värmelampa" (låg effekt).


656
344
Johnexotics:
Är lådorna till för fokusera ljuset?

5088
3861
Tropfrog:

Jag vet inte hur TS ser på det. Men för mig handlar custom byggda lådor både om att reflektera ljus och att det ser snyggt och cleant ut.



Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild