mandariiin skrev:
Tycker att du har fått mycket bra tips och råd från andra medlemmar här.
Men jag personligen hade avvaktat lite med tvångsmatning. Låt dom små liven "landa" lite i sina nya terrarium. Leosar kan klara sej ganska länge utan mat (när dom är friska och sunda), och dom åt väl en vecka innan du fick dom?
Har själv en leo som alltid har ätit i perioder. Vissa tillfällen har jag hunnit bli något orolig, sen helt plötsligt en dag så kommer hon på att det är nog bra att äta. Förvisso så är hon tjock och frisk....
Att dom "badar" är inte något dom gör i det vilda, men jag skulle inte känna allt för mycket oro för det just nu. Mina "badar" lite då och då. Och det är inte pga fukt/torka, utan helt enkelt att vattenskålen råkar stå "i vägen", och det är enklare att gå rakt över än att gå runt. Om det däremot händer ofta att ödlan medvetet ställer sej i vattnet så kan det vara något att fundera över.
Oavsett, jag tror att du kommer orsaka mer stress än nytta om du håller på för mycket just nu.
Se till att dom har rätt temperatur, fukt, tillgång till mat och håll koll helt enkelt nu i början.
Tips på lättsmält mat, Grub Pie. Om du bor i Stockholm så kan du få hämta lite hos mej. ????
Nu är dom inte i bra skick. Och det är nog snarare månader sen dom fick en redig måltid .
Vet inte om du missade dom två första bilderna på sida 1. Men jag tror inte hanen är långt ifrån att gå bort. Ingen fett reserver alls i svansen . Medans honan fortfarande har lite att ta utav . Samt att hon äter .
Är nog väldigt viktigt att han får i sig något snabbt. Blir bara svagare för varje dag som går .