Akut hjälp om min nya Vattensköldpadda - Pumpar och nytt Akvarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
39
Tonyikalmar:
Nu har jag aldrig haft sköldpadda men är en akvarie nörd med både söt- och saltvatten där jag gör det så enkelt som möjligt.

Har man inte extra känsliga djur för ett visst pH så kan man aldrig byta för mycket vatten.
Jag byter mer än gärna mycket och ofta. Har aldrig behövt köpa olika tillsatser på flaska. Det är ett knep djuraffären har för att tjäna pengar om det inte handlar om växter och deras näring. Förutsatt att man inte har egen brunn, där kan man behöva ha koll.. 

Men ett dropptest för nitrit och ammoniak kan vara bra i starten för att slippa en krasch som ger giftigt vatten innan de nyttiga bakterierna växt till sig.
Själv är jag lite rädd för externa filter. Har sett hur dessa kan läcka och tömma ur akvariet ut på golvet. 
Vill man ha en inombordare så är aquael hyfsat tysta och starka.
När det kommer till olika filter media så är det en djungel. Men många påstår att plast är bäst för tillväxt av bakteriefilm och en vanligt filter matta ( typ luftig disksvamp i struktur) gör susen. 
Akvarium överlag har ett dåligt andrahandsvärde, så man kan verkligen fynda om man ger sig tid att leta på annons sidor. 

5099
3873
Tropfrog:
Nej, jag har inga vattensköldpaddor just nu. Och nej, jag tar inte illa upp :)

Juwel har integrerad belysning. Den har en liten skåra som man klickar i ramen. Jag skulle inte tro att den utan moddning kan fästas på PVC rör. Så nu har du två svåra moddningar som behöver göras för att du vill ha en "färdig" produkt. Problemet här är att du inte skall använda produkten till vad den är avsedd för. Det är ett fiskakvarium. Det finns inga färdiga sköldpaddsakvarium i handeln vad jag vet.

Däremot finns det färdiga akvarium och färdiga ytterfilter som tillsammans kan kombineras till en ypperlig lösning. Vill Du inte se röret till utsuget kan du bara sätta en färdig bakgrund framför alternativt pressa svart silikon mellan två glasskivor. Bägge alternativen är troligtvis bättre och blir snyggare än att bearbeta Juwels tunna plast. I slutändan har du två produkter med garantin kvar istället för en där garantin är ogiltig.

Jag har arbetat med att sälja juwelakvarium. Det var några år sedan nu, så saker och ting kan ha ändrats. Men jag var inte imponerad av deras garantifrekvenser då. Vi bytte ut pumpar en till tre gånger under garantitiden på så gott som samtliga sålda kar och kanske lysramp på vartannat. Akvariet jag monterade i fredags hade samma pump men avsevärt bättre belysning. Reagerade direkt när jag satte igång pumpen att den lät som ett tröskverk. Inget jag själv skulle vara nöjd med i ett hem där man vistas, äter middag, tittar på tv eller sover.


Mvh
Magnus 

5099
3873
Tropfrog:
Tonyikalmar skrev:
Nu har jag aldrig haft sköldpadda men är en akvarie nörd med både söt- och saltvatten där jag gör det så enkelt som möjligt.

Har man inte extra känsliga djur för ett visst pH så kan man aldrig byta för mycket vatten.
Jag byter mer än gärna mycket och ofta. Har aldrig behövt köpa olika tillsatser på flaska. Det är ett knep djuraffären har för att tjäna pengar om det inte handlar om växter och deras näring. Förutsatt att man inte har egen brunn, där kan man behöva ha koll.. 

Men ett dropptest för nitrit och ammoniak kan vara bra i starten för att slippa en krasch som ger giftigt vatten innan de nyttiga bakterierna växt till sig.
Själv är jag lite rädd för externa filter. Har sett hur dessa kan läcka och tömma ur akvariet ut på golvet. 
Vill man ha en inombordare så är aquael hyfsat tysta och starka.
När det kommer till olika filter media så är det en djungel. Men många påstår att plast är bäst för tillväxt av bakteriefilm och en vanligt filter matta ( typ luftig disksvamp i struktur) gör susen. 
Akvarium överlag har ett dåligt andrahandsvärde, så man kan verkligen fynda om man ger sig tid att leta på annons sidor. 


Jag själv är mer rädd för begagnade akvarium än för nya ytterfilter. Är de rätt monterade och skötta så läcker de inte. Däremot så kommer de flesta akvarium att läcka förr eller senare när silikonet blir gammalt. Att limma om ett begagnat akvarium är tidskrävande och kan gå riktigt fel om man inte vet vad man gör och är noggrann.

Skulle man ändå vara orolig för ytterfilter så finns alltid alternativet att bygga en filterkammare så som ciklidfolket gör. Det är både billigare och säkrare än ytterfilter. Problemet med lösa innerfilter är främst att de ger för stort flöde och har för lite filteryta för bajsmaskiner som sköldpaddor. Dessutom är dessa djur ohyggligt nyfikna av sig. De kommer med jämna mellanrum riva ner all utrustning som bara sitter med två små sugproppar på glaset. Om oturen är framme så har du en stråle från pumpen upp i luften och ner på finparketten. Jag vågar nästan påstå att ytterfilter i detta fallet är säkrare även om båda innebär en viss risk.

Mvh
Magnus 

9
1
Jabberjaw:

Nu har jag varit iväg och pratat med flera Zoo affärer. Träffade på en riktigt trevlig kille på Hornbach och köpte en pump med filter. Han rekommenderade mig dock till en annan butik som heter Nols Akvariehobby. Så där har jag nu varit idag här nu och beställt akvarium, ben och lite annat. Så hittils nu då så har jag köpt/beställt:

 

* Akvarium: 150x60x60 i helglas med svart silikontätningar. Rambens stöd i svart.

* Pump & Filter: Fluval FX6 Ytterfilter

* Termostat: Eheim 300W med blå och röd justerings topp. Skulle duga för 600-1000L

* Landdel att bygga till en början med. Sugproppar, Akvariebakgrund JUWEL Stone Granit 60x55cm. Grenuttag med ordentlig jordning och elskydd. Här behöver jag dock väldigt mycket betänketid och DIY på YouTube, Reddit osv....

En termostatstyrd vägguttag med timer och dimmerfunktion från Amazon till "basking" lampan.

* Akvarietermometer Nano 9cm

* Mineral/kalkblock till sköldpaddor 15g

* Tetra Reptomeny 250ml

* ExoTerra Vattensköldpaddsfoder Vuxen 250g

* Komodo Basking Lamp 150W

* Reptilmatta grön för lägga lite på rampen eventuellt och på landdelen om hon gillar sånt?

* Sera Bio Nitrivec, bakteriekultur 100ml

en Vulkan och en bubble maker. Bara för att...  :D

 

Hur hade ni gjort med LED armatur om man tänkt köra vatten hela akvarieytan upp till kanten. Och bygga rampen för hennes basking spot med en mjuk ramp i typ plast som går mjukt sluttande uppåt in i ett "hus" eller platå. Till en början kommer jag köra på den flytande Svart Granit skivan som jag köpte och borra sugproppar på varje sida och suga fast mellan. Men vill verkligen inte att hon ska kunna tippa över och hamna på skalet. Eller kan dom med denna ytan vända sig själva

 

Sedan så är jag kluven på om jag skall limma fast motivet på insidan akvariet eller utsidan. Gör man detta lättast med någon form av silikon limm som e vattenbaserat eller hur har ni gjort på era akvarium. Och när man har ett helt nytt akvarium som man för första gången fyller upp. Skall man tillsätta något särskilt? Jag köpte som ni ser längre upp "bakteriekultur" samt kalksköldpaddor. Bör man tillsätta detta direkt när man fyller upp och värmer akvariumet första starten. Eller vänta ett par dagar.

 

Vad gäller matning är det dumt att mata Vattensköldpaddor dagligen morgon och kväll lite grann. Läst att dom bara ska äta 3 ggr / veckan. Men min är hungrig dagligen när jag kommer hem och vill ha lite mat. Sedan gillar hon gå runt på mitt golv och titta på tvn, gå runt mig och titta när jag är i köket. Eller lägga huvudet på sne och titta in i datorskärmen när jag sitter vid datorn i sovrummet. ^^

 

 

Med vänliga hälsningar

Jabberjaw

 

 

 


5099
3873
Tropfrog:
Jag tänker inte svara på dina frågor.  Men vill bara säga att jag är glad att du hittade någon som du tyckte var trevlig som rekommenderade exakt samma akvarium och filter som jag gjorde :).

Lycka till!

Mvh
Magnus 

9
1
Jabberjaw:

Tropfrog skrev:
Jag tänker inte svara på dina frågor.  Men vill bara säga att jag är glad att du hittade någon som du tyckte var trevlig som rekommenderade exakt samma akvarium och filter som jag gjorde :).

Lycka till!

Mvh
Magnus 


Tack Magnus! :)

Givetvis så tog jag din åsikt i tidigare kommentarer i åtanke när jag valde. Krävdes bara att jag såg RIO i verkligheten och fick allting förklarat för mig för att gå vägen med ett vanligt akvarium med ytterfilter. För till en början verkade allt så svårt. Men hittade även Youtube kanalen KaveMan Aquatics som pedagogiskt visar hur man kopplar in pumpen, rengör den och vilka "fillings" i filterväg som funkar.

Så beställt lite Seachem produkter som jag ska ersätta standard materian med i FX pumpen också. Hoppas bara allt blir bra så jag inte feltolkat vissa saker. Är en djungel av produkter och ideér. Lättare att bygga en dator eller hålla på med sjukvårds system och it som jag gör på daglig basis än att komma igång med denna typen utav 'hobby' verksamhet kan jag säga redan nu!


5099
3873
Tropfrog:
Jo jag kan förstå frustrationen. Det är lätt att drunkna i produkter och försäljare som alla lovar att just detta är bättre än allt annat. Jag känner inte till youtubekanalen du nämner, men om det är en av de större kanalerna så är de sponsrade av ett eller flera varumärken som alla har just dessa produkter som är bättre än alla andra  som i sin tur också är bättre än alla andra.

Men akvaristik handlar främst om förståelse för biologi och kemi, inte marknadsföring. Det finns inga produkter på marknaden som kommer att göra denna kunskap överflödig.

Såhär anser jag utifrån de produkter som du handlat på dig:

Nerbrytningsbakterier kommer att etablera sig i ditt akvarium förr eller senare. Det finns inga teoretiska bevis för att dessa bakterier kan överleva i en liten flaska i de mängder man behöver. Dessutom finns det en del oberoende undersökningar som visar på att tillväxten i filterna i bästa fall är oförändrad vid tillsats av dessa bakterier på burk. Dessutom är nitrit främst giftigt för djur som andas syre ur vattnet. Även om det inte är bra på lång sikt med dåligt vatten för din padda är inte new tank syndrome särskilt besvärande. 

Om jag läser dina inlägg rätt så har du både en produkt som ökar hårdheten i vattnet och en som minskar den. Om vi antar att bägge funkar så tar de helt enkelt ut varandra och summan är noll. Sköldpaddor behöver främst kalk i fodret, inte i vattnet. Om du har låg hårdhet i vattnet så är det inte bra för paddan, bikarbonat är då lösningen och ett kilo för 50 kr räcker flera år.

Även om man kan ha personliga åsikter och preferenser om olika filtermaterial så är materialet som kommer med FX5 fullt tillräckligt för dina behov. Då sköldpaddor är riktiga bajsmaskiner kan det dock vara en fördel att antingen ta bort finfiltret helt och hållet eller ännu bättre att sätta ett förfilter med finfilter som är lättare att rengöra framför själva lådan. Då kommer du inte att behöva öppna FX5an på år.

Mvh
Magnus 

9
1
Jabberjaw:

Tropfrog skrev:
Jo jag kan förstå frustrationen. Det är lätt att drunkna i produkter och försäljare som alla lovar att just detta är bättre än allt annat. Jag känner inte till youtubekanalen du nämner, men om det är en av de större kanalerna så är de sponsrade av ett eller flera varumärken som alla har just dessa produkter som är bättre än alla andra  som i sin tur också är bättre än alla andra.

Men akvaristik handlar främst om förståelse för biologi och kemi, inte marknadsföring. Det finns inga produkter på marknaden som kommer att göra denna kunskap överflödig.

Såhär anser jag utifrån de produkter som du handlat på dig:

Nerbrytningsbakterier kommer att etablera sig i ditt akvarium förr eller senare. Det finns inga teoretiska bevis för att dessa bakterier kan överleva i en liten flaska i de mängder man behöver. Dessutom finns det en del oberoende undersökningar som visar på att tillväxten i filterna i bästa fall är oförändrad vid tillsats av dessa bakterier på burk. Dessutom är nitrit främst giftigt för djur som andas syre ur vattnet. Även om det inte är bra på lång sikt med dåligt vatten för din padda är inte new tank syndrome särskilt besvärande. 

Om jag läser dina inlägg rätt så har du både en produkt som ökar hårdheten i vattnet och en som minskar den. Om vi antar att bägge funkar så tar de helt enkelt ut varandra och summan är noll. Sköldpaddor behöver främst kalk i fodret, inte i vattnet. Om du har låg hårdhet i vattnet så är det inte bra för paddan, bikarbonat är då lösningen och ett kilo för 50 kr räcker flera år.

Även om man kan ha personliga åsikter och preferenser om olika filtermaterial så är materialet som kommer med FX5 fullt tillräckligt för dina behov. Då sköldpaddor är riktiga bajsmaskiner kan det dock vara en fördel att antingen ta bort finfiltret helt och hållet eller ännu bättre att sätta ett förfilter med finfilter som är lättare att rengöra framför själva lådan. Då kommer du inte att behöva öppna FX5an på år.

Mvh
Magnus 


Tack återigen för din tid och dina utförliga svar Magnus. Jag läser och försöker ta in allt du påpekar och skriver. Även om jag ibland spretar iväg åt olika håll. Det är med en god tanke bakom det hela som jag bara försöker maximera hennes år för att bli så bra som möjligt under hennes vistelse hos mig i sitt nya hem.

 

Jag har nu installerat en Philips Hue plug timer till hennes lya basking lamp. Och väntar på uttaget med inbyggd termostat och dimmer från Amazon som jag tänker ska ersätta Hue timern. Då flyttar jag Philips Hue uttaget för hennes "daytime" light istället. Men med tiderna är jag också väldigt kluven. Är dessa tiderna bra eller vad skulle ni andra här kört för eran Vattensköldpadda. Och vad kör ni om ni nu har någon :)

'Basking lampan' mellan 10:00 - 16:30

Daytime light mellan 8:00 - 18:00

 

Jag vet inte om hon ser lite dåligt. För jag får ofta komma uppifrån med mat och peta den mot henne. Är det vanligt att det ser ut såhär vad gäller matningen på era vattensköldpaddor. Eller hur variationsrik mat brukar ni använda. Och hur stora bitar får man ge dom om hon ska få fisk eller grönsaker. 

*Tetra Reptomeny - gillar hon inte alls. puttar mest runt innehållet och eftersom hon äter i vattnet blir det väldigt "rörigt" så får fiska upp det igen.

*ExoTerra Vattensköldpaddsfoder  - hon luktade sig till dom små kulorna. Och hade svårare för att äta dom så hon tog bara en i taget. Men hon verkade tycka om 3-4 st innan hon var nöjd. Hur många av dessa bör man mata henne om man brukar mata 1-2 ggr om dagen. Morgon och kväll.

*Tetra Gammarus - likadant här. Svårt att ge henne och hon puttar mest bort allt eller nyser så det flyger iväg om det är på land.

* Sera Raffy P Nature - Detta gillar hon väldigt mycket och hon brukar äta 10-15 st utav dessa på en dag. Man kan släppa 2-3 st åt gången och flyter dom iväg så brukar dom fastna mot huden så man kan putta dom till henne.

 

@Tropfrog:  Du tror alltså inte att tillsatserna kommer göra någon nytta när jag fyller upp det nya akvariet alls? Det rekommenderas ju att man lägger i tillsatser utav många andra forum tänker jag och på YouTube. Samt att jag har väldigt kalkrikt vatten ifrån kranen.

 

 


5099
3873
Tropfrog:
Jabberjaw skrev:

 

@Tropfrog:  Du tror alltså inte att tillsatserna kommer göra någon nytta när jag fyller upp det nya akvariet alls? Det rekommenderas ju att man lägger i tillsatser utav många andra forum tänker jag och på YouTube. Samt att jag har väldigt kalkrikt vatten ifrån kranen.



Nu vet jag inte exakt vad du menar med tillsatser. Men detta har jag läst in i dina tidigare inlägg:

Du har köpt bakterier på burk. Nitrifikationsbakterier överlever inte i en burk i de mängder vi behöver i våra filter. Om vi utgår ifrån att det verkligen finns levande bakterier med förmåga att etablera sig I filtret i burken så kan det göra viss skillnad för tiden det tar att etablera en koloni som kan ta hand om amonium. Bakterierna som tar hand om nästa steg har en längre förökningstid, så det kan omöjligen ha någon inverkan på eventuell nitrittopp.

Det finns amatörmässiga tester på bakterier på burks inverkan på amoniumtoppar som säger att det tar längre tid att hantera dem med tillsatser än utan. Det är därför jag säger att det i bästa fall inte gör någon skillnad. Jag litar inte helt på hur testerna gjorts. Min egen erfarenhet säger att inte har någon som helst inverkan på inkörninsfaserna. I vilket fall spelar det noll roll för dig eftersom tillfälliga amonium och nitrittoppar inte har någon akut giftighet på dina paddor.

Nu finns det iofs ingenting som heter kalkhalt i vatten. Kalk upplöst i vatten existerar bara som calcium och karbonatjoner. Vi kallar det för karbonathårdhet och totalhårdhet. Men jag tror att du bor i Göteborg och har kommunalt kranvatten. I såna fall har du relativt lågt på bägge. Att tillsätta något som sänker ph och hårdhet är direkt olämpligt eftersom sköldpaddor bör ha hårt vatten.

De där vita sköldpaddsliknande stenarna kan kanske hjälpa att driva upp hårdheten något. Jag har ingen erfarenhet av det. Det jag vet är att bikarbonat funkar och är mycket billigare. Faktum är att om stenarna funkar så innehåller de bikarbonat. Om du tvunget måste köpa dina produkter i zoobutiker så finns det bikarbonat i påse för 80 kr kilot på hercules zoo på hisingen.

Jag tänker att du kanske köpt vattenberedningsmedel också? Det funkar om man har otjänligt vatten pga klorin eller vissa hårdmetaller. Men om du har göteborgskt kommunalt kranvatten så är det inga problem. Vattenberedningspreparat kommer inte att skada, men det gör ingen nytta. Igen, om vi pratar fiskar. Sköldpaddor är inte lika känsliga så vattenberedningsmedel är inte ens nödvändigt i nåt kranvatten som anses vara tjänligt för mänsklig konsumtion.

Jag är helt säker på att din padda kommer att få ett fantastiskt liv. Du är nyfiken, läser på och vill göra rätt.

Mvh
Magnus 



Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild