Könsbestämma mina Reeves kärrsköldpaddor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
LizLood:

Någon som kan kolla in mina bilder på mina reeves kärrsköldpaddor på min sida och hjälpa mig (om det går) att könsbestämma dem.

Tacksam för hjälpen :-)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Lägger till dina bilder även här i tråden, så att folk som läser forumet både kan se bilder och svar i tråden utan att leta igenom dina bilder :)


Sköldpadda 1 - Pysen:

 

Sköldpadda 2 - Mysis

 


4
1
LizLood:

Tack, visste inte riktigt hur jag skulle göra det :-)

 


44
6
mammut02:

Jag hittade en text i en bok det står såhär. När djuren uppnåt en sköldlängd på 6 cm börjar man ana deras kön. Hanarna är mörkare,deras svans tjockare och kraftigare ock bukskölden blir svagt konkav. Hos äldre hanar är skölden och mjukdelarna mörkgrå svarta. Honorna är bruna i olika nyanser. Hos både dem och ungdjuren är irisens övre och undre kanter ljusgula.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Kanske faktabladet här på terrariedjur.se kan hjälpa dig? Vill hur som helst tipsa om att det finns ett :)


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

www.turtletimes.com/forums/topic/58069-sexing-of-reeves/


1
0
Betty:
Är det bara hansköldpaddor som stångas och vill springa upp på en hand och samtidigt väsa?

60
40
bushman:
Hanen blir mörkare, ofta svart. Honan beholder ritningar på nakken och beholder det bruna skalet.
hanen får konkav bukskal För at han ska ligga stödigt under parning. Honor får inte det. Bukskalet til honor är slät.
hanar har längre svans.

och man ser det på bakre del av buksköldet.

Hanar har et V-form på dom bakre skalen.


Honor har et svak U-form på bakre skal.

60
40
bushman:
Så konklusion är at 
pysen är en hane (1.0)
mysis är en hona (0.1)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild