Ögonfransgecko - unge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
Davidp:

Hej!
Har några frågor angående hur en ögonfransgecko bebis ska ha det, då jag har svårt att hitta viss information jag söker.
Funderar på hur stort de ska bo när de är små, när och hur man ska byta terrarium? Jag vet att de ska ha minst 45x45x60 när de är fullvuxna, men tar väldigt gärna emot tips på vilken storlek på terrariet det ska vara i olika åldrar så att det blir så bra för geckon som möjligt.

Undrar även vilket "bottenmaterial" man ska ha till en bebis? Vet att vissa har vanligt hushållspapper, jag undrar dock om man kan ha någon slags mossa eller liknande, som kan funka lika bra eller bättre?

Jag undrar även om det stämmer att man enbart ska ge cgd när de är små då de ska vänja sig med det? Och om så är fallet, när kan man introducera mjölmaskar och syrsor i kosten? Jag vet även att man oftast ska ge dom cgd, och mjölmaskar/syrsor någon gång ibland när de är vuxna, men jag undrar som sagt hur man ska göra när de är små.

Jag har en "flyttlåda" från exoterra som är 26x15x18cm, går denna bra för en bebis t.ex?

Om ni har förslag eller ideer på andra saker mottages det gärna, gör massa research själv, men kan ändå vara bra med input från erfarna gecko-ägare! Tar också gärna emot länkar på produkter och liknande.

Tack på förhand


Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Vi har en avdelning med skötselråd. Det finns en för just ögonfrans gecko. www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/c_ciliatus
Där borde du nog kunna hitta de svaren eller en vägledning till de flesta av dina frågor. 

Vad gäller storlek på terrarium vid olika åldrar, så får du titta vad som gäller för olika storlekar. Svenska Jordbruksverket har en lista över rekommendationer kallat "L80". Den finns ner du här www.terrariedjur.se/forum/thread/117
Den ger dig en indikation på hur stort trrrarium som behövs. Större är dock alltid bättre.

Mvh
Niklas


Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Jag personligen kör alltid fullstora terrarium (om jag har möjlighet) direkt även om djuret inte är fullvuxen. Större är alltid bättre skulle jag säga. Det blir både billigare och mindre flyttar för djuret ifråga. Vilket reducerar stress osv.. frågar du mig är 45×45×60 ingen jätteyta för en ödla att röra sig på : ) det är minsta möjliga lagliga mått, kan du ha större så kör på det. Enklare att inreda större terrarium bra, tycker jag. Jag brukar erbjuda levande insekter från att dom är små. Vissa individer äter bättre än andra, bara prova dig fram. Men absolut att du kan prova med insekter från en väldigt ung ålder.

Lycka till.

4
1
theaaa02:
Jag körde ett 45x45x45 till min bebis gargoyle när jag fick hem honom. Vägde ca 6gram då, hade ett 60x45x90 som stod färdigt men ville inte slänga in han i ett så stort med en gång. Så han fick växa till sig i det lilla, men har du ödlan i ett litet så se till att ha ett stort redo hemma när ödlan har växt till sig. Min bodde i det lilla i ca 3 månader skulle jag tippa på.

Papper är jättebra o ha i början om man e lite osäker om ödlan äter eller inte. Då man lätt kan se avföringen. Jag har dock aldrig kört med papper utan har kört cocos husk och mossa för att hålla fuktigheten. Insekter är jättebra o ge när dom e små, dock slutar många äta det i vuxen ålder vad jag har hört iallafall. Men det är bra o ge dom insekter då och då för o variera. Mina får ca 1 gång i veckan och cgd 2/3 ggr i veckan. Mina är ju dock fullvuxna så skulle säga att du kan ställa in mat varannan dag ungefär. Tips med insekterna är att ge dom i en djupare skål så dom inte kan ta sig någonstans, då kan även ödlan sitta och lura på dem. Mina äter dock bara dubias för de rör sig rätt mycket, mjölmaks är fet nej från mina ödlor då dom inte rör sig tillräckligt för att det ska vara intressant. Stort lycka till med din ödla

52
2
NillaLG:
Min gargoyle flyttade in i ett 90 högt, 60 brett från dag 1. Tjockt med husk och jord och mossa och fullt med smaskiga gråsuggor och hoppstjärtar. Hon rörde sig i hela terrariet från start och jagade allt som rörde sig. Hon har inte varit ur sitt hem en enda gång på fyra år.

9
0
Davidp:
Tack för slla svar! Har hört att ögonfransgeckos kan råka få i sig av vissa bottenmaterial när de är små och kväva sig av det, vilka bottenmaterial är säkrats för stt detta inte ska hända?
Men det är inga problem att ha ödlan i ett 37x22x25? Läste att det är godkännt för en ögonfrans i den storleken och åldern, tänkte att den kan få växa till sig lite där och sedan flytta in i ett 45x45x60 färdigt bioaktivt terrarium.

84
66
Nina_Fiji:
Satts på ett 60x45x90 direkt. Inred med mycket pinnar och mycket växter. Ett 45x45x60 är för litet när man väl har all inredning och växter på plats. Du och ödlan kommer uppskatta ett större terrarium i längden. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild