Sand i botten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Kvarefelt:

Hej.
vi köpte en skäggagam i söndags. Där fick vi rådet att ha sand i en av delarna på hans terrarium. Men när jag läser så är det väldigt spridda skurar angående just detta. Våran ödla Harry är 5 månader och på många sidor står det att de absolut inte ska ha sand, då de kan tugga i sig det och bli förstoppade. Vill höra vad ni anser? Blev orolig så funderar på att plocka ur sanden idag. Berätta gärna era erfarenheter och kunskaper. ☺️


102
100
jonnyake:
Kvarefelt skrev:
Hej.
vi köpte en skäggagam i söndags. Där fick vi rådet att ha sand i en av delarna på hans terrarium. Men när jag läser så är det väldigt spridda skurar angående just detta. Våran ödla Harry är 5 månader och på många sidor står det att de absolut inte ska ha sand, då de kan tugga i sig det och bli förstoppade. Vill höra vad ni anser? Blev orolig så funderar på att plocka ur sanden idag. Berätta gärna era erfarenheter och kunskaper. ☺️


Om man googlar "Pogona vitticeps habitat" får man fram ett antal olika bilder på hur det ser ut där dom lever i det vilda. Sten, grus och sandblandning verkar vara melodin här.

Torkade löv tycker jag ger ett estetiskt tilltalande intryck och skulle ju också kunna bidra med att se till så att ödlan inte får i sig sand. 

Lycka till!

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Jag misstänker att det är P. vitticeps det handlar om. De lever i en väldigt varierande miljö i Australien. Allt ifrån gräsmattan på någons tomt i förorten till den röda öknen i mitten på kontinenten.

Huvudfrågan är egentligen vad du vill få ut ur ditt terrarium? Många håller sina djur på allt ifrån kakelplattor till tidningspapper utan synliga besvär. Men det är inte en naturlig syn om det är vad som eftersöks. 

Jag vill ändå lyfta vad tidigare talare sagt. Det bästa alternativet är att blanda ihop flera olika material, så som sand, jord, grus, småsten och gärna löv. Då får du både torrare material och material som binder lite fukt. Du har även större möjligheter att åstadkomma något bioaktivt med hoppstjärtar och gråsuggor. Jag hade satsat på något sånt här: 
youtu.be/A5-8y0DgTC0 (Nu är detta visserligen P. bartata)

Ett annat tips jag vill ge dig är följande. 
1. Googla P. vitticeps utbredningsområde
2. Googla natinalparker i det området 
3. Kör Google bildsök och youtube på dessa. 


124
17
Vincentc:
NellyNiklas skrev:
Jag misstänker att det är P. vitticeps det handlar om. De lever i en väldigt varierande miljö i Australien. Allt ifrån gräsmattan på någons tomt i förorten till den röda öknen i mitten på kontinenten.

Huvudfrågan är egentligen vad du vill få ut ur ditt terrarium? Många håller sina djur på allt ifrån kakelplattor till tidningspapper utan synliga besvär. Men det är inte en naturlig syn om det är vad som eftersöks. 

Jag vill ändå lyfta vad tidigare talare sagt. Det bästa alternativet är att blanda ihop flera olika material, så som sand, jord, grus, småsten och gärna löv. Då får du både torrare material och material som binder lite fukt. Du har även större möjligheter att åstadkomma något bioaktivt med hoppstjärtar och gråsuggor. Jag hade satsat på något sånt här: 
youtu.be/A5-8y0DgTC0 (Nu är detta visserligen P. bartata)

Ett annat tips jag vill ge dig är följande. 
1. Googla P. vitticeps utbredningsområde
2. Googla natinalparker i det området 
3. Kör Google bildsök och youtube på dessa. 

Kan hoppstjärtar och gråsuggor leva i såda Tor miljön?

102
100
jonnyake:
Vincentc skrev:

Kan hoppstjärtar och gråsuggor leva i såda Tor miljön?


Det beror på. Substratet behöver ju inte vara snustorrt. Man kan se till att ha löv som jag nämnde tidigare, samt stenar och/eller rötter som man ser till att hålla det lite fuktigt under för att skapa ett microklimat som passar. Då kan microfaunan leva där under dagarna när det är som varmast och kanske krypa runt i övriga terrariet under nätterna när det blir lite fuktigare i luften. Sedan finns det alltid arter som är bättre anpassade till dessa miljöer, frågan är hur man får tag på dom.

Med vänliga hälsningar Jonny

3
0
Kvarefelt:
Tack så mycket för era svar och tips:)

14
3
SurPappa:
Har tyvärr ingen länk, men enligt senaste bestämmelsen så är det ej tillåtet att bara ha tidningpapper eller dylikt på botten. Tror vanligaste blandningen är torv och sandblandning.

Kolla gärna in cyberzoo på youtube. De har många bra tips där bl a bottenmatrial.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild