Säkert? (Desinfektionsmedel)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Haft oturen att eventuellt min ena frigående kanin fått ringorm (ej 100% bekräftat ännu) så jag söker efter det bästa och säkraste alternativet för att kunna sanera mitt hem och bli av med skiten. Jag har papegojor som är väldigt känsliga...men (vilket är varför jag frågar här) även diverse olika terrariedjur. 

När man försöker söka information så får man vara glad om det nämns om det är säkert för hund och katt...har man tur även fåglar...men hur är det egentligen med reptiler, groddjur, spindlar, snäckor, insekter och dylikt? Ofta står "giftigt för vattenlevande organismer" och "långtidseffekter för vattenlevande organismer"...någon som vet vad som menas med det, det låter ju inte så där jättebra precis...men vilken typ av organismer menar de? 

Jag kommer ju inte spruta det in i terrarierna/akvarierna såklart, men jag är orolig att de ska påverkas negativt ändå (kanske t.o.m. dö). Hur känsliga är exempelvis spindlar mot olika medel osv.?

Framförallt kommer saneringen ske utanför mitt akvarie-/terrarierum men lukter, ångor osv. kan ju ändå ta sig in där. Önskar jag hade möjlighet att flytta ut alla ur mitt hem under tiden jag sanerar, men det är tyvärr inte möjligt; så jag behöver hitta säkrast möjliga sätt att bli av med ringormen.

Skulle ju föredra om det blir utan sjuka och döda djur som följd, så om ni har någon erfarenhet av dessa (eller andra fungerande mot ringorm...och som är säkra då gärna) medel så får ni gärna berätta om det i tråden. Tipsa gärna om andra medel också som jag kanske har missat. 

Klorin - veterinären jag var till med kaninen tipsade om detta...men det är mig veterligen väldigt farligt för fåglar så känns inte som det bästa hos mig direkt. Hur är det för terrariedjur?

VirkonS - detta läser man om överallt när man försöker hitta tips kring sanering av ringorm. Mig veterligen ok för fåglar...men veterinären sa att det inte var speciellt säkert det heller, vilket gjorde mig förånad minst sagt eftersom allt jag hört innan säger att det är ok att använda. Hur är det när det kommer till terrariedjur?

DesiDos - inte lyckats hitta speciellt mycket information kring dess säkerhet eller inte... men läst att det ska vara mindre skadligt för metaller/tyg/glas osv. jämfört med VirkonS. Någon som har erfarenhet av detta och vet någonting kring säkerhet osv. för djur? 

F10 (verkar finnas lite olika produkter men menar desinfektionsmedlet) - bör enligt vad jag kan hitta vara säkert i alla fall för fåglar. Hur är det med terrareidjur, någon som vet? Någon som har koll på huruvida detta tar ringorm och dess sporer? Kan man ens få tag i detta i Sverige/någon som har tips på inköpsställe? 

/Animallover_1984

5092
3863
Tropfrog:
Jag har svårt att tro att någon här har större kunskap kring detta än din veterinär som du ju redan har kontakt med.

Om kaninen fortfarande är utomhus kanske det är bättre att avliva än att ta in sliten i hemmet?

Mvh
Magnus 

352
269
Animallover_1984:
Tropfrog skrev:
Jag har svårt att tro att någon här har större kunskap kring detta än din veterinär som du ju redan har kontakt med.

Om kaninen fortfarande är utomhus kanske det är bättre att avliva än att ta in sliten i hemmet?

Mvh
Magnus 


Alla veterinärer har inte koll på allt och kunskapen kring reptiler/grodjur/spindlar etc. hos veterinärer är nog ganska låg över lag (tyvärr gäller detta ofta även fåglar). Härinne finns däremot en hel del kunskap kring reptiler och andra terrariedjur, vilket är varför jag ställer frågan här. 

Kaninen kommer absolut inte att avlivas för ringorm, finns inte ens på kartan! Jag avlivar inte hit och dit för behandlingsbara åkommor, oavsett hur jobbig saneringen kan komma att bli för mig. Avlivning är något som görs då djuret lider/det inte finns något bot osv. i min värld, det görs för djurets skull och inte för att underlätta för ägaren. Dessutom så är mina kaniner frigående innekaniner i varsin del av min lägenhet (med ett galler mellan sig då de tyvärr ej går ihop) dvs. alldeles oavsett så skulle sanering behöva utföras av mitt hem. 

5092
3863
Tropfrog:
Vad äter dina ormar? Är det sjävdöda byten eller djur som avlivats trots att de varit fullt friska?

Jag har inte själv ormar, mina djur kan få levande byten, men själv äter jag helst djur som avlivats fullt friska.

Ring blå stjärnan och be att få tala med Bo Runsten, alternativt kontakta cyberzoo och ställ frågan till Jesper. Bägge veterinärer med mycket goda kunskaper kring reptiler.

Mvh
Magnus 

302
254
Bowery:
Jag ser inga som helst bekymmer med att använda virkon S för sanering av terrarium, inredning m.m , JA det är giftigt, men ser du till att tvätta bort det ordentligt så är det i regel ofarligt,men att endast tvätta med virkon är inget att rekommendera.

Det är ju ett väldigt populärt medel bland bönderna, till att hålla ordning i koställen.

67
39
Tonyikalmar:
Virkon s använde jag en gång i tiden som djuprengöring av råttornas voljärer. Ställde i badrummet och duschade med lösningen någon gång om året kanske. 
Första gången missade jag att använda handskar och fick röda brännmärken över händerna då sprayflaskan var dålig och hade dreglat lite på mig. 
Så ett tips är att akta huden när du hanterar medlet. 

352
269
Animallover_1984:
Tropfrog skrev:
Vad äter dina ormar? Är det sjävdöda byten eller djur som avlivats trots att de varit fullt friska?

Jag har inte själv ormar, mina djur kan få levande byten, men själv äter jag helst djur som avlivats fullt friska.

Ring blå stjärnan och be att få tala med Bo Runsten, alternativt kontakta cyberzoo och ställ frågan till Jesper. Bägge veterinärer med mycket goda kunskaper kring reptiler.

Mvh
Magnus 


För det första: Jag har inga ormar, vet inte var du fick det ifrån...men även om jag skulle ha det, så är mat till djur något helt annat än att avliva ett sällskapsdjur för att det blir jobbigt att städa! Jag ger levande foderinsekter till vissa av mina djur och skulle inte ha problem med att ge råttor/möss till en orm om jag nu hade det (detta trots att jag har haft råttor/möss till sällskap)...men min kanin har ingenting med det att göra. Han är en familjemedlem på samma sätt som en hund eller katt osv. Förstår inte heller varför du drar in ormars föda i en diskussion kring desinfektionsmedel?? 

För det andra: Vad har ditt val av vad du äter eller inte, att göra med mitt djur eller val av desinfektionsmedel? Jag är dessutom vegan så äter inga djur alls...vad det nu skulle ha med desinfektionsmedel att göra...

Dina svar känns förövrigt väldigt aggressiva och mer som påhopp och jag förstår inte varför...du börjar med att säga att jag ska avliva mitt djur när jag frågar kring medel att sanera med och det enda jag skrev i det du svarade på nu senast var att veterinärer inte är allvetande...klev jag på en öm tå eller?

5092
3863
Tropfrog:
Nu får du lugna dig. Jag har inte sagt åt dig att avliva din kanin. 

Om den är ute fortfarande och det är lätt att behandla kanske ett alternativ är att behandla bort det innan kaninen tas in?

Mvh
Magnus 

352
269
Animallover_1984:
Tropfrog skrev:
Nu får du lugna dig. Jag har inte sagt åt dig att avliva din kanin. 

Om den är ute fortfarande och det är lätt att behandla kanske ett alternativ är att behandla bort det innan kaninen tas in?

Mvh
Magnus 


Nu är det knappast jag som behöver lugna mig, det är ju du som skrivit väldigt aggressiva svar och dessutom med fullständigt ovidkommande saker. Du skrev i ditt första svar att det kanske är bättre att avliva så jo, du har tagit upp avlivning. 

Sen så är som jag redan skrivit min kanin en innekanin, han är frigående (dvs. han har ingen bur) i min lägenhet. Han har alltså inte varit ute utan bor inne och precis som en katt så går han (och den andra kaninen) på låda.

84
67
Nina_Fiji:

Hej bry dig inte om dumma svar. Vissa här på forumet gillar att svara på saker utan att läsa trådarna och om saker dom inte har kunskap Om. Ignorera dom bara. 

jag tror att yttdesefensering är det bästa alternativet. Det var det tipset mina vänner fick när deras marsvin fick ringorm. Det luktar ju inte så farligt och skadar inte möbler. tyvärr kommer du behöva gå över alla yttor flera gånger. Alla handdukar och kläder bör tvättas och helst tork tumlas. Om du har mattor så är det nog kemtvätt som gäller eller helt enkelt nya. Jag läste om ringorm och där stod det att det kunde ta månader för svampen att försvinna. Jag har själv kanin så jag vet att man gör allt för att hålla dom friska.  Hoppas det löser sig för dig och dina djur. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild