Gjuta platta till värmematta!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
3
DuchessOnABus:
Nu har jag läst lite i forumet kring detta med värmematta och har förstått att många lägger stenplattor på mattorna dels för att hålla den på plats men även som en typ naturlig uppvärmning. 

Vi bygger iordning ett terrarium i formplyfa till min BCI just nu och hon får en hylla med en värmelampa över och så en värmematta nere på botten. Jag tänker en skiva cellplast i botten, värmematta och sen håller jag på och gjuter en sten över mattan i betong. Tror ni på idén eller kastade jag timmarna i sjön? Just nu ligger den och stelnar så på bilden ser man även gladpacken som jag har mellan mattan och betongen för att skydda mattan under tiden, men den kommer givetvis tas bort sen. Jag kommer även skära till cellplasten så den är i storlek med mattan.

Jag gjorde även plats för termostatens sensor mellan mattan och plattan, är det rätt eller ska sensorn ligga på?

Brukar ni lägga bottenmaterial på era värmestenar eller brukar de ligga fritt?

Tack i förhand :)


40
11
Alfa99:
Tycker det verkar som en smart sak att göra, blir både snyggare och kommer ligga på plats bättre. det med termostated tror jag inte spelar roll om den är över eller under mattan då mattan borde bli lika varm på båda sidorna. du får ju dock kolla med en infraröd termometer eller liknande för att kolla så att yttempen stämmer med termometern

5088
3861
Tropfrog:
Alfa99 skrev:
Tycker det verkar som en smart sak att göra, blir både snyggare och kommer ligga på plats bättre. det med termostated tror jag inte spelar roll om den är över eller under mattan då mattan borde bli lika varm på båda sidorna. du får ju dock kolla med en infraröd termometer eller liknande för att kolla så att yttempen stämmer med termometern



Termostaten givare skall vara i terrariet på den plats man vill styra temperaturen på. Ingen annan stans.

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
DuchessOnABus skrev:
Nu har jag läst lite i forumet kring detta med värmematta och har förstått att många lägger stenplattor på mattorna dels för att hålla den på plats men även som en typ naturlig uppvärmning. 

Vi bygger iordning ett terrarium i formplyfa till min BCI just nu och hon får en hylla med en värmelampa över och så en värmematta nere på botten. Jag tänker en skiva cellplast i botten, värmematta och sen håller jag på och gjuter en sten över mattan i betong. Tror ni på idén eller kastade jag timmarna i sjön? Just nu ligger den och stelnar så på bilden ser man även gladpacken som jag har mellan mattan och betongen för att skydda mattan under tiden, men den kommer givetvis tas bort sen. Jag kommer även skära till cellplasten så den är i storlek med mattan.

Jag gjorde även plats för termostatens sensor mellan mattan och plattan, är det rätt eller ska sensorn ligga på?

Brukar ni lägga bottenmaterial på era värmestenar eller brukar de ligga fritt?

Tack i förhand :)



Vi kör marksten på både kabel och matta och har kört utan substrat på stenen så gott det går, men oftast slutar det med en del substrat efter ett tag men är bara att borsta av om de behövs =) 

Sen vart sensorn är placerad spelar ingen större roll, som tidigare nämnts så gäller det att mäta av värmen på oavsidan med ir termometer och sen reglera termostaten. 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Jag kanske missuppfattar men det är väl klart att det spelar roll vart sensorn sätts? Sätter du termostaten på tex 30 grader och har sensorn under mattan eller precis på mattan så blir det ca 30 grader just där. Har du då 10 cm substrat ovanpå så lär det bli mycket lägre på substratet. 
Så vill man ha en varm plats till ormen som man vill styra så bör sensorn vara nära där ormen ligger. 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Här är ett par bilder på min lösning.
Värmekabel under formplyfan med cellplast under.
Termostatsensor på insidan i substratet under barkbiten.

Termostaten satt på 33 grader och aktuell temp ca 30 grader på platsen.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Och under barken ligger damen precis på platsen där jag har givare till både termostaten och termometern.

8
3
DuchessOnABus:

Jag listade snabbt ut att sensorn ju behöver ligga på plattan ???? har termometer på också så jag ser att det blir bra. 

Vi byggde två sektioner i detta terrarium och i överdelen har vi nu gjort iordning för kungssnoken. Jag gjöt en platta till hennes också och de går på samma termostat. Hennes matta är mindre och plattan är tjockare och den blir varmare än boans med ca 5 grader. Har boans på 30 och kungssnokens landar på ca 35. Boan har ju värmelampa dagtid som
ger 31-35 (hon har två nivåer att välja mellan) så kände att plattan på 30 är ok ändå. 

Iom att den ligger på frigolit som jag vill dölja så har jag bottenmaterial som smiter upp lite på plattan, men mestadels är den blottad. 

Jag är riktigt nöjd med resultatet och hoppas det kommer hålla sig fungerande framåt nu! Tack för era svar!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild