I två veckor eller mer har jag sökt efter ett ReptiZoo 120x60x45, men den har varit slutsåld överallt. Så plötsligt dök det upp en 120x60x60 på FB Marketplace, i Staffanstorp, 15 minuter bort. 1 timme senare och en ruggit spännande bilfärd var den hemma. Terrariet dammsögs och tvättades rent.
Till det har jag införskaffat en Arcadia 24W 6% UVB ProT5 lysrör med armatur samt en Arcadia 50W DHP. Eftersom lysröret för stunden är placerat ovanpå nättaket så innebär det att nätet filtrerar bort ca 45% av strålningen, enligt källa (bild i albumet). Detta innebär av UV Index ligger mellan 0.7ish och 2.0ish de 30 cm närmast marknivån, vilket bör inte vara några problem för en primärt nattaktiv art.
DHP'n för jag placera efter hand som den tänkta inredningen är på plats. Enligt kartongen ska temperaturen på området direkt under vara ca 36 grader vid 30cm avstånd, och 29 grader vid 40cm avstånd. Till detta kommer jag ha en LED slinga till bakgrundsbelysning. Möjligen att det tillkommer en eller flera mindre Halogenlampor om behovet skulle uppkomma.
Min inspiration för inredningen är som tidigare nämnt, "Pilbara" regionen i nordvästra Australien. (Mina inspirationsbilder finns också i albumet)
Utöver det har jag lagt en beställning på att helt gäng artificiella stenar från USA.
(Att ladda upp bilder direkt i posten via iPad verkar vara lite problematiskt. Har inte riktigt luskat ut för att få det att fungera felfritt.)
Slutligen, länk till albumet:
www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/15554