Kungspyton värme + UV

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
12
GrontApple:

Håller på och ordnar till ett terrarium till min kungspyton på 11 månader som strax behöver flytta in i sitt vuxenterrarium. Det är ett träterrarium på 120x60x60 cm och jag undrar hur ni andra fixat värmen och UV-ljus?

Efter att ha varit i kontakt med kundtjänst på Cyberzoo kom vi fram till att en DHP (lutar åt denna då min pojkvän har modellen till sin blåtungade skink och det fungerar bra: Arcadia Deep Heat Projector DHP - 80 Watt) som allmänvärme och all värme nattetid. Sedan någon typ av halogenlampa till solplatsen ca 12 timmar om dagen. Används med en Habistat-termostat med dag/natt-funktion samt ett uttag med timer (där halogenlampan blir inkopplad).

Jag undrar om det finns något liknande Solar Raptor HID som går att använda till kungspyton? Vill gärna erbjuda både UVA och UVB men som jag förstår är det för mycket UVB i dessa. Finns det något alternativt till en allt-i-ett lösning med värme, UVA och UVB i samma lampa eller måste man köra endast UVA + värme och sätta in ett separat lysrör för UVB?

Ska ha några härdiga växter (t ex. gullranka och svärmors tunga) i terrariet så jag måste i med ett passande lysrör till dessa också...

Jag kommer att ha ett ganska tjockt lager substrat för att höja luftfuktigheten och för växternas skull, så från taket till substratet blir det ca 50 cm om det spelar någon roll.

Tacksam för alla svar!


167
163
Imori:
HID är för starka för den mindre dos UVB som ormen bör få tillgång till och känner inte till någon UVB-lampa som blir riktigt bra för ändamålet. Ett rör blir en mer fördelaktig lösning ur alla synvinklar imho.
Använder själv en Arcadia T5-armatur med ett 6% UVB-rör tillsammans med Arcadias LED-ramper åt min Boa. De parkopplas enkelt och då har man fin-fin allmänbelysning samt tillräcklig UVA och -B på en och samma stickkontakt. Finns säkert också andra företag som saluför liknande lösningar.

Jag separerar värme och ljus helt. På så vis kan jag enkelt kontrollera värmen i burken utan att störa djurets dygnsrytm om den måste justeras upp eller ner. Min lösning åt Boan är DHP och en värmepanel.

43
2
Widgy:
Hej! 

Hade själv tänkt köra Arcadia ShadeDweller till min KP med samma dimensioner på terrariet.

Just till KP är det inte helt rekommenderat att ha levande växter då dom har en tendens att bulldoza lite..
Därför jag själv ångrade mitt val haha 
Skulle nog inte rekommendera HID till KP nödvändigtvis då det kan vara lite krångligt med att veta vilket avstånd man ska hålla eftersom dom inte "baskar" generellt.

Mvh 

43
2
Widgy:
GrontApple skrev:
Håller på och ordnar till ett terrarium till min kungspyton på 11 månader som strax behöver flytta in i sitt vuxenterrarium. Det är ett träterrarium på 120x60x60 cm och jag undrar hur ni andra fixat värmen och UV-ljus?

Efter att ha varit i kontakt med kundtjänst på Cyberzoo kom vi fram till att en DHP (lutar åt denna då min pojkvän har modellen till sin blåtungade skink och det fungerar bra: Arcadia Deep Heat Projector DHP - 80 Watt) som allmänvärme och all värme nattetid. Sedan någon typ av halogenlampa till solplatsen ca 12 timmar om dagen. Används med en Habistat-termostat med dag/natt-funktion samt ett uttag med timer (där halogenlampan blir inkopplad).

Jag undrar om det finns något liknande Solar Raptor HID som går att använda till kungspyton? Vill gärna erbjuda både UVA och UVB men som jag förstår är det för mycket UVB i dessa. Finns det något alternativt till en allt-i-ett lösning med värme, UVA och UVB i samma lampa eller måste man köra endast UVA + värme och sätta in ett separat lysrör för UVB?

Ska ha några härdiga växter (t ex. gullranka och svärmors tunga) i terrariet så jag måste i med ett passande lysrör till dessa också...

Jag kommer att ha ett ganska tjockt lager substrat för att höja luftfuktigheten och för växternas skull, så från taket till substratet blir det ca 50 cm om det spelar någon roll.

Tacksam för alla svar!



Hej!

Hade själv tänkt köra Arcadia ShadeDweller till min KP med samma dimensioner på terrariet.

Just till KP är det inte helt rekommenderat att ha levande växter då dom har en tendens att bulldoza lite..
Därför jag själv ångrade mitt val haha
Skulle nog inte rekommendera HID till KP nödvändigtvis då det kan vara lite krångligt med att veta vilket avstånd man ska hålla eftersom dom inte "baskar" generellt.

Mvh

33
9
dfniklas:
Hej,

Hur har det gått för dig? Jag är lite i samma sits just nu och undrar hur du löste det :)
Jag har en värmekabel inkarvad i frigolit i botten utav terrariumet men får inte riktigt upp den allmäna temperaturen. Undrar om man ska satsa på keramisk värmare eller dhp?

36
12
GrontApple:

dfniklas skrev:
Hej,

Hur har det gått för dig? Jag är lite i samma sits just nu och undrar hur du löste det :)
Jag har en värmekabel inkarvad i frigolit i botten utav terrariumet men får inte riktigt upp den allmäna temperaturen. Undrar om man ska satsa på keramisk värmare eller dhp?


Jag körde på en DHP 80 watt och det räckte till hela terrariet (men om jag hade möjlighet att börja om hade jag slängt in en halogen också eftersom DHP + halogen ger den mest naturliga värmen). Till viss del bidrar också UV-röret och växtbelysningen med värme så det hjälper med att minska belastningen på värmelampan.

Jag kör också en Habistat digital termostat (www.cyberzoo.se/sv/articles/2.390.18822/habistat-digital-dimming-thermostat-dagnatt-600-w) som jag är mycket nöjd med. Lätt att ställa in och läsa av och den visar hur mycket kraft värmelampan använder. I mitt 150x60x60 terrarie ligger det på 40-60% under dagtid och runt 20% nattetid så det var alldeles lagom med den värmelampa jag valde.

Om du redan har värmekabel kanske det räcker med en DHP på 50 watt till och med?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild