Lampor i DIY låda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
6
Systerbus:

Hej. 

Har byggt ett större bo till mina två ryssar och undrar om två lampor räcker till lådan som är 2kvm?

Ljusramp går bort då jag måste ha nät så inte katten kommer åt dem. Lägger upp bild på nästan färdigbyggd låda och dom två lampor jag funderar på. 

Tacksam för svar 


5099
3873
Tropfrog:
Jag skulle tro att det beror på vilken lampa du tänker. 1 kan vara alldeles för mycket medans 10 kan vara för lite.

Mvh
Magnus 

13
6
Systerbus:
Känner mig som en dum blondin för lyckas inte lägga upp nån bild=/

13
6
Systerbus:

13
6
Systerbus:

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Systerbus skrev:
Hej. 

Har byggt ett större bo till mina två ryssar och undrar om två lampor räcker till lådan som är 2kvm?

Ljusramp går bort då jag måste ha nät så inte katten kommer åt dem. Lägger upp bild på nästan färdigbyggd låda och dom två lampor jag funderar på. 

Tacksam för svar 



Ljusrampen bör du har kvar då djuret bör ha UV, i lägre nivå, utanför solplatsen, lämpligtvis 2/3 av terrariets längd. Det går kanske att lösa med en hängande armatur ovanför det kommande nätet?

Mvh
Niklas


13
6
Systerbus:
Tack för hjälpen Niklas!
Nätet/galler ska bara vara på då vi inte e hemma men jag tror jag vet hur jag ska ska få till det med en ljusramp=)
Ha en trrevlig helg=)

13
6
Systerbus:
Niklas! Har du nått tips på bra ljusramp/armatur som jag borde kolla på? Det är ju en djungel det här med uv ljus o armaturer. Nått speciellt jag ska tänka på? 

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Systerbus skrev:
Niklas! Har du nått tips på bra ljusramp/armatur som jag borde kolla på? Det är ju en djungel det här med uv ljus o armaturer. Nått speciellt jag ska tänka på? 


Arcadia är troligtvis det fabrikat som för stunden är mest populära när det gäller belysning. De verkar vara trots allt vara de bättre enligt de mätresultat som gjorts, som ger närmast deras utlovade värden. Så jag hade börjat där. 

Sen beror det på vilket djur du har. I detta fallet var det någon sköldpadda yes? Det finns lite olika tillvägagångssätt för belysningen.
* Du bär ha ett UV lysrör, med lämplig effekt (7%, 14% etc) som sträcker sig ca 2/3 av terrariets längd. På en höjd som överensstämmer med de UVI/strålningsvärdet som djuret utsätt för i vilt tillstånd, utanför direkt solljus. På varma sidan av terrariet ske du ha djurets solplats som har koncentrerade strålningsvärde som djurets utsätts för i vilt tillstånd när den solar. 

Dessa strålningsvärdet/UVI kan du säkert hitta om du söker efter din sköldpadda + "Ferguson zone".

Jag rekommenderar att gå med i gruppen "Reptile lighting" på FB. Där kan du få ännu djupare information kring vilka belysningsalternativ som finns och hur andra har gjort med samma art.

Mvh
Niklas

13
6
Systerbus:
Ja ryska sköldpaddor =)
tack, ska genast leta upp gruppen! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild