Klippvaran aggressiv hona

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

25
20
Dilless:
Tjena! Finns det möjligen någon här som har erfarenhet av att "para" ihop varanus glauerti? Eller andra liknande arter.
Jag har en 1.0 på ca 2.5 år och en 0.1 på ca 3 år, honan är lite större och kraftigare än hanen. 
Terrariet är väl inrätt med bakrund många stora grenar och "hyllor", gömställen, grävlåda och växter m.m. så de behöver verkligen inte sitta på varandra och det finns många "syn hinder" i terrariet.
Har försökt att sätta ihop dem 3-4 gånger men varje gång har slutat i bråk, och det är honan som är allt för dominant. Försökte igen igår och det är det mest lyckade försöket hittills och nu har de gått med varandra i nästan två dagar, honan jagar dock hanen lite här och där och han vågar inte riktigt närma sig platser där han ser henne. 
Han har fått nått ett par bett men inget oväntat dock så såg jag att han blöder lite från ena fingret.. inget allvarligt alls men ändå. 

Hur länge vågar man låta dem gå med varandra tills / om bråken upphör? 

Har nån haft liknande problem med små varaner? 

Finns det någon bra introducerings teknik som funkar för någon? 

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:
Om de bits så är det bäst att hålla dom separata, innan bryter de benen på varandra eller biter i halsen och ena dör.  De kan göra krokodilrullningar och då kan det snabbt bli ordentliga skador. Om hon biter vid dominans och jagar hanen så kommer hon fortsätta bita. Jag har en hona (stäppvaran) som är likadan. Hon går bara att ha ihop med en annan varan under de dagar då hon är parningsvillig, några dagar senare efter parning börjar hon bita och jaga dom igen. Vid normal dominans ska ingen av dom bita, så när hon biter bryter hon mot de vanliga "reglerna" för dominans.

25
20
Dilless:
Fafnerian skrev:
Om de bits så är det bäst att hålla dom separata, innan bryter de benen på varandra eller biter i halsen och ena dör.  De kan göra krokodilrullningar och då kan det snabbt bli ordentliga skador. Om hon biter vid dominans och jagar hanen så kommer hon fortsätta bita. Jag har en hona (stäppvaran) som är likadan. Hon går bara att ha ihop med en annan varan under de dagar då hon är parningsvillig, några dagar senare efter parning börjar hon bita och jaga dom igen. Vid normal dominans ska ingen av dom bita, så när hon biter bryter hon mot de vanliga "reglerna" för dominans.


Tack för svar! Inte riktigt så aggressivt är det, har försökt innan och det har slutat i "deathroll" och liknande, känns mer som att honan inte vet vad hon håller på med/ vet hur hon ska bete sig.. ibland sitter de brevid varandra och ibland är hon arg.. nu är det mer att hon jagar in hanen i ett hörn och sedan går iväg.. mycket märkligt beteende.. har ingen erfarenhet av detta beteende sen innan varken varaner eller andra ödlor.

Känns iallafall som att hon börjat mjukna lite vid tanken av en snubbe, vi får se vad dag tre har att erbjuda.. 
Skulle det bli fight så får de gå ensamma igen.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Dilless skrev:


Tack för svar! Inte riktigt så aggressivt är det, har försökt innan och det har slutat i "deathroll" och liknande, känns mer som att honan inte vet vad hon håller på med/ vet hur hon ska bete sig.. ibland sitter de brevid varandra och ibland är hon arg.. nu är det mer att hon jagar in hanen i ett hörn och sedan går iväg.. mycket märkligt beteende.. har ingen erfarenhet av detta beteende sen innan varken varaner eller andra ödlor.

Känns iallafall som att hon börjat mjukna lite vid tanken av en snubbe, vi får se vad dag tre har att erbjuda.. 
Skulle det bli fight så får de gå ensamma igen.

I vems terrarium är det du har dem ihop? Honans eller hanens?

Är det så att hon försvarar "sitt revir" eller är hon i hans terrarium och känner sig otrygg? 
Testa att vända på steken kanske? Gör tvärt om och se om det går bättre..   Bara en tanke. 

 

Mina taggsvansar fungerar bra ihop tack och lov, jag har aldrig sett dem bråka, det enda problemet jag har där är att hanen är på henne hela tiden, det är istort sett enda anledningen jag har dem separerade. 


25
20
Dilless:
ZDC skrev:

I vems terrarium är det du har dem ihop? Honans eller hanens?

Är det så att hon försvarar "sitt revir" eller är hon i hans terrarium och känner sig otrygg? 
Testa att vända på steken kanske? Gör tvärt om och se om det går bättre..   Bara en tanke. 

 

 

Mina taggsvansar fungerar bra ihop tack och lov, jag har aldrig sett dem bråka, det enda problemet jag har där är att hanen är på henne hela tiden, det är istort sett enda anledningen jag har dem separerade. 



Aggressiviteten har lagt sig mer och mer från honan, det är mest hanen som är en fjant.. har provat att köra både i hanens och honans tidigare, glauerti är dock väldigt kännsliga med sin nestbox så känns bättre att ha kvar henne i sitt. Hanen gick två dagar i hennes innan jag satte ihop dom sist. 

Ackisar är elakare mot varandra.. har 1.2 som Funkar klockrent, förutom ena honan som ska ge sig på den andra honan ibland... har slutat i nått jack på armen men det var lätt läckt med lite tvättningen och gå sterilt i 2 dagar sen var det läkt.. har alltid ett extra 120 60 60 terr som står ifall det blir bråk mm

5095
3865
Tropfrog:
Hur ofta träffar varaner på artfränder i naturen? Jag kan tänka mig att bråk är oundvikligt om inte båda är pilska?

Mvh
Magnus.

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:

Tropfrog skrev:
Hur ofta träffar varaner på artfränder i naturen? Jag kan tänka mig att bråk är oundvikligt om inte båda är pilska?

Mvh
Magnus.


Beor helt på individerna. Vissa funkar ihop, andra inte. Jag har två hanar som funkar bra ihop.


5095
3865
Tropfrog:
Fafnerian skrev:


 

Beor helt på individerna. Vissa funkar ihop, andra inte. Jag har två hanar som funkar bra ihop.



Känns som ett upplägg som kan leda till revirbråk när man minst anar det.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:

Hur har du förberett dem infö parningen/mötet? Har du kört någon period med dvala, brumering eller motsvarande? 

Av det du beskriver så är min högst personliga uppfattning att honan inte nått stadiet att vara mottaglig för någon parning? 


Mvh
Niklas


5095
3865
Tropfrog:
Jag tror inte att frågan rör parning. Har fått intrycket att TS vill att de skall gå tillsammans permanent.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild